A vasút menti ökoszisztéma értékének megőrzésére törekszik az UIC
Az ökoszisztémák által nyújtott szolgáltatások jobb megértésével javíthatják biodiverzitás-eszközeik kezelését a vasúttársaságok.
Mivel a vasutak egyre inkább a nulla nettó kibocsátás elérésére törekednek, az új infrastrukturális projektek magas környezeti és társadalmi költségekkel járhatnak, beleértve a biológiai sokféleség csökkenését, az erdőirtást, a társadalmi zavarokat és a szén-dioxid-kibocsátást. A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) a tagjaival együtt ezért arra törekszik, hogy jól kezelt, multifunkciós tájakat tervezzen az új infrastrukturális beruházások során, felismerve, hogy a vasutak sokféle szolgáltatáshoz és haszonhoz juthatnak a vonal mentén található élőhelyekből.
Az UIC Fenntartható Földhasználati Szektora március 30-án indítja el új, Vasúti Ökoszisztéma-értékelés (Ecosystem Valuation For Railways, ECOV4R) elnevezésű, hároméves műszaki projektjét az UIC párizsi központjában. Az ECOV4R két korábbi projekt: a növényzet kezelésére összpontosító Tristram, valamint a biodiverzitásra gyakorolt hatások mérséklésével és a vasutak javításával foglalkozó Reverse folytatása. A hangsúly most azokra az ökoszisztéma-szolgáltatásokra helyeződik, melyekből a vasutak is profitálnak, és amelyekre más hatások is érvényesülnek.
A biodiverzitás eszközei feltérképezhetők, értékelhetők és terveket lehet alkalmazni értékük növelése érdekében, valamint a szolgáltatásnyújtási képességük védelméért. Az ECOV4R projekttel az UIC és tagjai az ökoszisztéma-szolgáltatások és a tudomány megértését alkalmazza a vasút területgazdálkodási technikáira, valamint a vasúti területeken található élőhelyekre és kapcsolódó szolgáltatásokra.
A globális elérést célzó projekt az alábbi öt munkacsomag (WP) köré épül fel:
- a WP1 meghatározza a követelményeket, valamint elemzi a jelenlegi közös és a legjobb gyakorlatokat;
- a WP2 meghatározza a résztvevő vasutak területhasználatát és az eszközeiken belüli jellemző élőhelyeket, valamint a keretet és különböző értékelési tényezőket a tipikus vasúti ökoszisztémákhoz;
- a WP3 összegyűjti az adatokat számos projektről és működési helyszínről;
- a WP4 elvégzi az elemzést és az értékelést;
- a WP5 pedig keretet nyújt majd a vasúti infrastruktúra értékelésének finanszírozásához.
Az első személyes találkozót hamarosan meg is rendezik, eddig a Network Rail, a Vayla, a Sydney Trains, az Adif, az ÖBB, az RFI, a Bane Nor és az SNCF szakértői erősítették meg részvételi szándékukat – számol be honlapján az UIC.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: uic.org)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!