A Hyundai új teherszállító koncepciója, nullemisszióval

Kiss Bertalan   ·   2021.09.26. 12:00
hyundai-hydrogen-wave-concepts_100805599_h

A Hyundai nemcsak az üzemanyagcellás programját helyzete előtérbe, de a meglévő haszonjármű-kínálat mellett már merőben újakat is tervez, például moduláris, ötös szintű önvezető, robot áruszállító eszközöket, vezetőfülke nélkül.

Új járműkoncepció

Bár egyelőre még csak számítógépes grafikaként és modellként léteznek az újragondolt tehergépkocsik, de a tervek szerint 2028-ra már működőképes, a mindennapos áruszállításban használható járművekben gondolkoznak, e-Bogie néven. A kéttengelyes, akár összkerékhajtású és összkerékkormányzású szállítóeszközök a ma is ismert csereszekrényes rendszerre alapulnak, beleértve akár a nyitott vagy billenőplatós, de akár a tűzoló vagy hulladékszállító felépítményeket is.

A jövő kamionja, teljesen újraértelmezve, nullemisszióval

Sőt a nyerges vonatók szerepét is átvennék, két önjáró modul vihetne egy félpótkocsiszerű, szintén cserélhető egységet, ami a kombinált logisztikába is könnyedén adaptálható lehet. A nagyméretű cserélhető modulnak sem elektromos, sem fékrendszere nem lenne – hasonlóan egy mai konténerhez –, mivel minden gépészetet a két hordozóegység tartalmazna.

Gyorsbeavatkozó műszaki mentőjármű

Az Európában értékesített XCient-szériás, üzemanyagcellás áruelósztó tehergépkocsikat követően, 2023-tól üzemanyagcellás kishaszonjárművek is várhatók az előzetes tervek szerint, már önvezető üzemmóddal is kiegészülve.

Versenyképes üzemanyagcella

A közeljövő legfőbb tervei, hogy ne csak az akkumulátorok ára csökkenjen drasztikusan, elősegítve a tisztán akkumulátoros üzemű járművek elterjedését, hanem az üzemanyagcellás megoldás szintén versenyképes legyen, azaz 2030-ra ne kerüljenek többe, mint a csak akkumulátorról működők. Valljuk be, ez nem kis kihívás, hiszen az eladások és a kereslet felfutásával a nyersanyagárak minden bizonnyal csak tovább fognak emelkedni. A harmadik generációs üzemanyagcellák már 2023 folymán piacra kerülnek, kétféle, moduláris kialakítással, ezzel is csökkentve a gyártáskötlségeket. A nagyobb egység 200 kW teljesítményű lesz, a kisebb 100 kilowattos, mint eddig, de harminc százalékkal kisebb beépítési térfogattal. További fejlesztési cél, hogy az üzemanyagcellák élettartamát 50–100 százalékkal növeljék, a jelenlegi 160 ezer kilométerről, és a hozzá kapcsolódó pufferakuk élettartámát is hasonló mértékben kell növelni, a versenyképesség érdekében.

Balról a 100, jobbról a 200 kilowattos üzemanyagcella

A hidrogén előállításánál, csak a megújuló zöld energiák támogathatók, mert földgázból vagy más fosszilis energiahordozóból történő előállításkor szintén számottevő szén-dioxid szabadul fel, de az atomenergiát szintén jobb lenne mellőzni, a Hyundai szakemberei szerint. A legnagyobb kihívás azonban, megtalálni az egyensúlyt, a majdani felhanszálási és termelési mennyiség között. A koreai Hidrogén Szövetség szerint 2050-ig, A globális energia-felhasználás tizennyolc százalékát lehetne hidrogénból fedezni, ezzel több mint hatmilliárd tonnával csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást évente.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek