A kör négyszögesítése
Sokak számára labirintussá vált a stuttgarti főpályaudvar a számtalan építési területtel és forgalmi terelésével. Ez gyakran megzavarja az autóvezetőket is, így fordulhatott elő, hogy pénteken egy kocsi az aluljárólépcsőn próbált lehajtani. Az eset a pályaudvar déli kijáratánál történt, és az autó vezetője sem volt éppen fiatal, 82. évében jár. A rendőrség szerint minden szerencsésen alakult, senki sem sérült meg, és az anyagi kár sem haladja meg az ezer eurót. Az történtekről mindenesetre értesítették a jogosítványokat kiállító hatóságot. Hogy mi vezetett a közúti jármű lépcsőjárásához, mindeddig nem sikerült megfejteni.
A hasonló esetek pedig szaporodnak. Legutóbb novemberben, a belvárosban, egy szintén nem fiatal autóvezető tévesztette el a mélygarázs bejáratát a Börsenplatzon. Egy hiányzó poller miatt behajthatott a tér gyalogosok által használt felületére, ahol látott egy táblát, mely a gyalogosoknak mutatta a mélygarázsba vezető lépcsőház bejáratát. Csak akkor esett le neki, hogy ez egy lépcső, amikor az első tengely felült a lépcsőfokokra és a kerekek a levegőben forogtak. Érdekességképpen: a baleseti helyszínelés alatt egy további autó is ezen az útvonalon akart a mélygarázsba jutni, de ezt sikerült megakadályozni. Az eset heves vitákat váltott ki a városban arról, hogy az eddigi kitáblázási rendszert talán meg kellene változtatni, mert az félreértésekre adhat okot.
Hogy a sort folytassuk, a Böblingen melletti Rutesheimben februárban, a városháza előtti teret szerette volna elhagyni járművével egy a szintén a fenti korosztályba tartozó autós, de – micsoda véletlen – ő is egy lépcsőn kötött ki. Hogy azonban ne fogjunk mindent az idősebbekre, meg kell említeni azt a májusi esetet, amikor Esslingenben egy 37 éves férfi a vasútállomás aluljárójának lépcsőjén próbált lehajtani – de csak feleútig jutott, több ezer eurós kárt okozva.
Az esetek – bármennyire is viccesnek hatnak – felvetik az autóvezetés életkorhoz kötött korlátozásának kérdését. Itt nyilván másodpercnyi figyelmetlenségekről és szerencsésen ártalmatlan körülményekről van szó, de ugyanilyen rövidzárlatok sokkal kritikusabb esetekben is előfordulhatnak, sokak életét veszélyeztetve. Jelenleg van alsó életkorhatár az autóvezetésre, de az életkorból eredő változások miatt teljesen jogos lenne meghatározni a felső korlátot is. Vagy bízzunk abban, hogy egészséges önkontroll birtokában bizonyos kor felett az emberek hajlandóak lesznek önként lemondani az ilyen különös szellemi koncentrációt igénylő, összetett tevékenységről, mint az autóvezetés?
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!