A repülés egyelőre szünetel – a hatóság válaszai

iho/repülés   ·   2011.12.16. 20:00
cim2

A hazai sport- és túrarepülők, vitorlázók néhány napja nem használhatják gépeiket. Az ok: a Légügyi Hivatal a MagyarRepülő Szövetség kérésére felfüggesztette az átalakítás érdekében a karbantartási engedélyt, de ezzel egyidejűleg az üzembentartási engedélyt is. A szövetség álláspontja szerint a kettőnek nincs köze egymáshoz, a hatóság azonban másképp gondolja. Az NKH-nak írásban tehettük fel az iho/repülés kérdéseit.

Miért kellett a Magyar Repülő Szövetség karbantartási engedélyei mellett a H-139 számú légijármű üzembentartási engedélyt is visszavonni?

Az üzemben tartásra vonatkozó hatályos jogszabály értelmében az üzembentartási engedély kiadásának és fennmaradásának is feltétele a karbantartói háttér megléte. Ez két módon biztosítható: vagy saját karbantartó szervezet útján, vagy szerződéssel, külső karbantartó szervezet bevonásával. Tekintettel arra, hogy az MRSZ karbantartási engedélye megszűnt, és szerződéses úton sem gondoskodott a karbantartásról, az üzembentartási engedély felfüggesztése ügyében a hatóságnak nem volt mérlegelési lehetősége. A repülésben kevésbé jártas olvasók számára jegyezzük meg, miért is függ össze oly szorosan az üzembentartási és a karbantartási engedély: könnyű belátni, milyen komoly, az emberi élethez kapcsolódó érdekek fűződnek ahhoz, hogy repülőgép-üzembentartói engedélyt csak az kapjon, aki karbantartói háttérrel is rendelkezik. Ez jelent ugyanis garanciát arra, hogy csak a megfelelő műszaki paraméterekkel rendelkező, biztonsággal működő repülőgépek vegyenek részt a légi közlekedésben.


Mi a célja az MRSZ-re vonatkozó auditnak, mikor kerül erre sor?

Az MRSZ-re vonatkozó audit – az MRSZ kérelmének megfelelően – arra irányul, hogy a karbantartói engedély felfüggesztését követően megtörténtek-e azok a változások, amelyek a karbantartói engedélyhez szükségesek. Ezek jogszabályban előírt követelmények, melyeket minden hatósági engedéllyel rendelkező karbantartó szervezetnek teljesítenie kell.

Várható-e, hogy a hivatal mihamarabb megadja az üzembentartási engedélyt?

Az üzembentartási engedélyt a Légügyi Hivatal kizárólag arra az időre függesztette fel, amíg az MRSZ a jogszabályban meghatározott karbantartási követelmények teljesítéséről nem gondoskodik. Tekintettel arra, hogy ez – amint az első kérdésre adott válaszban is szerepel – szerződéses úton is megoldható, kizárólag az MRSZ szándékaitól függ, mennyi ideig lesz felfüggesztve az üzemben tartás.

Általában milyen a kapcsolat a Magyar Repülő Szövetség és a Légügyi Hivatal között?

A szervezetében és felfogásában is megújult Légügyi Hivatal – a jogszerűség keretein belül – minden ügyfelével kiegyensúlyozott, harmonikus kapcsolatra törekszik. Nincs ez másként az MRSZ esetében sem, hiszen pontosan tudjuk, hogy a szövetség olyan kollégákat tömörít, akik tisztességesek, és élnek-halnak a repülésért. Ez azonban nem jelenti és a jövőben sem jelentheti azt, hogy a Légügyi Hivatal – a jó kapcsolatra való tekintettel – bármilyen ügyben is kivételt tesz, esetleg eltekint egy-egy jogszabály hatósági alkalmazásától. A Légügyi Hivatal minden körülmények között igyekszik korrekt kapcsolatot fenntartani ügyfeleivel annak érdekében, hogy a lehető legritkábban kelljen élnie felhatalmazásával, és „lesújtani” a jogszabályok szigorával. Amennyiben azonban jogszerűtlen helyzet áll elő, a Légügyi Hivatal a jövőben sem habozik majd, és elmarasztaló döntést fog hozni.

Mennyire jogosak azok a kritikák, amelyeket a leállítástól függetlenül lehet hallani különböző fórumokon a magyar sportrepülést és az általános repülő szakágat érintő fokozott bürokráciáról?


A Légügyi Hivatal magasan képzett szakemberei úgy vélik, hogy a légi közlekedésben nehéz fokozott bürokráciáról beszélni. A szabályok, amelyek döntő része az Európai Unió előírásain alapszik, nem véletlenek, hiszen egytől egyig a repülés biztonságát szolgálják. Éppen ezek a szabályok kerülnek terítékre például, amikor egy-egy légibaleset kapcsán – sajnos utólag – felelősöket keresnek, keresünk. A repülésre vonatkozó szabályok éppen ezért a Magyar Repülő Szövetségre is ugyanúgy vonatkoznak, mint a teljes légiközlekedési iparágra. Szeretnénk, ha mindenki elfogadná, nem a repülésben résztvevők ellen vagyunk, hanem éppen ellenkezőleg: az érdekükben.

Dr. Kecskeméti Tamás, az MRSZ elnöke mindehhez a következőket fűzte hozzá:

Az anyagban minden igaz, ami a jogszabályi hátteret illeti. Sajnos a hatóság vizsgálat nélkül hozta felfüggesztő döntését. Ugyanis az MRSZ a tulajdonosokkal (legyenek azok klubok vagy magánszemélyek) megkötött üzembentartási szerződéseiben, amelyekben vállalja a repülőgépek adminisztratív felügyeletét, évek óta kiköti a karbantartási háttér meglétét. A szerződést addig nem is írja alá, ameddig ez a része nem tisztázott. Úgy, ahogy azt a rendelet előírja. Az, hogy a repülőgépek tulajdonosai kivel állapodnak meg, folyamatosan ellenőrzésre kerül, és kizárólag olyan személyeket, illetve szervezeteket fogadunk el karbantartónak, amelyeknek a megfelelő műszaki, illetve műhelyjogosításai megvannak.

Az MRSZ-nek is van saját karbantartói szervezete. Ez jelenleg átalakítás alatt áll, mert a vezetés nem volt elégedett a működésével. Ez azonban nem befolyásolja a repülőgépek karbantartási programjait, ugyanis a repülőgépek tulajdonosai más szervezetekkel szerződtek a karbantartásra. Ezért is volt kénytelen a szövetség vezetése az átalakítás mellett dönteni. A hatóság döntése így olyan repülőgépeket kényszerített földre, melyeknek minden dokumentuma rendben volt, és érvényes karbantartási háttérrel rendelkeznek ma is.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.