Aki teheti, otthon marad Budapesten: nagy közvélemény-kutatás a koronavírus-járvány alatti közlekedési szokásokról

MTI/iho   ·   2021.11.08. 17:40
00_bkk_2-es_metro

A tömegközlekedést naponta használók aránya a járvány előtti 49 százalékról 37 százalékra csökkent, míg a tömegközlekedést teljesen elkerülők száma öt százalékról kilenc százalékra emelkedett.

A járvány hatására visszaesett az igény a taxitársaságok szolgáltatásaira is Budapesten. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya – 11 százalék – ugyan nem változott, azonban az alkalmanként taxizók száma csökkent; azoké, akik 2-3 havonta vagy annál ritkábban vették igénybe ezt a szolgáltatást 12 százalékról 8 százalékra.

Más eszközök – autó, kerékpár, robogó – használata sem növekedett, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek a fővárosban. A kutatás szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszadók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban – legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről – a változás tehát tartósnak ígérkezik.

Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már, ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb:

  • a 16–18 évesek 39 százaléka,
  • a 19–28 évesek 37 százaléka,
  • a 45 év felettieknek viszont csak a 14 százaléka váltott ilyen jegyet.

A BKK Futár 90 százalékos ismertséggel és 72 százalékos használati aránnyal rendelkezik.

A legmodernebb közlekedési eszközök használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást.

A Budapesten közlekedők 17 százaléka kifejezetten, 48 százaléka viszonylag elégedett volt azzal, ahogy a BKK reagált a pandémiára, a MÁV esetében 11 és 37 százalék adott ilyen válaszokat. A Fővárosi Önkormányzat teljesítményével 14 százalék volt kifejezetten és 36 százalék viszonylag elégedett.

A kutatást szeptemberben készítette a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara megbízásából a Trend International Market Research Kft. Az online kérdőíves felmérést 1000 fős mintán végezték a 16 évesnél idősebb budapesti lakosok, illetve a budapesti agglomerációban élők körében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek