A nyugati fuvarral nyer, a keletivel veszt a költségvetés

Kecskés Ágnes   ·   2012.02.13. 10:00
14312211_594088dd98a567148c86a099f9013fd9_l

Tavaly januárban vezette be a kormány a kereskedelmi gázolaj kategóriát. Idén január 1-jétől a jövedéki adóból literenként 17 forintot igényelhetnek vissza a fuvarozó vállalkozások. A cél az volt, hogy a szállítmányozók Magyarországon tankoljanak – és így a magyar költségvetés bevételeit növeljék – akkor is, ha a határon túl olcsóbb az üzemanyag. A lehetőséggel a legalább 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművel vagy nyerges vontatóval dolgozó fuvarozók, illetve az autóbusszal rendelkező személyszállítók élhetnek.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára szerint a főbb útirányok – Ausztria, Szlovénia vagy Szlovákia – felé indulók számára a jövedékiadó-visszatérítést is beleszámolva versenyképes az itthoni tankolás. Elmondta: a hazai és a szomszédos árakat nem lehet egy az egyben összehasonlítani. Magyarországon a 27 százalékos áfa miatt is magasak az árak, de a fuvarozók esetében a nettó gázolajárral kell számolni, mert a forgalmi adót visszaigényelhetik.

A nagy szállítmányozó cégek próbálják azzal is csökkenteni a költségeket, hogy nagykereskedelmi áron szerzik be az üzemanyagot, és saját kútnál töltik járműveiket. Az MKFE kártyát ad tagjainak, akik így olcsóbban tankolhatnak a kedvezményt nyújtó olajtársaság kútjainál. A literenként 17 forintos adóvisszatérítés nélkül viszont még így sem érné meg Magyarországon tankolni. Ezért is javasolták a fuvarozó cégek és érdekképviseletek már korábban is a kereskedelmi gázolaj bevezetését.

Ami a keleti útirányokat illeti, a főtitkár szerint Romániában összességében kedvezőbbek az árak, de csak addig, amíg keleti szomszédunknak nem kell átvenni teljes egészében az uniós szabályozást, egyelőre ugyanis még vannak bizonyos mentességei. Az ukrán árakkal viszont nem versenyezhetnek a hazaiak.

A kereskedelmi gázolaj bevezetésével a központi költségvetés is jól járt, ebből a számítások szerint tavaly a korábbinál 20 milliárd forinttal több adóbevétel folyt be. A Magyarországon bejegyzett mintegy 18 ezer fuvarozó vállalkozás körülbelül hetvenezer járművel dolgozik. A vállalkozások közül háromezer az MKFE tagja, de hozzájuk tartozik a járműállomány fele – közölte Karmos Gábor. A visszatérítési lehetőséget egyébként az érdekképviseleti tagságtól függetlenül bármelyik vállalkozás igénybe veheti, amely eleget tesz minden előírt feltételnek. A 7,5 tonnásnál nagyobb tehergépjárművek esetén az uniós szabályozás lehetővé teszi ezt a kedvezményt. Természetesen a más uniós tagállamban bejegyzett vállalkozásoknak is meg kell adni, ha igénylik, és a hazaiakhoz hasonlóan vállalják a nem kevés adminisztrációval járó ügyintézést.

Kelet felé olcsóbb az üzemanyag<br>(fotó: Tevan Imre)

A kereskedelmi gázolaj kategória bevezetése a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) létrehozásával indult el. A NÖFF alapítója a tíz legnagyobb magyarországi közúti fuvarozó és logisztikai vállalkozás, a Waberer's Holding Zrt., a Szemerey Transz Zrt., a Révész Trans Kft., a Huncargo Spedition Szállítmányozási Kft., a Prevost Hungária Kft., a Lerton Trans Hungary Kft., a Gartner Intertrans Hungária Kft., az Eurolux-Trans Nemzetközi Fuvarozási Szállítmányozási és Kereskedelmi Kft., a Horváth Rudolf Intertransport Kft. és a Transtank Nemzetközi Tankautó Fuvarozási Kft.

Az alapítók képviseletében Wáberer György, a Waberer's Holding elnök-vezérigazgatója 2010 júliusában közölte: a fórum tagjai vállalták, hogy az év második felében Magyarországon tankolják meg azokat a járműveiket, amelyekbe addig a Magyarországról az európai célállomások felé induló fuvarjaik esetében főként Ausztriában vettek üzemanyagot. Az így befolyt kétmilliárd forint adótöbblet a fuvarozók és a kormány megállapodása alapján az árvízkárosultakat segítő alapba került. Ugyanekkor jelentette be Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány jövedékiadó–visszatérítést vezet be, amellyel 2011. január 1-jétől élhetnek a fuvarozók.

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a Credobus Econell 18 Next!

iho/közút   ·   2021.10.15. 09:00

A tervek szerint tíz éven belül magas technológiai színvonalú, a környezetet kisebb mértékben terhelő, hazai gyártású autóbuszokra cserélik a magyarországi autóbusz-állományt – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Budapesten, a Credobus Econell 18 Next hazai fejlesztésű csuklós autóbusz bemutatóján.