A Northrop Grumman szállíthatja Amerika új lopakodóit

iho/repülés   ·   2015.10.28. 16:15
400px_northrop

A Nortrop Grumman Corp. négyévnyi intenzív versenytárgyalást követően szerezte meg a lehetőséget az Egyesült Államok új lopakodó bombázóinak legyártására – jelentette be a Pentagon, az iparág szakértőinek legnagyobb meglepetésére. A Northrop két másik hazai konkurensét, a Boeinget és a Lockheed Martint utasította maga mögé. A Pentagon történetének legmagasabb költségű gigaprojektje több ezer munkahelyet teremt Dél-Kaliforniában – írja a Los Angeles Times.

A már jó ideje várt döntést megelőző hónapok során a Northrop arról értesítette a helyi kormánytisztviselőket, hogy a gépek nagy részét a Kalifornia állambeli Palmdale-ben található Air Force Plant 42 hangár- és kifutópálya-komplexum területén tervezi megépíteni, és rendelkezik a kiemelt fontosságú programhoz szükséges forrásokkal is. A megbízás ezernégyszáz új munkahelyet hozhat létre a palmdale-i bázison, melyet a katonaságtól vesz majd bérbe. A Northrop a ’80-as, ’90-es évek fordulóján szintén a Los Angelestől száz kilométerre északkeletre, a Mojave-sivatagban megbúvó Palmdale-i bázison fejlesztette ki a denevérszárnyú B-2-es „Spirit” lopakodó nehézbombázót. A Pentagon azt nyilatkozta, az új lopakodókra a ’70-es években létrehozott, így mára meglehetősen elavulttá vált B-1-es bombázók lecserélése miatt van szükség.

A Palmdale-hez közeli Antelope Valley republikánus képviselője arról számolt be, hogy a Northrop egyik vezető igazgatója már korábban azt mondta neki, hogy a gépek Palmdale-ben fognak készülni. A képviselő tavaly, még állami törvényhozóként kiállított egy számlát a Northrop részére, félmilliárd dollár adójóváírást biztosítva a vállalatnak, ha a munkák legnagyobb része Palmdale-ben zajlik majd. A jogalkotók a Lockheednek is hasonló adóösztönzőt biztosítottak. A Northrop a jobb pénzügyi háttérrel és több politikai kapcsolattal rendelkező Boeing–Lockheed párossal szemben esélytelennek tűnt a versenyben. A két csalódott ellenfél várhatóan hamarosan megvétózza a döntést. Annyi biztos, hogy közös közleményben tudatták, mielőtt bármit is lépnek, konzultálnak a Légierővel.

A Northrop Grumman építheti meg a B-2-esek utódját, a gigaberuházás 80 milliárd dollár költséget emészthet fel.<br>(fotó: Wikipedia)

Az új, hivatalos névvel még el nem látott lopakodóról kevés tudható. A részleteket, például hogy miként is fog kinézni, milyen gyors lesz vagy milyen magasra lesz képes repülni, homály fedi. Katonai tisztek szerint az Egyesült Államok új szuperbombázója képes lesz nukleáris fegyverek szállítására, és a jövőben talán használható lesz drónként is.

A megállapodás két részből áll: az első fázisban a Northrop több mint húszmilliárd dollárt kap a bombázó kifejlesztéséhez, majd a gyártási szakaszban gépenként 550 millió dollárt fizet a Pentagon. A kritikusok szerint a szerződés költségei az egekbe fognak szökni, mint ahogy a B-2-esek esetében is történt az 1980-as években. Akkor a fejlesztési költségek annyira elszálltak, hogy a Pentagon csak huszonegy gépet vett meg az eredetileg tervezett 132-ből. Egy B-2-es ára átlagosan több mint kétmilliárd dollárra rúgott. Számos szakember kétségbe vonja, hogy a Pentagonnak egyáltalán szüksége van-e új bombázóra. A Légierő így is dollármilliárdokat költ a jelenleg használt százötven bombázó modernizálására, hogy azokat a következő huszonöt, de akár ötven évig is használni lehessen.

Palmdale környékén azonban nincs nyoma kételkedésnek, ahol a 2008-as gazdasági világválság hatását még napjainkban is érezni. A régió az elmúlt évtizedekben igencsak megsínylette azt, hogy a légiipari gyártók Kaliforniából áttelepültek bérezés és egyéb költségek szempontjából olcsóbb térségekbe. Los Angeles megyében jelenleg harmincnyolcezren dolgoznak a légiiparban, ami a teljes Egyesült Államok nyolc százalékát teszi ki. Azonban ez a huszonöt évvel ezelőttitől hetven százalékkal kevesebb, amikor is a megye százharmincezer embert, az USA légiiparának tizenöt százalékát foglalkoztatta. A Northrop új megbízása egész Dél-Kaliforniában biztosíthat munkát, főleg annak a rengeteg kis vállalkozásnak, melyek nagy légiipari gyártók beszállítói.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.