Kilencmillió kedvezményezett országa

Bánhidi Emese   ·   2014.05.20. 16:45
jermannkalman2cim

A kiszivárgott hírek szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1000–1500 forintért, amellyel bármely napszakban közlekedhetnének.

Lássuk, milyen kedvezményekre jogosultak a magyarok!

A magyar állam több mint negyven különböző jogcímen biztosít utazási kedvezményt a magyarországi közösségi közlekedést igénybe vevőknek. A teljesség igénye nélkül, ingyenesen utazhatnak Magyarországon a 65 évnél idősebb magyar és külföldi állampolgárok, többféle jogcímen kedvezményesen utazhatnak a tanulók, a szociális intézményben lakók látogatói, és például a közszféra dolgozói. A kedvezményekre jogosult csoportok összlétszáma megközelíti a kilenc millió főt Magyarországon.

Ezt a kedvezményt az államnak meg kellene térítenie a közlekedési vállalatoknak, nekik ugyanis emiatt veszteségük keletkezik. Ez az úgynevezett fogyasztói árkiegészítés, amit a kormány két éve átkeresztelt szociálpolitikai menetdíj-támogatásnak. A kedvezményes viteldíjakat és az ingyenes utazások után érvényesíthető fogyasztói árkiegészítés részletes szabályait a Gyurcsány-kormány egy 2007-es miniszteri rendelete szabályozta úgy, hogy forintra pontosan meghatározta, mennyibe kerülnek a teljes áru, illetve az 50 és 90 százalékos kedvezményes jegyek vagy bérletek attól függően, hogy hány kilométert utazik valaki. A 2012-ben bevezetett új szabályozással a kormány csak leegyszerűsítette az eddigi szabályt, és például nem rögzítette, hogy kilométerenként mennyi a teljes, illetve a kedvezményes jegyár, csak azt mondta meg, hogy az állam a kedvezményes ár hány százalékát fizeti ki térítésként a közlekedési vállalatnak.

(Fotó: Jermann Kálmán)

2012-ben egyszer már valamelyest szűkítették az utazási kedvezményeket, akkor ezek az átalakítások a következőképpen néztek ki: a 65 év feletti nyugdíjasok, a diákok, a mozgáskorlátozottak, és a hat év alattiak ingyenesen utazhattak a vonatokon és a buszokon is. A nyugdíjasok kedvezményeiről részletesen itt olvashat.

A többi kedvezmény átalakult üzletpolitikai kedvezménnyé, amelyeket a közösségi közlekedést biztosító társaságok adhatnak az utasoknak.

A kormány láthatóan nem akarja közvetlenül megszüntetni a kedvezményeket, ezért a közösségi közlekedést drágította. Így tavaly március 15. óta az úgynevezett kényelmi szolgáltatásokért, amilyen a légkondi, a Volán-járatokon mindenkinek kötelező kiegészítő jegyet vásárolni. De a MÁV is emelte árait tavaly májusban. Gyorsvonati pótjegyet kell ugyanis vásárolni mindenkinek, aki gyorsvonatra száll. Ehhez azonban semmilyen szolgáltatás nem jár, nincs ülőhely biztosítás és nincs vonathoz kötve.

(Fotó: Jermann Kálmán)

A nyugdíjasok idén is kapnak utazási kedvezményre jogosító utalványt, amely évente 8–16-szor, 50, illetve 90 százalékos kedvezményre jogosítja fel őket. A 65 év felettiek továbbra is ingyenesen utazhatnak, de nekik is kell gyorsvonati pótjegyet venniük, ha ilyen vonattal utaznak, illetve bizonyos buszokra kiegészítő jegyet kell vásárolniuk.

A közalkalmazottak, közszolgálatban dolgozók, illetve a közszféra más munkavállalói számára egy kormányrendelet szabályozza a kedvezményeket.

A nyugdíjasoknak szóló könnyítést 1997-ben ígérte meg Horn Gyula néhai miniszterelnök. (Egyébként addig 70 százalékkal utazhattak olcsóbban.) Horn azt tervezte, hogy 1998. január 1-jétől ingyenesen utazhatnak a 65 év fölöttiek a MÁV összes vonalán. Az év öt hónapjában – februárban, márciusban, áprilisban, októberben és novemberben – a Malév járatain is ingyen, korlátozás nélkül lesz lehetséges az utazás e korosztály számára. Az év többi hónapjában ezt az utassűrűség határozza meg. És arról is szó volt, hogy a BKV-n, és a Volánbuszokon is bevezetik ezt a kedvezményt.

2009-ben például csaknem 70 milliárd forintot fordított a költségvetés a MÁV és a távolsági buszjáratok fogyasztói árkiegészítésére (ehhez jönnek még a helyi közlekedési vállalatok, például a BKV hasonló költségei) elsősorban a hat éven aluliak és a 65 éven felüliek ingyenes, valamint a diákok 50 százalékos kedvezményű utazásainak finanszírozására. Hogy ezen belül hogyan oszlanak meg a költségek, arról sajnos nem találtunk pontosabb kimutatást, de valószínűleg az összeg nagyobb részét a 65 év felettiek ingyenes utazása miatti kompenzáció teszi ki: a diákok gyakrabban utaznak ugyan, viszont nekik ki kell fizetni a teljes jegyár felét.

2007 májusában vezették be azt, hogy a nappali és az esti tagozatos hallgatók 50 százalékos utazási kedvezményt kaphatnak, a levelezősök viszont csak az iskola és a lakóhely között utazhatnak félárú jeggyel.

A korábbi 67,5 százalékos utazási diákkedvezmény csökkent 50 százalékra. Csökkent ugyanakkor a bérletekhez igénybe vehető kedvezmények mértéke is: míg korábban buszra 86 százalékos, vonatra, HÉV-re pedig 90 százalékos bérletet válthattak a diákok, május 1-jétől egységesen 67,5 százalékos kedvezménnyel utazhatnak a hallgatók.

A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény 1999. január 1-jétől lépett hatályba. Gyakorlatilag ettől kezdve él a 90 százalékos utazás is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!


Kapcsolódó hírek