Átvehette az első C919-est a kibocsátó légitársaság
A China Eastern tavasszal repüli majd az új típussal az első kereskedelmi járatot. A kínai utasszállító esélyei globális szereplőként.
Ultrahosszú, 14 éves fejlesztés lezárásaképp a kínai állami repülőgépgyártó konszern, a COMAC végre átadhatta a kibocsátó légitársaságnak az új típus első példányát. Ez az első nemzetközi standardok szerint épült kínai polgári utasszállító, amelyet azzal az ambiciózus céllal alakítottak ki, hogy versenytársa legyen a nemzetközi piacot jelenleg egyértelműen uraló Boeing és Airbus keskenytörzsűeknek.
Néhány alapadat: a gép 158–192 üléssel 4075–5555 kilométeres vonalakat repülhet, kabinja kifejezetten széles, sőt, a hatos sorok belső ülései másfél centivel szélesebbek, mint a többiek.
A hajtóművek saját fejlesztésű modellek híján egyelőre ugyanazok, mint a konkurenciáé, a CFM LEAP változatai. A prototípus 2015-ben gördült ki és mutatkozott be, de az első repülés csak jóval később történt és azután is hosszú-hosszú szünetekkel zajlott a program. Az első években komoly szilárdsági-szerkezetei problémákat is meg kellett oldani, az utóbbi időkben a Kínával zajló kereskedelmi háború is fékezte a munkát. A COMAC és általában Kína számára a nemzeti büszkeség kérdése és forrása az első, teljesen saját építésű eredeti utasszállító, amelynek azonban a szerkezeten túl továbbra is legfőképp külföldi, közelebbről nyugati részegységei vannak, nemcsak a hajtóművek, hanem például a létfontosságú repülésvezérlés, a futó, a kommunikációs és navigációs rendszerek.
A gépre szóló fix megrendelések száma háromszáz körüli, ezek túlnyomórészt kínai légitársaságok, bankok, lízingcégek kötései. Az, hogy válhat-e a C919 globálisan is meghatározó típus, sokmindenben függ attól, hogy a szükséges belső kapacitásokat sikerül-e kiépíteni a nyugati elemek helyett. A gyártás ütemét egyelőre csak évi huszonöt példányra tervezik egészen 2030-ig. Egyes vélemények szerint, ami az alapvető technológiai szintet illeti, a C919 nem lép túl a jelenleg futó típusokon, a legfőbb vonzereje a fejlődő piacokon az alacsonyabb ár lehet, a hasonló nagyságú Airbus illetve Boeing utasszállítók 122-111 milliójához képest csak 99 millió. És még egy érdekesség: a szakértők szerint a világpiacon igazából a hasonló nagyságú és technológiai szintet képviselő orosz MC-21 lesz az igazi vetélytárs.
Az elsőnek átadott B-919A lajstromjelű gépet már a megrendelő China Eastern pilótái repülték első útján az átadás után – a repülés nem volt túl hosszú, a COMAC sanghaji központjából a város másik repülőterére, Hongqiao lesz a bázisa a légitársaság tesztjeinek, az első kereskedelmi repülést jövő év elejére tervezik, a gép főképp a Sanghaj–Peking vonalat teljesíti majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!