A nagy CAF húzd meg, ereszd meg
A Budapesten tárolt tizenegy új hosszú CAF Urbos 3 villamos közül hétfőn négy végre forgalomba áll.
Már több mint egy év telt el azóta, hogy a huszonhat, a második körben, 2017-ben megrendelt CAF villamos közül az első Budapestre érkezett. Összesen tizenegy új villamos van Budapesten, ezek közül öt hosszú, azaz 56 méteres, illetve hat rövid, tehát 34 méteres. De egészen mostanáig egy sem állt forgalomba közülük, holott a Budapesti Közlekedési Központ korábban azt ígérte: az új hosszú CAF szerelvények várhatóan 2019 harmadik negyedévétől, ütemezetten szállítanak majd utasokat.
A BKK még szeptemberben feltett kérdéseinkre azt írta, a villamosok forgalomba állítása bizonyos technikai hibák és hiányosságok miatt nem történt meg. A BKK és a BKV csak akkor hajlandó átvenni ezeket a villamosokat, ha azok minden műszaki részletben megfelelnek a szerződésben foglalt feltétételeknek. A hibákat részben már kijavították, és a többi hiányosság korrigálása is folyamatban volt.
Hogy pontosan milyen problémák merültek fel, arról részletesebb információt a BKK a szerződéses kötelmekre hivatkozva akkor még nem adott. A járművekkel kapcsolatos hibákról mindössze annyit árultak el, hogy azok később csak garanciális keretek között lennének javíthatók, ami ugyan többletköltséget nem okozna (hiszen a garanciális hibák kijavításának költségeit a gyártó állja), ám az eljárás tovább hátráltatná a járművek forgalomba állását. Hozzátették, a BKK és a BKV akkor jár el felelősen, ha a szerződésbe foglalt minden műszaki részletnek megfelelő járműveket vesz át – a forgalomba állás idejére szeptember utolsó hetében még nem tűztek ki időpontot.
Időközben azonban felgyorsultak az események: Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója október nyolcadikán a Facebookon értetlenkedett, hogy miért késlekednek a baszk villamosok forgalomba állításával. Idézzük:
„Immár lassan három hónapja, július közepén írtam le itt és mondtam el a sajtóban: teljesen érthetetlen számomra, ami az új CAF-villamosok forgalomba állítása körül történik és a késlekedés az európai uniós források felhasználását is veszélyezteti. A 26 darab új CAF villamost a Kormány döntése szerint 99 százalékban az állami költségvetés és az EU finanszírozza. A nyilvánosság nyomására aztán nyáron végre megmozdult valami és augusztusban, 13 hónappal az első villamosok Budapestre érkezése után megbízták a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar szakcégét, a BME ITS Zrt.-t, hogy vizsgálja meg a villamosok forgalomba állása körül kialakult vitát és az indokokat, melyekre hivatkozva a villamosok hónapok óta álldogálnak a kocsiszínekben. Az ügyet végül a Városháza el is vette a BKK-tól és a tárgyalásokat a BKV folytatta le.
A BME ITS jelentésének összegzése világosan, még ha mérnöki szaknyelven is fogalmaz (...):
- A villamosok fékrendszere kapcsán a mérések során nem megfelelőség nem volt megállapítható.
- Az alkalmazott mérési módszerek nem voltak igazolhatóan megfelelőek.
- A típusengedélytől és a szerződéses műszaki előírásoktól való eltérés nem állapítható meg.
- A jogszabályokban előírt fékúttól eltérés nem volt méréssel igazolható.
Nem csoda ez, hisz ha mindez másképp lenne, a forgalomban lévő 47 darab, az újakkal azonos CAF villamost is rég ki kellett volna vonni a forgalomból. Nincs tehát más hátra: itt az ideje a CAF-villamosokat forgalomba állítani! Arra pedig jó lenne azért választ kapni: mégis mi történt egy éven át, miért nem állították forgalomba az új villamosokat, ki és miért akadályozta ezt és miért nem jártak a klimatizált villamosok a nyáron?”
Erre már a BKK is kénytelen volt érdemben reagálni. E szerint a központ a gyártó által Budapestre szállított tizenegy villamos esetében is teljes körültekintéssel jártak el annak érdekében, hogy az utazóközönség maximális biztonságban érezhesse magát, és eközben az európai uniós források lehívása is a szabályoknak megfelelően történjen meg. Ugyanakkor 2020 februárjában több műszaki hiányosság miatt nem vehették át az akkor készre jelentett első villamost. A fékrendszert érintő kérdésben a többször fel is szólították a spanyol gyártót, a CAF azonban nem volt hajlandó elvégezni a kért méréseket, vagy kiadni a villamosok átvételéhez szükséges, megfelelő jognyilatkozatot. Ezért vált elkerülhetetlenné a BME ITS bevonása az ügybe; a független szakértői vizsgálat egyértelműen igazolta a BKK és a BKV folyamatosan hangoztatott álláspontját: a CAF által alkalmazott mérési módszer alkalmassága nem volt igazoltan elfogadható. Műszaki hiányosság volt továbbá a villamosok alkonykapcsoló berendezésének teljes hiánya, amellyel kapcsolatban a közlekedési hatóság szintén csak augusztusban adta ki a végzést, ezt megelőzően a villamosokat nem lehetett felelősen átvenni.
A spanyol gyártó a független szakértői vizsgálat eredményeinek hatására, október 1-jén adta meg a fékek ügyével kapcsolatos, szükséges jognyilatkozatot , amit a BKK azonnal el is fogadott. A villamosok átvételét tehát csak ezt követően kezdhették meg a BKK szerint.
Vitézy egy későbbi posztjában leszögezte, a közlekedési hatóság és vasúti szabályzatok szigorú műszaki előírásai, többek közt európai uniós szabványok határozzák meg, miként kell a villamosok fékjének működnie. Amennyiben a fékberendezések kapcsán biztonságkritikus probléma merülne fel, a közlekedési hatóság nem engedné meg a járművek közlekedését. Egyébként is, a fékprobléma megléte esetéa közlekedő CAF villamosokat már rég ki kellett volna vonni a forgalomból – tekintettel arra, hogy azoknak pont ugyanolyan fékje van, mint a kocsiszínben tizenöt hónapja porosódó legújabbaknak...
Budapest 2014 márciusában kötött szerződést a CAF villamosok szállítására, abban az évben 37+10 járművet rendeltek meg – ezek már mind közlekednek Budapesten. Később, 2017 novemberében további huszonhat villamost kötött le a magyar főváros; a 2014-es szerződés opciói szerint Budapestnek még ötvenegy CAF villamos vásárlására van lehetősége, hosszukat tekintve a járművek tetszőleges felosztásban jöhetnek, egyetlen kitétel, hogy egy típusból minimum ötöt kell rendelni.
A második körben érkező huszonhat új, akadálymentes, klímás villamos (huszonegy rövid, öt hosszú) ugyanazokon a vonalakok közlekedik majd, amelyeken az eddigiek szolgálnak: a rövidek a 3-as, a 17-es és a 19-es viszonylaton, a hosszú CAF-ok pedig az 1-esen. Így tehát – egyelőre – nem érnek el új városrészeket: az eredeti tervek szerint a huszonegy rövid CAF további bevetési területe az 50-es és az 56/56A viszonylat lenne. Ahhoz azonban, hogy az új villamosok ezeken a vonalakon is előfordulhassanak, mind az 50-es, mind az 56-os vonalán át kell építeni a peronokat, illetve egyéb beavatkozások is szükségesek: például egyes útátjárók, illetve a hűvösvölgyi villamos végállomás sem alkalmas a CAF-ok közlekedésére.
A BKK közlése szerint az uniós támogatási szerződés fedezi az 50-es villamos Kossuth tér, Árpád utca, Baross utca és Szarvas csárda tér megállóhelyének akadálymentesítését, az 50-es és az 56-os vonalon a CAF villamosok közlekedéséhez szükséges egyéb infrastrukturális beavatkozások azonban a fővárosi költségvetést terhelik. Számos érintett peron akadálymentesítésére a hatósági engedély már rendelkezésre áll.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!