A zöld közlekedésnek pénzügyileg elfogadhatónak és társadalmilag megvalósíthatónak kell lennie
Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság áprilisi plenáris ülésén állást foglaltak a hosszútávon fenntartható közlekedési rendszerre való átállás kulcstényezőiről.
A hosszú távú fenntartható közlekedés lehetséges, de az átállás csak akkor valósulhat meg, ha a polgárok, az ipar és a közlekedési ágazat vállalja a két célkitűzést: a közlekedési ágazat kilencven százalékos kibocsátásának csökkentését 2050-ig, valamint elköteleződik amellett, hogy a meghatározott eljárásokat és eszközöket felhasználja a cél eléréséhez – ez az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) Stefan Back és Mateusz Szymański által kidolgozott, és a testület április 27-i plenáris ülésén elfogadott álláspontjának erős üzenete.
A hosszú távú zöld közlekedés céljának eléréséhez „az átállásnak vonzónak és reálisnak kell lennie, és így három szempontból is elfogadhatónak kell lennie a polgárok és a vállalkozások számára: pénzügyi, társadalmi és gyakorlati szempontból" – fogalmazott Back. "Társadalmunk csak így tudja aktívan támogatni az átmenetet, különben nemcsak a kudarcot, hanem a legrosszabb esetben a társadalmi nyugtalanságot is kockáztatjuk" – tette hozzá Szymański.
Konkrétabban az EGSZB azt az álláspontot képviseli, hogy az átmenet sikeréhez bizonyos feltételeknek teljesülniük kell.
- Először is, a vállalkozásoknak érezniük kell, hogy nem terhelik őket túlzott költségek, és nem csak az EU-n belül, hanem azon kívül is megőrzik versenyképességüket.
- Másodszor, a munkavállalóknak elfogadhatónak kell megélniük az átmenetet, és lehetőséget kell adni nekik, hogy társadalmilag elfogadható módon alkalmazkodjanak az új munkakörülményekhez.
- Harmadszor, az agglomerációkban és a vidéki területeken élő polgároknak ésszerű költségek mellett és jó általános feltételek mellett részesülniük kell a hozzáférhetőségből és a mobilitásból.
A bizottság azt is hangsúlyozza, hogy kitüntetett figyelmet kell fordítani a közlekedési infrastruktúrára, ezen belül is kiváltképp az alternatív üzemanyagok forgalmazását és felhasználását szolgáló infrastruktúrára, valamint az infrastruktúra-használatba való beruházásra és hatékonyságra, mivel ezek mind a közlekedésben bekövetkezett változások előfeltételei.
Ennél a tételnél a legfontosabb kérdések:
- a közlekedés elérhetősége,
- a tiszta üzemanyagok használata,
- a közlekedési módok integrációja,
- az innovációk és az új közlekedési módok megvalósítása.
A hatékonyság az átmenetet is előmozdíthatja. Javítja a közlekedés fenntarthatóságát, és nagyobb kapacitással, a szállítást gyorsabbá tevő jobb infrastruktúrával, valamint a be-/kirakodást és az egyik szállítási módból a másikra történő átállást felgyorsító terminál infrastruktúrával érhető el.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!