A320neo: szűzfelszállás szeptemberben

iho   ·   2014.06.18. 14:30
cim2

Az európai gyártó újrahajtóművezett, modernizált keskenytörzsű típusának már áram alá helyzeték a műszerrendszerét, a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművek mostanság kerülnek a pilonokra, hamarosan következik a földi vibrációs teszt és a következő hetek során a gép a festőhangárba kerülhet, nyilatkozta Klaus Roewe, a 320neo program igazgatója.

Formálódik a gép: portré még hajtómű nélkül

Az első példányt augusztusban adják át az Airbus tervező részlegének, majd első repülése szeptemberben várható.

Ami a hajtóműveket illeti, az európai gyártónak semmiféle fenntartása és aggodalma nem fűződik a reduktoros hajtóműhöz, amellyel az első gépet is felszerelik. Ez azért fontos kijelentés a program vezetője részéről, mert mint beszámoltunk róla, ugyanennek a GTF-családnak egyik tagjával súlyos problémák adódtak egy másik prototípuson, a Bombardier új utasszállítóján, a CSeries első példányán. Ugyanakkor azóta a kanadaiak jelezték, hogy a hajtóműnek nem a reduktoros szektorában, hanem a kisnyomású turbinájában történt a hiba, amely tehát nem kérdőjelezi meg a PW1100G használatát az Airbus gépén sem. Az első repülésnek nincs kockázata – hangoztatta a programigazgató.

Márciusban ünnepélyes keretek között kezdték meg az első neo-példány összeszerelését

A berepülés egyik mérnöke, Sandra Bour-Schaeffer elmondta, az új típusváltozat 1,6 tonnával nehezebb az eredetinél, ennek ellenére ugyanolyan fel- és leszálló paramétereket akarnak elérni vele, mint a most gyártásban lévő változatoknál. A légialkalmassági engedélyeztetés a „Sharklet” szárnyvég-megoldás esetében már adva van, hiszen ezeket a mostani gépekre is szerelik, azonban a gép eredeti légihatósági engedélyeztetéséhez képest a feltételek alaposan megváltoztak. Ennek ellenére a gyártó „nem engedheti meg magának”, hogy öt géppel hajtsa végre a berepülést, mint az A350-es esetében.

Mindkét hajtóműváltozatot két-két géppel tesztelik, a párok egyike repül nehéz tesztműszerezettséggel és hajtja végre a forró égövi illetve magasan fekvő repülőtereken a próbákat, a másik gép könnyebb lesz, ezen ellenőrzik a robotpilótát, a zajkibocsátást, a nagyobb hatótávolságú repüléseket.

Ez a P&W hajtómű kerül először a szárnyak alá

Természetesen szükséges a próbarepülések programja a gép két másik változatával, a rövidebb törzsű 319-essel és a hosszabb 321-essel is. Mivel azonban a gép rendszerei, hajtóművei és szárnyai gyakorlatilag azonosak, a légialkalmasság elnyeréséhez sokmindenben elég lesz az, amit a 320neo-val repülnek le, de olyan próbákat, mint a vízzel borított pályán való gurulás, az altípusokkal is végre kell hajtani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.