Airbus Mobile: kihívás az amerikaiaknak Amerikában
Hivatalosan is átadták az európai gyártó amerikai gyárát: az Alabama állambeli Mobile lesz Toulouse, Hamburg és Tiencsin után az Airbus keskenytörzsű gépcsaládjának negyedik összeszerelő üzeme.
A 600 millió dolláros létesítmény avató ünnepségén az Airbus elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier azt hangsúlyozta, hogy ezzel az Airbus lett az első igazi globális repülőgépgyártó, egyben egy igazi amerikai gyártó is: „ezzel ipari bázisunk stratégiai módon bővült”, tette hozzá az Airbus vezetője. Ennél gyakorlatiasabb mozzanatot is említett, miszerint az amerikai jelenlét növekedése egyben több rugalmasságot jelent a kulcsfontosságú beszállítók számára: ez egyébként valóban fontos mozzanat, a beszállítók megfelelő és ütemes működése meghatározó a modern repülőgépgyártásban.
Az Airbus még 2012-ben jelentette be, hogy gyárat alapít az Egyesült Államokban, az építkezés a következő évben indult, az első itt készült gépet, egy A320-est, amelynek első fő részegységei májusban érkeztek Alabamába, pedig várhatóan jövőre veheti át a felhasználó, természetesen egy amerikai légitársaság, a JetBlue. Az évi kibocsájtás 2018-ra évi 40-50 gépre nő.
Mobile valójában tehát összeszerelő üzem, a szárnyakat Angliában, a hátsó törzsrészt Németországban, az elülső törzs-szekciókat Franciaországban, a függőleges és vízszintes vezérsíkot pedig Németországban illetve Spanyolországban készítik.
Ami az amerikai piacot illeti, az első A300-as átadása után, a gépet egyébként 1978-ban az Eastern kapta, 2100-nál több utas- és teherszállítója állt forgalomba az európai gyártónak az amerikai légitársaságoknál. Ez a szám a jövőben 3200 fölé emelkedik, állítja az Airbus, amelynek olyan óriás cégek a vásárlói Amerikában, mint az American Airlines, a US Airways, a United és a Delta.
Ugyanakkor megfigyelők szerint az Airbus épp azért döntött az „agresszív lépés”, a versenytárs hazájában létesítendő összeszerelő üzem mellett, hogy a jelenlegi 20 százalékos piaci részesedését az Egyesült Államokban jelentékenyen megemelje, ahhoz képest, hogy a globális piaci megosztás az Airbus és a Boeing között megközelítőleg 50-50 százalék.
Ehhez persze nem Mobile viszonylag kis gyártási kapacitása szükséges, hanem a piaci jelenlét, a pozíciók erősítése. nem véletlen például, hogy amikor azt kérdezték az Airbus vezérétől, lesz-e az európaiaknak típusuk a 757-esek olyannyira igényelt váltótípusaként, Bregier bólintott, és azt mondta: már van, az A321-es – vagyis épp az a verzió a keskenytörzsű gépcsaládból, amelynek első két példánya most kezd alakot ölteni Mobile csarnokában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!