A hitelezők leszűrték a tanulságot
Annak idején, még 2017-ben tíz mammográfiás készülékkel felszerelt, illetve tíz általános vizsgálatok elvégzésére alkalmas mobil szűrőegység beszerzésére írt ki felhívást a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság. Az általános szűrőbuszokat a Kravtex gyárthatta le; a határidőket betartva az összes busz forgalomba is állt. A mellrák szűrőbuszokat a H1 Systems kivitelezhette: a cég azonban az autóipari és az orvostechnológiai teendőkkel is alvállalkozót bízott meg: a buszok gyártására az Ikarus Egyedi Kft. kapott megbízást, a röntgenfelszerelés pedig a Forex Medical Kft. reszortja volt.
Az utóbbi ügylet azonban egyrészt egy időre bebukott, másrészt botránytól volt terhes: a rendőrség ugyanis csalás gyanújával nyomozást indított az egyszem, végül csődbe menekült Ikarus EAG által gyártott mammográfiás szűrőbusz ügyében. A feljelentés szerint a busz alvázszámát megváltoztatták, a kilométerórát lenullázták, a jármű valójában nem új, csak átalakított, már futott negyvenezer kilométert a BKV-nál. A csődöt jelentett Egyedi 3,9 milliárd forinttal tartozik az MKB Banknak, a Volán 2,6 milliárd forint kötbért követelhet tőle, a BKV 344 millió forintot – a két közlekedési vállalat kötbérigénye egyértelműen kiszámolható a velük kötött szerződésből –, a beszállítók hárommilliárd forintot. A hitelezők nyilván nem akarták veszni hagyni pénzüket, és az Egyedi korábbi partnerénél, a szerbiai, zimonyi Ikarbusnál rakatták össze a buszvázakat. Információink szerint a végszerelést Kővágószőlősön végzik, a projektgazda az ex-tükebuszos Paiger István.
A második (az első ugye a BKK buszból átalakított volt), vagyis az első kővágószőlősi szűrőbusz a napokban vizsgázni volt, és gyakorlatilag elkészültnek tekinthető. Egy busz végszerelésén dolgoznak, egy újabb félkész jármű pedig még a héten befut Szerbiából. A negyedik kővágószőlősi már futóművekkel és beüvegezve érkezik meg az Ikarbustól, ahol még további négy busz kocsiszekrényének összerakásán dolgoznak. A határidő április 30., de ismereteink szerint a kővágószőlősi végszerelés kissé elakadt, a telephely túl kicsi ahhoz, hogy egyszerre kettőnél több buszon dolgozzanak. Bejött ugyan a képbe egy fővárosi cég, amelyik összeszerelne, de ez eléggé megnyomta a ceruzát az ajánlatában: kétszer annyiért dolgozna, mint Paigerék.
Hír továbbá, hogy nem csak a szűrőbuszok, hanem a csuklósok is készülnek: a BKV-nak szántakat Mátyásföldön, a volánosokat Kecskeméten, az Autó Univerzálnál szerelik össze.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!