Átszervezik a BKK-t

iho   ·   2016.10.26. 11:15
00kicsi

A javaslatot tizennnyolc igen szavazattal, öt nem ellenében, két tartózkodás mellett támogatta a testület. Az elfogadott előterjesztés szerint a fejlesztés alapvető célja az alaptevékenységek magas szintű ellátása még elégséges erőforrások mellett, a belső működésükben is megfelelően racionalizált szervezetek érdemi együttműködésével. Tehát az új intézményi modell kidolgozása során szükséges - egyebek mellett - az átlátható intézményi struktúra és feladatrendszer kialakítása, a közlekedésszervező - Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - létszám-, költség- és feladatbeli növekedésének megállítása, érdemi létszám-racionalizáció, valamint transzparens és a kiadások, bevételek felett valódi kontrollt gyakorló intézményi struktúra létrehozása.

Az új struktúra szerint az alapfeladatokat a BKK, bizonyos feladatokat pedig BKK tulajdonú leányvállalatok látnak majd el. A struktúraváltozás nem érinti a BKK, a Budapest Közút Zrt. és a Budapesti Közlekedési Zrt. jelenlegi tulajdonosi és tulajdonosi joggyakorláshoz kapcsolódó viszonyait. Az intézményrendszer átalakításának részeként a BKK megvásárolja a Budapesti Önkormányzati Követeléskezelő (BÖK) Kft. százszázalékos üzletrészét. A koncepció szerint szükséges továbbá egy "egyéb operatív feladatokat ellátó", a BKK százszázalékos tulajdonában álló leányvállalat létrehozása. Ehhez kerülnének az ügyfélközponttal, pénztár-üzemeltetéssel, ügyfélszolgálattal, ellenőrzéssel, bevételbiztosítással és ügyfél-tájékoztatással kapcsolatos feladatok, továbbá ez bizonyos gazdasági, informatikai, humán támogató feladatokat is ellát majd. A szervezeti átalakítást követően a közlekedésszervezői törzslétszám tervezetten 481 lenne, az operatív feladatot ellátó társaságnál hatszázkilencvenöten, a BÖK Kft.-nél huszonnégyen dolgoznának. A hatékonyságromlás minimalizálása érdekében a BKV Zrt. a HÉV-ágazat kiválásához kapcsolódóan jelentős számú központi munkavállalót ad át a BHÉV Zrt. részére.

A 3-as metró felújításához kapcsolódóan az átmenetileg felszabaduló szakképzett munkaerővel külső szolgáltatások válthatóak ki, továbbá bevételszerző tevékenységekre is nyílhat lehetőség. A kalkulációk szerint a 3-as metró felújításának idejére, a következő években várhatóan 143 dolgozó munkája szabadul fel. Kiemelték, mindent meg kell tenni azért, hogy ezek a dolgozók az átmeneti időszakban is feladatot kapjanak és így a BKV-nál maradjanak foglalkoztatásban. A működőképesség folyamatos fenntartása mellett az átalakítás reálisan 2017. április 30-ára hajtható végre. A napirend vitájában többen is szóltak arról, hogy mivel a hármas metróvonalon a szerelvénypótlást nem külső szolgáltatóval kívánják megoldani, felül kellene vizsgálni az óbudai buszgarázs bezárását. A testület végül úgy döntött, hogy az óbudai divízió megszüntetéséről szóló részt kiveszik az előterjesztésből, és arról majd később tárgyalnak. Az eredetileg benyújtott javaslat szerint a metrópótlás külső szolgáltatóval való ellátása a korábbi autóbuszos teljesítményvesztéssel együtt szükségessé teszi az óbudai divízió megszüntetését, a telephely bezárását.

(fotó: Kemsei Zoltán)

Korábban írtuk:

Javaslat a budapesti közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztésének koncepciójára címmel tárgyal egy előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés. Az előterjesztés a továbbfejlesztésre és a végrehajtandó intézkedésekre tesz javaslatot. A BKK 2010-ben alakult Budapest integrált közlekedésszervezésére, ezeket a funkciókat 2015-ben a főváros meg is erősítette. A racionalizálás első lépéseként a takarékosságot nevezték meg: a 2015-ös előzetes üzleti terv felülvizsgálata során száz fős látszámcsökkentést és egymilliárd forintos működési megtakarítást írtak elő. Ennek eredményeképpen a szervezeti egységek száma húsz, a vezérigazgató-helyettesek száma hatvanhat, a vezetői helyek száma huszonegy százalékkal csökkent, az év eleji 2006 fős létszámot az elfogadott üzleti tervben 1963, az év végére 1646 főre csökkentették úgy, hogy több feladatra (ellenőrzés fokozása, új P+R parkolók üzemeltetése, ügyfélközpontok, elektronikus jegy-projekt indítása) összesen hetven új dolgozót kellett felvenni. Emellett a projektek kidolgozását a főváros vette át.

Jelen előterjesztés megtartja az alapfeladatokat: a közlekedési szolgáltatás előkészítését, a megrendelői funkciók keretében a szolgáltatók bevonását, a közlekedés felügyeletét és a szolgáltatás minőségellenőrzését és értékelését. Az ellátandó stratégiai feladatok között a Fenntartható városi mobilitási terv (Balázs Mór-terv) célrendszerének és intézkedéseinek kidolgozása, a koncepcióalkotás, a stratégiai közútkezelés és az üzletfejlesztés is szerepel.

Szétválasztják azonban a stratégiai és az operatív feladatokat, de felhívják a figyelmet a közlekedésszervezési folyamatok, egyértelmú felelősségi körök és együttműködési szabályok szerinti megvalósításra, az operatív feladatok egy részénél vizsgálják a külső, piaci szereplők bevonását is. Az operatív szerep a közlekedésszervező (közelebbről meg nem nevezett) egyéb operatív feladatokat ellátó társaságára hárul, az alábbi feladatokkal:

  • a közszolgáltatások megfelelő színvonalú és elérhető árú biztosítása mellett a bevételek maximalizálása;
  • magas színvonalú és hatékony ügyfélkiszolgálás;
  • jegyellenőrzés és bevétel-elszámoltatási feladatok;
  • utastájékoztatás, ügyfélkommunikáció, a BKK Info szolgáltatásainak ellátása;
  • ügyfélszolgálat biztosítása;
  • rendszeres beszámolási kötelezettség és javaslattétel az erőforrás- és költségtervre.

Az előterjesztés kitér a BKV, mint közlekedési közszolgáltató alapfeladataira és tevékenységeire, a HÉV-ágazat leválasztása tíz százalékos teljesítményvesztéssel jár, azonban egy kormánydöntésnek megfelelően nem a cég látja majd el a metrópótló buszok üzemeltetését, ez Óbuda garázs bezárásához is hozzájárul.

A működőképesség folyamatos fenntartása mellett az előterjesztésben szereplő átalakítások 2017. április 30-ára hajthatók végre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Eldőlt, ki készítheti el a dél-pesti villamosfejlesztések tanulmánytervét a BKK-nak

BKK/iho   ·   2024.11.28. 17:20

Újabb szakaszába lép a dél-pesti villamoshálózat fejlesztésének tervezése. A Budapesti Közlekedési Központ kihirdette, ki készítheti el a térség közlekedésfejlesztési projektjeit előkészítő, illetve megalapozó tanulmánytervet, amelynek célja, hogy műszaki és forgalmi szempontból megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett fejlesztéseket – kiemelten a 3-as villamosvonal Pesterzsébetig tervezett meghosszabbítását, valamint a 42-es villamos vonalának lehetséges fejlesztését, meghosszabbítását –, és ezek egymásra gyakorolt hatását.