A Volánbusz is elektromosban utazik

iho   ·   2022.05.09. 09:00
eCITARO04

Földünk jövője a tét, váltanunk kell: a közösségi közlekedés területén korszerű, kényelmes, ugyanakkor zöldebb autóbuszok forgalomba állításával tehetünk a legtöbbet a klímavédelemért.

A Volánbusz meg is tesz mindent ennek érdekében, csaknem 1800 új autóbusszal fiatalította flottáját, köztük 100 elektromos meghajtású autóbuszra is nyert támogatást a Zöld Busz Program keretében. Az első 40 e-busz már felvette a szolgálatot Budapest vonzáskörzetében, a többi 60 pedig még az idén csatlakozhat a flottához.

A Volánbusz elkötelezett a fenntartható közösségi közlekedés megvalósítása mellett, amelyben – mint Közép-Kelet Európában az egyik legnagyobb buszflottával rendelkező busztársaságnak – komoly felelőssége is van. Egy átlagos munkanapon reggeli csúcsidőben 4000 helyközi autóbusszal közel félmillió, évente pedig több mint 660 millió utast szállítanak, hasznos kilométer-teljesítményük alapján autóbuszaik 50 percenként megkerülhetnék a Földet.

A Volánbusz 2018-óta zajló flottafiatalítási programjának célja, hogy modern, az autóbusz-vezetők és az utasok számára egyaránt kényelmes, környezetbarát járművekkel kínáljon versenyképes és környezetbarát alternatívát az egyéni autósoknak is. A fenntartható közösségi közlekedés megvalósításának kulcsa a járműállomány korszerű, környezetkímélő dízel-, valamint nulla emissziós elektromos-, illetve CNG-meghajtású járművekkel történő fejlesztése. A hatezres flotta szén-dioxid-kibocsátása a 2019-es 338 ezer tonnához képest máris csökkent 27 ezer tonnával, ami 15 ezer autó éves kibocsátásának felel meg. Jármű-fiatalítási programjának segítségével a társaság 2023-ig 45 százalékkal, majd 2030-ig további 45 százalékkal szeretné csökkenteni a 10 év feletti autóbuszainak számát. Csak 2022-ben 1000 új, modern jármű érkezhet flottájába.

A közlekedési társaság a legkorszerűbb, akár Euro 6e környezetvédelmi besorolású motorral felszerelt dízelek mellett nagy hangsúlyt helyez alternatív-meghajtású járművek beszerzésére és üzemeltetésére is. A Zöld Busz Program és a HUMDA egyaránt kiváló lehetőségeket biztosít országszerte a hasznos tapasztalatszerzésre, amelyet saját beszerzései és az üzemeltetés során alkalmazhat a vállalat.

A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjének tesztidőszakai mellett 2021-ben elérkezett a saját beszerzésű elektromos nagyvadak forgalomba állításának ideje is: júniusban Komáromban debütált az első saját tulajdonú e-busz, majd augusztus végén a Volánbusz átvehette negyven Mercedes-Benz eCitaro-ját is, amelyek alacsony padlós, szóló, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok. Egyszerre 28 ülő és 50 álló utast szállíthatnak, egy feltöltéssel pedig akár 160–220 kilométert is megtesznek. Légkondicionáltak és akadálymentesek, a fedélzeten erre kialakított helyen elfér egy babakocsis, illetve egy kerekesszékes utas.

Az eCitaro-k üzemeltetése kapcsán a Volánbusz tapasztalatai rendkívül kedvezőek: az autóbuszok mind a járművezetők, mind az utasok számára kényelmesek, a hajtáslánc kifejezetten jó, menetdinamikájában terhelten sem érezhető jelentős csökkenés. A jármű végsebessége 80 kilométer/óra.

A vezetési élmény az új eCitaro-k esetében kitűnő. Kiváló a jármű gyorsulása, nem fog ki rajta az emelkedő, vagy a vizes terep sem. Jól bizonyítja, hogy másik két új beszerzésű típus, illetve az örök klasszikus Ikarus 55 LUX mellett az eCitaro határait is feszegette a közlekedési társaság vezetéstechnikai pályán szakújságírók bevonásával:

Elektromos autóbuszok zöldítik még az idén a budapesti agglomeráció után hat megyeszékhely helyi járműflottáját is: Győrbe, Zalaegerszegre, Egerbe, Szolnokra és Szegedre összesen negyvennyolc BYD K9 UD, Székesfehérvárra 1tizenkét Ikarus ELECTROBUS 120.EL típusú e-busz érkezik. Az elektromos meghajtású járművek természetesen nem csak a vezetési élmény és az utaskényelem miatt kiemelkedőek. Károsanyag-kibocsátásuk lokálisan zéró, így hozzájárulnak a korom-, a nitrogén-oxid- és a szénhidrogén-kibocsátás csökkentéséhez – a 100 e-busz 5343 tonnányi széndioxid-megtakarítást jelent évente a hat érintett megyeszékhelyen és a budapesti agglomerációban –, ráadásul ezek a járművek csendesebbek is, így nyugodtabbá válik az érintett települések lakóinak élete.

A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Volánbusz célja, hogy 2020-hoz viszonyítva 2030-ig a helyi autóbusz állomány 50 százaléka, 2050-ig a teljes autóbuszpark 50 százaléka elektromos jármű legyen.

Az elektromos nagyvadak, de a korszerű dízelüzemű autóbuszok vezetése is hatalmas élmény! Ha kedvet kapott és kipróbálná magát a volán mögött, jelentkezzen még ma a Volánbuszhoz, és válogasson országszerte a karrierlehetőségek között! Itt az alkalom, hogy saját kezébe vegye az irányítást!

Támogatott tartalom

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek