A Százhalombatta–Pusztaszabolcs szakasszal folytatódik a 40a vonal felújítása

iho   ·   2018.09.04. 21:00
80100halombatta

A Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasúti pálya korszerűsítése két szakaszra bontva valósul meg. A Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti, 15,7 kilométer hosszú szakasz felújításának keretében 12,98 kilométer hosszan teljesen új nyomvonalon épül ki a kétvágányú pálya. A kivitelezés befejezését követően itt 120/160 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a vonatok. A beruházás keretében teljesen megújul Százhalombatta állomás is. A közlekedés megkönnyítése és az utazók kényelme érdekében korszerű magasperonokat alakítanak ki, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek és perontetők épülnek, a térvilágítást is modernizálják. Az állomás környezetében hatvanegy férőhelyes P+R parkoló és negyven férőhelyes B+R parkoló létesül, így kényelmesebbé válik a vasút megközelítése. A korszerűsítés keretében a teljes szakaszon megújul a villamos felsővezetéki hálózat, kiépítik a villamos váltófűtést, tizennégy műtárgy és hat különszintű csomópont épül vagy épül át. A vasúti zajhatás csökkentésének érdekében összesen 1,2 kilométer hosszan zajvédő falat emelnek. A szakasz kivitelezését az SZ-E Konzorcium végzi nettó 48 milliárd 200 millió forint értékben – írja a NIF közleménye.

(forrás: NIF)

Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén megvalósul a 12,2 kilométer hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz teljes átépítése, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítése. Összesen 33 kilométer hosszúságú hézagnélküli vágány épül, a villamos felsővezetéki hálózatot felújítják, a villamos váltófűtést kiépítik. A fejlesztésnek köszönhetően 160 kilométer per óra lesz az engedélyezett pályasebesség, a szakaszon hat szintbeni csomópont és tíz műtárgy épül vagy épül át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 méter zajvédő fal létesül. Iváncsa állomás megállóhellyé épül át, teljes körűen felújítják Pusztaszabolcs állomást is. Mindkét helyen korszerű magasperonok, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek, perontetők épülnek, korszerű térvilágítási rendszert létesítenek és elbontják a használaton kívüli állomási épületeket. Iváncsa megállóhelyen százhuszonnégy férőhelyes P+R parkolót, ötvenhat férőhelyes B+R parkolót, Pusztaszabolcs állomáson hetvenkét férőhelyes P+R parkolót és százhúsz férőhelyes B+R parkolót alakítanak ki, ezzel segítve az állomásra érkezők közlekedését. A szakasz kivitelezését az E-P Konzorcium végzi nettó 38 milliárd forint értékben.

Tájékoztató táblák Százhalombattán (fotók: Vörös Attila)

Külön projektben, de a vasúti pálya megújításával összehangolt ütemezésben új elektronikus biztosítóberendezés, korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszer épül. Megtörténik az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjének (ETCS 2) telepítése is a Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomás közötti teljes szakaszon. A kiegészítő munkálatok során megvalósul Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomások felvételi épületének teljeskörű, illetve Iváncsa állomás felvételi épületének részleges rekonstrukciója. A beruházás részeként korszerűsítenek három állomási és három nyílt vonali útátjárót. A kivitelezést a Siemens Termelő, Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt. végzi 18,6 milliárd forint értékben.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép meghonosítására törekszik a vasúton is. A kötött pályás infrastruktúra fejlesztésének elsődleges terepe a nagyvárosok közötti távolsági forgalom mellett a Budapest vonzáskörzetében zajló elővárosi közlekedés. A most induló projekt versenyképessé teszi a vasúti személyszállítást az egyéni közlekedéssel szemben a főváros és Pusztaszabolcs között. A fejlesztésnek köszönhetően az utasok a kaposvári, pécsi és szekszárdi vonalakon is rövidebb menetidőkkel számolhatnak.”

Mosóczi László beszélget Csépke Andrással az ünnepség előtt

Bóna Zoltán, Pest megye fejlesztési biztosa kiemelte: „Most Széchenyi alapvetései szerint fejleszti az állam a vasúti infrastruktúrát, azzal a fontos küldetéssel, hogy elsődleges szempont a személyszállítás, ezen belül az utasok biztonsága és kényelme. Ez a beruházás is az elmondott elvek mentén valósul meg. A következő hónapok, évek alatt megvalósuló fejlesztés nemcsak az ezen vasúti szakasz környékén élők, hanem a főváros, az agglomeráció és az egész országnak is fontos.”

Bóna Zoltán a helyi ipar vasúti kiszolgálásának jelentőségéről is szólt – eközben egy, a Dunamenti Erőmű iparvágányán kirakott cementvonat húzott el a háttérben

Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „A Százhalombatta – Pusztaszabolcs vonalszakasz szerepe jelentős a budapesti elővárosi személyközlekedésben, egyben a Mediterrán Korridor részeként fontos eleme az uniós árufuvarozási törzshálózatnak. Ugyanakkor a pálya jelenlegi műszaki állapota miatt helyenként 60 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben, ami nyilvánvalóan nem felel meg a XXI. századi elvárásoknak, és elfogadhatatlan egy ilyen fontos pályaszakasz esetében. A mai ünnepélyes alapkőletételt követően a két szakaszban megvalósuló fejlesztés eredményeként közel huszonnyolc kilométer hosszon épül át a vasúti pálya minden eleme.”

Időkapszulát és alapkövet is letettek

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a beruházás ütemezését ismertette: „Az Ercsi elágazás – Pusztaszabolcs közötti szakasz korszerűsítése, a biztosítóberendezés és ETCS 2 kiegészítő munkálatok 2020 decemberében fejeződhetnek be. A Százhalombatta – Ercsi elágazás közötti szakasz átadása pedig ennél is korábban, már 2020 nyarán várható. A Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése az ütemtervnek megfelelően halad, a pálya felújítása szintén 2020 nyarán, a biztosítóberendezés és ETCS 2 telepítési munkái pedig 2020 végéig fejeződhet be.”

A fejlesztés uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek