ADL Enviro 500 EV premier Észak-Amerikában

Kiss Bertalan   ·   2021.06.27. 15:00
alexander-dennis-enviro500ev-charge-1

Érdekes mód, ahogyan ragaszkodnak behemót V8-as pickupjaikhoz az amerikaiak, a regionális és intercity-buszjáratokon hamar jött az áttörés a tisztán elektromos üzemmód terén: egyre nagyobb az érdeklődés a busztársaságoktól, és a hazai gyártók is beindultak a fejlesztésekkel, gyártással. Igaz, piaci részarányuk még inkább csak matematikai, a fogadtatás azonban biztató. Ugyanakkor a menetrend szerinti városi buszközlekedésben egyelőre még a CNG és a hibrid meghajtás, valamint a trolibuszok vannak többségben a nem dízel kategóriában. Gyökeres elektromos fordulat csak az iskolabusz kategóriában megy végbe.

ADL - Alexander Dennis Limited – nagy hagyományokkal

Az 1895-ben alapított vállalat központja a skóciai Larbert városkában található, ők is lóvontatású omnibuszokkal kezdték. Az autóbuszgyártás 1917-ben indult, 2007-ben megvásárolták az 1907-ben alapított angol Plaxtont és viszik tovább a turista szegmensét is.

A piacstratégia nem ragadt le az Egyesült Királyság és a volt gyarmati országok, valamint a Brit Nemzetközösség piacainál, hanem teljesen új helyeken is sikerült megvetni lábukat, mint például Malajzia, Mexikó, az Egyesült Államok, Lengyelország és néhány éve Svájc. Az Egyesült Államokban és Kanadában saját üzemmel rendelkeznek, Malajziában, Kínában és Új-Zélandon partnercégekkel dolgoznak együtt.

A méretlépcsőket mind hosszúságban, mind magasságban rugalmasan kezelik. A kétszintesek (double decker) 10,3–14 méteres hosszúsággal készülnek két- vagy háromtengelyen, valamint 4, 4,1, 4,2 és 4,4 méteres magassággal.

Az Enviro500-asból már közel 6500-at értékesítettek 2002 óta, a korábbi típusokkal együtt. Például több mint 250-et a kanadai Metrolinx számára, 3,91 méteres magassággal, kilencvenet Mexikóvárosnak, kivételesen BRT forgalomra. Hongkongban a piac nyolcvan százalékát birtokolják, legutóbb 288 a Kowloon Motor Bus, míg 140 busz a New World First Bus flottájába érkezett. A svájci PostAuto megrendelésre összesen tizenkilenc 12,99 méteres, négy méter magas változatot szállítottak.

Hamarosan akár menetred szerinti forgalomba is állhat ez első elektromos Enviro500 EV

 

 

 

Meglévő alapokon, újragondolva

Az alapméretek maradtak: 13 méter 817 milliméter hossz a biztonsági lökhárítókkal együtt, 2,58 méter széles és 4,1 méter magas. A 2-2-0 ajtóelrendezés maradt, de a második ajtó körülbelül egy nyílásnyival hátrébb került a jobb oldali, lehajtható pótülésezett peronrész miatt, vele szembe baloldalt a lépcső, a szabad peronrész, szokás szerint a második ajtóval szemközt. Az alsó szint csaknem a második tengelyig alacsony belépésű, a padlózat enyhén, rámpaszerűen emelkedik, az ülések dobogóra, illetve a kerékjárati dobokon vannak. A felső szint nem változott, 2+2-es kialakítású, a leghátsó sorban öt üléssel.

Utastér lent...

Műszakilag lényeges változás, hogy elöl 8,2 tonna teherbírású, független felfüggesztésű futómű van, ZF RL 82 EC típusú. Ami kevésbé megszokott, hogy hátul a kormányzott segédtengely került a hajtott elé, 7,5 tonna teherbírású (ZF RL 75 E), aktív, elektro-hidraulikus kormányzással. A hajtott „C“ tengely, ZF AxTrax AVE kerékagymotoros, műszakilag tizenhárom tonna teherbírású, portáltengely. Teljesítménye kétszer 125 kW, forgatónymaték kétszer 485 newtonméter, amit kétfokozatú áttétellel már kétszer 11 ezer Nm-re növelhető, a kerekeken mérve. A tápfeszültség 350–400 voltos, háromfázisú váltóáram lehet. Az akkumulátorok összteljesítménye 648 kilowattóra, ami globálisan is rekordnak számít.

...és fent

A padlózatban, az ülésdobogók alatt, elosztva építették be az akkukat; a busz megengedett össztömömege 25,9 tonna – emiatt lett megcserélve a hajtott és hátsó futótengely, hogy 1500 milliméter tengelytávval, a buszpályaudvarokon kedvező fordulékonyságot, míg autópályán kiváló stabilitás és magabiztos sávváltást biztosítson.

A gépkcsivezető munkahelye európai szemmel fapados

Az ADL Enviro 500 EV utastere 82 ülőhellyes, ebből 53 a felső szinten van. Az első ajtónál térdeplőrendszer, míg a másodiknál távműködtetésű rámpa könnyíti meg a rászoruló utasok fel- és leszállását. A fűtés hőszivattyús rendszerű, a világítás és fényszórók egységesen ledes kivitelűek. A busz egyelőre nullszériás, jelenleg az utasok nélküli tesztek, vizsgálatok zajlanak, amelybe már a kanadai hatóságok is bekapcsolódtak. Ez utóbbi pozitív jel lehet a későbbiekben, az eladások lehetséges felfutása szempontjából.

A műszerfal központi része, LCD kivitelű

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek