A kisfuvarozókat tönkreteheti az útdíj
A somogyi fuvarozók számára akár 130 forintba is kerülhet egy kilométernyi autópálya-használat júliustól az új útdíjrendelet értelmében, a fizetős főutakon pedig 81 forintért tehetnek meg ezer métert az ország 6513 fizetőssé nyilvánított útszakaszán – írja a Somogy online.
Somogyban az M7-es sztráda mellett a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak. A megyei szakmai ipartestület szerint a somogyi szállítók 10-15 százaléka tönkremehet az új útdíjrendszer miatt, amely 15-20 százalékos drágulást is hozhat a fuvarozásban.
Az új, júliustól érvényes rendelet szerint a legkisebb, kéttengelyes teherautók a gyorsforgalmi utakat 49,9, a főutakat 21,2 forintért használhatják kilométerenként, a háromtengelyesek díja 70, illetve 36,7 forint lesz, a négy-, valamint többtengelyeseknek pedig 108,3, illetve 67,6 forintot kell leszurkolniuk ezer méterenként. Legalábbis, ha kocsijukban Euro II-es motor dübörög, ennél korszerűbb erőforrások esetén az alapdíj csökken, régebbi motoroknál viszont akár 1,2-szeresére is nőhet a fizetendő összeg.
– A somogyi fuvarozókat nagyon rosszul érinti a döntés – mondta Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató ipartestület vezetője –, ugyanis jórészt belföldi szállításokat végeznek, s sokaknak ehhez csak régi típusok állnak rendelkezésükre. Nagyjából a megye teherkocsijainak negyede-ötöde eshet az emelt díjas kategóriába, ami azt jelenti, hogy nekik akár 130 forintba is kerülhet egyetlen kilométernyi sztrádahasználat.
Egy Kamazzal, Tátrával vagy Ifával dolgozó kaposvári szállítónak a fővárosi fuvar útdíjköltsége így 42-44 ezer forint is lehet – 270 kilométer autópálya nagyjából 35 ezer, száz kilométer főút több mint 8 ezer forint –, ám ezt az összeget sokan nem lesznek képesek kigazdálkodni.
– A fuvarosok többsége már eddig is alig látott hasznot – folytatta Mészáros Ákos –, az új rendelet bevezetése után szerintem a somogyi áruszállítók 10-15 százaléka vissza fogja adni az ipart. A költségek ugyanis állítólag leírhatók lesznek, csak éppen meg kell előlegezni őket, s honnan tegyen be a cégébe egy-másfél millió forintot, akinek sokszor a gázolajra sem futja. Hivatalosan ugyan 30 nap a fizetési határidő, ám a fuvarosok legtöbbször 60-90 napra kapják meg a pénzüket, és az áfa visszaigénylése is 3-4 hónap.
A pénz mellett a megnövekedett adminisztráció is az árufuvarozókat sújtja majd, hiszen a műholdkövetővel felszerelt kocsikat regisztrálni kell majd – június utolsó tíz napjában lesz erre lehetőség –, és egy számlát nyitni, melyből levonják majd a teherautóik által használt utak díját. A műholdkövetővel nem rendelkező kamionosoknak pedig hosszabb menetidővel is számolniuk kell majd. Indulás előtt úthasználati jogosultságot kell váltaniuk, meg kell adniuk úti céljukat, rend- és alvázszámukat, teherkocsijuk környezetvédelmi kategóriáját, össztömegét és rakományának magasságát, s rendszer ez alapján javasol neki útvonalterveket, s közli az ezekkel járó költségeket is. Amelyek közül a kiválasztott ellenértékét be kell fizetni a helyszínen – a legtöbb esetben benzinkutaknál és pihenőknél –, s csak ezután kerülnek be az adatbázisba.
– A fuvarosok közül sokan egy-két teherautóval dolgoznak, ami azt jelenti, maguk intézik a papírmunkát is – jegyezte meg Mészáros Ákos. – A heti hat-hét nap munka mellett mostantól az ilyesfajta adminisztrációra is figyelniük kell, ami szintén jelentős lemorzsolódáshoz vezethet. És eleinte a szabályok megszegéséhez. A somogyi közúti szolgáltató ipartestület vezetője szerint ugyanis a fuvarozók egy része bizonyosan megpróbálja majd kihasználni, hogy az első időkben még nem épül ki a teljes, országos kamerarendszer, és bíznak benne, sikerül bizonyos szakaszokat megúszniuk fizetés nélkül. Annak ellenére, hogy a bliccelők akár 300 ezer forint büntetést is kockáztatnak.
– Emellett keresni fogják az egérutakat is – jelentette ki meggyőződéssel Mészáros Ákos. – A Balaton felé Kaposvárról például nem a 67-esen mennek majd, hiába az a leggyorsabb, hanem a fonyódi vagy a szántódi utat választják, ami azt jelenti, az alsóbbrendű utakon jelentősen megnő majd a teherforgalom. Akár némi pluszkilométert is vállalni fognak a fuvarozók, hiszen súlyos ezreseket lehet megspórolni az útdíjon kisebb kerülőkkel.
A kormányzat szerint amúgy azért kell Európa egyik legdrágább útdíjrendszerét bevezetni, mert a koncessziós autópályák üzemeltetőinek az idén és jövőre 155 milliárd forintot kell kifizetni. A parlament által megszavazott rendelet egyik módosítása szerint azonban a mezőgazdasági termelőknek élő állat, illetve betakarított termény saját kocsis szállításakor nem kell fizetniük – nagy kérdés, ezt ki és hogyan tudja majd ellenőrizni – írja a megyei portál.