A légiközlekedés pontossági világlistái
Ötvenhétmillió járatadat összevetése nyomán jelent meg az OAG, a világ egyik vezető légiközlekedési elemzője gondozásában az OTP-lista, ez esetben a rövidítés: on-time performance, vagyis pontossági teljesítmény. A terjedelmes anyag bevezetőjében a cég tisztázza a kritériumokat: a pontos járat azt jelenti, hogy a meghirdetett indulási időponthoz képest 14 percen és 59 másodpercen, magyarán 15 percen belül sikerül elindítani, illetve érkeztetni. A sorrendbe belejátszik a törölt járatok száma is, ugyanakkor nem veszik figyelembe a charter-, illetve teherjáratokat. Külön kategória a hálózati (hagyományos) és a diszkont légitársaságoké, ezen belül kiemelik a „mega-társaságokat”, azt a húszat, amely az adatok szerint globálisan a legnagyobb forgalmat képviselték 2017-ben.
Utóbbi, tehát az óriás cégek sorrendjét a Japan Airlines vezeti, járatainak 85,27 százaléka volt pontos, a második nem sokkal lemaradva a másik nagy japán társaság, az All Nippon, majd következik a Delta, és ami talán némi meglepetés, az indiai óriáscég, az IndiGo. Ezután ötödik helyen az Alaska, majd a listán az első európai a SAS, tizedik a British, majd következik a Lufthansa, az Air France és a Turkish. Érdekesség: a mega-diszkontok közül a Southwest a tizedik, az easy a tizenötödik helyen végzett, 78,55 illetve 74,82 százalékkal.
Ezután következik a „mainline airlines” kategória: ama 250 társaság, amely harmincezernél több járatot repültetett a tavalyi évben, de nem fért bele a legnagyobb teljesítményt nyújtó mega-húszba: nos ezt a listát az airBaltic vezeti, amelynek járatai kicsivel kilencven százaléknál is magasabb arányban voltak pontosak induláskor és érkezéskor. A második a Hong Kong Airlines, a harmadik a Hawaiian, majd következik a Copa, a Qantas, a érdekes, hogy miközben ezt a versenyt az airBaltic vezeti, a következő európai csak a 12. helyre jött be, ez pedig az Alitalia, mögötte az Aegean, az Austrian és a Finnair.
A low-costok listájának élén a Vuelinget találjuk, majd a Jetstar a Skymark, aztán a Transavia, az Azul és a Volaris következik. Tizedik a Lufthansa diszkontcége, az Eurowings, tizenkettedik a Norwegian, tizennyolcadik az easyjet; két nagy európai diszkont, a Ryanair és a Wizz nem került az első húsz közé.
Ugyancsak érdekes az összesített lista, vagyis amelyen a társaságok csak és kizárólag a pontos járatok arányában szerepelnek, vegyesen mega- és mainline, illetve diszkont cégek. Eszerint a világ összességében legpontosabb társasága az airBaltic a már említett kilencven százalék fölötti eredményével, a második a Hong Kong, majd jön a Hawaiian, a Copa és a Qantas.
Érdekes a repterek pontossági listája is, persze szintén több kategóriában. A kisebb forgalmúak (2,5–5 millió induló utas) között az élen Tenerife North, majd következik Hannover, Stavanger, Durban és Anchorage, majd Brüsszel Charleroi. Régiónk légikikötői közül Gdansk szerepel még tizedik helyen.
A közepes forgalmú repülőterek (5–10 millió induló) pontossági listájának élén Birmingham, Panama City és Köln-Bonn látható, ötödik Stuttgart és hatodik Milánó Linate. A 10–20 millió közti induló ülőhelyet kínáló légikikötők között Osaka és Salt Lake City tudta indítani és fogadni a legpontosabban a járatokat, a 20–30 milliósok között Minneapolis vezet, a második Doha, a harmadik Moszkva Seremetyevo, ebben az osztályban szerepel tizenötödik helyen München, tizennyolcadik Barcelona és tizenkilencedik Róma Fiumicino.
Végül a 30 millió fölötti mega-repterek közül a Tokió Haneda, a Madrid és a legnagyobbak egyike, Atlanta a legpontosabb, majd Denver, Dallas, Szingapúr Changi és Chicago O’Hare következik, Amszterdam a nyolcadik, Frankfurt a kilencedik, Heathrow a tízedik az on-time performance versenyében a legnagyobb légikikötők között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!