A váltó meghibásodása okozhatta a balesetet

MTI   ·   2013.07.13. 16:15

Egy vasúti váltó meghibásodása okozhatta a pénteki franciaországi vonatszerencsétlenséget, amelyben hatan meghaltak és harmincan megsérültek.

Az SNCF vasúttársaság képviselői szombaton sajtóértekezleten közölték, hogy az első vizsgálatok szerint a tragédia helyszínénél, a Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarától 200 méterre északra eltört és kiugrott a helyéről a váltó egyik alkatrésze, egy illesztett sínheveder. A tíz kilogramm súlyú, acélból készült tartószerkezet kapcsolja össze a síneket és a váltó központi részét.

Pierre Izard, a francia állami vasúttársaság (SNCF) infrastruktúráét felelős vezérigazgatója elmondta, hogy az eltört szerkezet becsúszott a váltó közepébe és megakadályozta a vonat kerekeinek normális áthaladását, ami a vonat kisiklását eredményezte. Bejelentette, hogy a vasúti hálózat összes váltójában megvizsgálják a szóban forgó alkatrészt. (A francia vasúti hálózaton mintegy ötezer ilyen heveder található.) Guillaume Pepy, az SNCF elnöke jelezte, hogy a megkezdett igazságügyi és technikai jellegű vizsgálatoknak az a célja, hogy megállapítsák a szerkezet elmozdulásának okait.

Frédéric Cuvillier közlekedési miniszter a francia vasúti hálózat leromlott állapotára hívta fel a figyelmet. Tájékoztatása szerint az elmúlt években pénzhiány miatt egyes vonalak állapota igen leromlott. Willy Colin, a vasúton utazók egyesületének (Avuc) szóvivője úgy vélte, hogy az elmúlt években a TGV-k által használt vonalak állapotát ellenőrizték leginkább, és nem gondoltak a leterhelt másodlagos hálózat modernizálására. Elmondása szerint a közelmúltban maga az SNCF elnöke is szó szerint „betegnek” nevezte azt a vasúti szakaszt, ahol a szerencsétlenség történt.

A meghibásodott váltó egyébként június 4-én esett át utoljára biztonsági ellenőrzésen. Fél órával a baleset előtt egy másik szerelvény haladt át rajta, akkor még nem észleltek meghibásodást.

Jean-Marc Ayrault francia miniszterelnök kedden jelentette be, hogy a tíz évre tervezett mintegy 12 milliárd euró (3516 milliárd forint) értékben induló állami innovációs és környezetvédelmi projektek keretében lecserélnek minden regionális (TER) és városi (RER) vasúti kocsit a teljes hálózaton.

Korábban írtuk, hogy a Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán pénteken 17.14-kor siklott ki a fővárosból a közép-franciaországi Limoges városa felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. A vonat harmadik és negyedik vagonja kisiklott. A hét vagonból álló szerelvény egyik része továbbhaladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.

A balesetben négy férfi és két nő vesztette életét, a legfiatalabb áldozat 19, a legidősebb 82 éves volt – közölték szombaton a hatóságok. Boncolásuk a pontos azonosítás érdekében szombaton kezdődik. Az áldozatok száma addig nem tekinthető véglegesnek, amíg a felborult vagonokat darukkal nem emelték fel a sínekről. A hatóságok azonban szombat délelőtt már nem tartották valószínűnek, hogy további holttestek kerülnek elő.

Szombat délben Franciaország valamennyi pályaudvarán egyperces csenddel emlékeztek meg a szerencsétlenség áldozatairól.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Áprilistól augusztusig Fertő-táj vonatokat közlekedtet a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2024.04.13. 12:00

A vasúttársaság Sopron és Nezsider között elsősorban turisztikai céllal indított járatainak az a célja, hogy környezetbarát vasúti közlekedéssel minél többen felkeressék az UNESCO világörökség részévé nyilvánított Fertő-táj magyar és osztrák oldalának településeit, látnivalóit.