Autonóm be- és kiállás a villamosremizben
Bár a villamosokat még vezetik, de új fejezet kezdődik, egyelőre tartós teszt jelleggel Potsdamban, ahol a szerelvények autonóm, azaz vezető nélküli be- és kiállásával és számítógépes tervezéssel igyekeznek meggyorsitani a megfelelő helyre történő beállást, illetve a forgalomba indulást.
A Siemens Mobility és a ViP (Verkehrsbetrieb Potsdam) 2018-ban, az Innotrans ideje alatt mutatott be egy demoszerelvényt, a helyi villamoshálózat egy szakaszán. Ekkor indult el az AStnD kutatás-fejlesztési projekt, amely a közeljövő „digitális remizére“ irányul. Elsőként még csak a mosósoron való áthaladás, kiállás a tárolóvágányról és tolatás szerepelt a vezető nélküli műveletek között, de ezek fontos mozzanatok voltak a sokkal összetettebb autonóm üzemeltetés felé. A projektben még fontos szerep jut az ITIV-nek, a Karlsruhei Technológiai Intézet, adatfeldolgozási techológiai részlegének, az IKEM-nek (Klímavédelmi-, Energetikai-, és Mobilitási Intézet), valamint az ipari alkalmazások specialistájának, a Codewerknek. A remizen belüli autonóm járműmozgások, azok megtervezése és folyamatos nyomon követése digitális térképeken alapulnak. Az ITIV-nek kulcsszerepe van a keletkező adatok feldolgozásában, azok beazonosításában (járműhöz rendeléséhez) és a remiz jellemzőinek digitalizálásában is.
- Az adatátviteli szoftverek fejlesztése, a járművekkel való kétirányú kommunikáció a központtal, a Codewerk feladatköre, ugyanúgy, mint a remiz IT rendszerbe történő integrálása.
- A ViP a projekthez rendelkezésre bocsátja mind járműállományát, mind az infrastruktúrát, a létesítményeivel együtt és kiértékeli a projekt eredményességét közlekedési társaság szemszögéből.
- Az IKEM kielemzi és értékeli az autonóm szerelvények engedélyezéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódi jogi és gazdasági tényezőket.
Már a telephelyen belüli, automatizált járműmozgatás is egy fontos lépés, a teljesen autonóm villamos-üzemeltetés irányába. Nő a balesetbiztonság, kevesebb személyzettel is gyorsabban, a lehető legkevesebb mozgással lehet a szerelvényeket fogadni, elhelyezni és forgalomba indítani. Az autonóm üzemmódtól a teljes közúti közlekedés biztonságának javulását, a menetrend precíz betartását, a teljes szolgáltatás magasabb minőségét várják. A várakozások szerint, a teljes technológia – autonóm villamosközlekedés és remiz – 2026-tól lehet mindennapos alkalmazás és más társaságoknak is elérhető lehetőség.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!