A Hyundai új teherszállító koncepciója, nullemisszióval
A Hyundai nemcsak az üzemanyagcellás programját helyzete előtérbe, de a meglévő haszonjármű-kínálat mellett már merőben újakat is tervez, például moduláris, ötös szintű önvezető, robot áruszállító eszközöket, vezetőfülke nélkül.
Bár egyelőre még csak számítógépes grafikaként és modellként léteznek az újragondolt tehergépkocsik, de a tervek szerint 2028-ra már működőképes, a mindennapos áruszállításban használható járművekben gondolkoznak, e-Bogie néven. A kéttengelyes, akár összkerékhajtású és összkerékkormányzású szállítóeszközök a ma is ismert csereszekrényes rendszerre alapulnak, beleértve akár a nyitott vagy billenőplatós, de akár a tűzoló vagy hulladékszállító felépítményeket is.
Sőt a nyerges vonatók szerepét is átvennék, két önjáró modul vihetne egy félpótkocsiszerű, szintén cserélhető egységet, ami a kombinált logisztikába is könnyedén adaptálható lehet. A nagyméretű cserélhető modulnak sem elektromos, sem fékrendszere nem lenne – hasonlóan egy mai konténerhez –, mivel minden gépészetet a két hordozóegység tartalmazna.
Az Európában értékesített XCient-szériás, üzemanyagcellás áruelósztó tehergépkocsikat követően, 2023-tól üzemanyagcellás kishaszonjárművek is várhatók az előzetes tervek szerint, már önvezető üzemmóddal is kiegészülve.
A közeljövő legfőbb tervei, hogy ne csak az akkumulátorok ára csökkenjen drasztikusan, elősegítve a tisztán akkumulátoros üzemű járművek elterjedését, hanem az üzemanyagcellás megoldás szintén versenyképes legyen, azaz 2030-ra ne kerüljenek többe, mint a csak akkumulátorról működők. Valljuk be, ez nem kis kihívás, hiszen az eladások és a kereslet felfutásával a nyersanyagárak minden bizonnyal csak tovább fognak emelkedni. A harmadik generációs üzemanyagcellák már 2023 folymán piacra kerülnek, kétféle, moduláris kialakítással, ezzel is csökkentve a gyártáskötlségeket. A nagyobb egység 200 kW teljesítményű lesz, a kisebb 100 kilowattos, mint eddig, de harminc százalékkal kisebb beépítési térfogattal. További fejlesztési cél, hogy az üzemanyagcellák élettartamát 50–100 százalékkal növeljék, a jelenlegi 160 ezer kilométerről, és a hozzá kapcsolódó pufferakuk élettartámát is hasonló mértékben kell növelni, a versenyképesség érdekében.
A hidrogén előállításánál, csak a megújuló zöld energiák támogathatók, mert földgázból vagy más fosszilis energiahordozóból történő előállításkor szintén számottevő szén-dioxid szabadul fel, de az atomenergiát szintén jobb lenne mellőzni, a Hyundai szakemberei szerint. A legnagyobb kihívás azonban, megtalálni az egyensúlyt, a majdani felhanszálási és termelési mennyiség között. A koreai Hidrogén Szövetség szerint 2050-ig, A globális energia-felhasználás tizennyolc százalékát lehetne hidrogénból fedezni, ezzel több mint hatmilliárd tonnával csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást évente.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!