Air France A220, Párizs-Budapest: a kategória legmodernebb típusával
Tavaly állította forgalomba, most a ferihegyi járatra is besorolta a francia társaság a kéthajtóművest.
Az Airbus A220-as teljesítette szerdán a Párizs és Budapest közti járatot, a keskenytörzsű repülőgép húsz százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátással üzemel – foglalta össze a lényeget az Air France-KLM sajtó jegyezte közlemény.
Az Air France a közelmúltban állította flottájába típust, az első gép tavaly szeptemberben érkezett meg a kanadai Mirabelből az Air France Charles de Gaulle-repülőtéren lévő bázisára. Azóta további hét példány csatlakozott a gépparkhoz, olvashatjuk a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
Az Airbus A220-300-as kategóriája leginnovatívabb és leggazdaságosabb típusa. Az A318-asokhoz és A319-esekhez képest egy székre vetítve tíz százalékkal alacsonyabb költségszint mellett üzemeltethető, üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása húsz százalékkal alacsonyabb, illetve a gép harmincnégy százalékkal halkabb is – folytatódik az összefoglaló.
A géptípus 148 utast tud befogadni, az üléskonfiguráció a megszokottól eltérő, 3–2, így egy sorban hat helyett öt ülés található. Ennek köszönhetően az utasok nyoclvan százaléka vagy folyosó, vagy ablak melletti helyet kaphat. A fedélzeten turista és üzleti osztályon lehet utazni, a bőrrel borított, ergonomikus kialakítású ülések a kategóriában a legszélesebbek (48 centiméter), 118 fokra dönthetők, fejtámlájuk állítható. Az ülés háttámlájából széles asztal hajtható le, pohártartó, USB A és C csatlakozó, valamint telefon/tablettartó is rendelkezésre áll. A kényelmes utazást szolgálják a nagyobb ablakok, az emiatt fényesebb beltér, illetve a ledes hangulatvilágítás is.
A közleményben McPartin-Kiss Ildikó, az Air France magyarországi vezetője kiemelte: „Ez a páratlan energiahatékonysággal rendelkező új repülőgép jelentős értéket képvisel az Air France számára, és büszkék vagyunk, hogy Budapestre is megérkezett.” Gyaníthatóan sokszor látjuk majd nálunk a típust, hiszen, mint az összefoglalóban olvashatjuk, az Air France még 2019-ben kötött le hatvan példányt az európai gyártótól, ezek várhatóan 2025-ig érkeznek meg a flottába, az idősebb Airbus A318-asokat és A319-eseket váltják ki. A harminc példányra szóló rendeléssel és további harmincra vonatkozó opcióval az Air France a típus legnagyobb európai megrendelője. Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési és kereskedelmi tervezési vezetője azt hangsúlyozta, hogy az AF A220-asai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a légikikötő elérje fenntarthatósággal kapcsolatos stratégiai céljait.
Portálunk végig követte a típus fejlesztését, és ott voltunk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amikor a kibocsájtó Swiss először hozta el a még Bombardier CSeries néven gyártásban lévő gépet.
A típusról akkor megtudtuk, hogy rendkívül pilóta-barát, a repülési tartomány (flight envelope) paraméterei nagyon sok tartalékot nyújtanak, nagyon jól repül fel- és leszálláskor és FL400-as utazómagasságon egyaránt. A manuális repülés kapcsán a svájci főpilóta azt emelte ki, hogy más fly-by-wire gépekkel ellentétben a CSeries kormányai visszajelzést adnak, közvetlenül érzékelhető a gép mozgása.
A későbbiekben a típus egy másik fontos üzemeltetője, az AirBaltic mutatta be Budapesten immár azt a hosszabb törzsű, 300-as változatot, amit most az Air France is üzemeltet. Ennek érdekessége, hogy eredetileg a kanadaiak a rövidebb 100-ast építették, majd a légitársaságok kérésére indították be a nagyobb kapacitású változat programját, ami mostanra egyértelműen átvette az alaptípus funkcióját. A gyártó hivatalos listáján összevontan kezeli a 220-ast a korábban fejlesztett A320-as gépcsaláddal, más források szerint a 300-as teljes rendelésállománya 658 gép, amelyből 153 állt már forgalomba, a kisebbekből viszont csak százkettőt kötöttek le és ötvenötöt adtak át.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!