Autórepülő vagy repülő autó, a kompakt megoldás
Az idei nagy amerikai repülőtalálkozó, Oshkosh volt a helyszíne a modernkori repülőautó, a Terrafugia Transition első nyilvános bemutatkozásának: a gép az állóhelyéről először autóként tett körbe a reptéren, majd a forgalmi előtérre érve kibontotta a szárnyait. A cég főpilótája kiszállt, és végrehajtotta az ilyenkor kötelező repülés előtti ellenőrzést, majd visszaült, és már repülőgépként gurult felszállásra.
2006 óta, mióta beindították a programot, erre várt a koncepció atyja, a cég elnöke, Carl Dietrich: végre bemutatni a nagyvilágnak Oshkoshon, hogyan repül az autó, hogyan gurul autóként a repülőgép.
A néhány környi repülés után a gép simán leszállt, leállt a tolólégcsavar, a szárnyak ismét a törzs mellé kerültek, és az autóvá vált repülőgép tovább gurult a tapsoló nézők előtt.
Az Egyesült Államokban sok évtizede, gyakorlatilag a motoros repülés kezdete óta élt a vágyálom, hogy a két népszerű közlekedési módot összeházasítsák. Már a Wright fivérek egyik vetélytársa, Glenn Curtiss is tervezett ilyet.
Az ötvenes években úgy tűnt, hogy megszületett a megfelelő válasz a Taylor Aerocar „személyében”, a koncepció annyiban volt az ilyen szerkezeteknél megszokott, hogy egy tolólégcsavar tette lehetővé a gépnek, hogy gond nélkül gurulhasson közúton is. Viszont a szárnyakat és a vezérsíkokat ezen a gépen sem lehetett hanyagolni a repüléshez, az autózáshoz pedig hátra és le kellett hajtani őket. Vagyis kvázi össze kellett csomagolni a repülőgép hátsó részét, és azt egyfajta vontatmányként hurcolni a kis kocsi mögött.
Nehezen jöttek össze az eltérő igényekre adott válaszok, az autónak az amerikaiak számára megszokott méretekhez képest kicsinek és könnyűnek kellett lennie, de ez a kocsiszerkezet a beépíthető motor teljesítményéhez képest még mindig súlyosabb volt, mint egy normálisan megépített repülőgép elülső törzsrésze, kabinja; autónak szűk volt, repülőnek meg a bonyolult szerkezet súlya miatt is elég gyenge, ráadásul a fesztávolságnak is határt szabott a közúti vontatmány hossza. Viszont viszonylag jól megoldották azt a műszakilag nem egyszerű feladatot, hogy a meghajtás miképp alakuljon mindkét funkciónak megfelelően, illetve egymástól megfelelően leválasztva, ezt egy kapcsolóval meg lehetett már oldani a kocsin belülről.
Az autórepülő kronológia táblázatában a legtöbb típus mellett a repülő prototípus megjegyzés szerepel, vagyis hogy a koncepció az első kísérleti példánynál nemigen jutott tovább. A Terrafugia azonban a modern anyagok, leginkább a könnyű, de szilárd kompozitok, illetve más technológiák bevezetése révén reméli az áttörést. Mint azt az Oshkoshon készült videón is láthatjuk, ahhoz, hogy a kis repülőgép autóvá alakuljon, nem kell szerelnie a tulajdonosnak, sőt, ki sem kell szállnia a fülkéből, gombnyomásra lezajlik a folyamat, tehát a gép sokkal praktikusabban használható, működtethető. Ráadásul az autóvá alakuló repülőgép a szárnyak „törése” révén nem lesz annyira ormótlan, és a farokrész is kompakt mód egybeépült a kabinnal, ami komoly előrelépés a saját hátsó fertályukat utánfutóként hurcoló elődökhöz képest.
A konstrukció azonban a jelek szerint még mindig nem tökéletesen érett a sorozatgyártásra, az oshkoshi gép is experimental-jelzéssel repült, noha korábban már 2011-12-re ígérte a gyártó a hibrid első szériapéldányainak átadását az első tulajdonosoknak. Mint erről a korábbi kísérleti repülések kapcsán beszámoltunk, a gép árát korábban 250 ezer dollárban jelölték meg. További paraméterek a gyártó szerint: felszállási úthossz 518 méter, utazósebesség 160 kilométer óránként, fogyasztása a levegőben óránként 19, a földön autóként 100 kilométeren 6,7 liter, a hatótávolság pedig a levegőben optimális utazósebességgel 660 kilométer, bár ez nyilván attól is függ, mennyi üzemanyagot pöfögtet el a járgány, amíg kiér a reptérre és könnyű repülőgéppé változva felszökken az égre.
A gépecske elődeihez képest tehát kétségkívül sokkal jobb paraméterekkel is rendelkezik, és noha ennek a hátsó része is a közúton feleslegesen hurcolandó, hosszú és felesleges súlytöbbletet jelentő kinövés, azért még a külseje is elviselhető. Ami gyaníthatóan inkább árt az elterjedésének, az egy fordított irányú folyamat, amikoris a repülőgép közeledik az autó funkciójához. Az Egyesült Államokban ugyanis egyre-másra épülnek a repülő falvak, települések, ahol utcák is vannak, de a központi pályáról vagy pályákról a gurulóutak hálózata egyenesen egy-egy családi házhoz vezet, méretes hangárral. Vagyis a pilóták együtt élnek a repülőgépükkel, illetve a repülőgépek a pilótákkal: ha fel kell szállni, nem kell elmenni egy repülőtérre, csak garázs helyett a hangárba menni és az autó helyett a repülőgépet beindítani. Az ilyen településen békésen megférnek egymás mellett az interkontinentális utakra használható jetek és a légcsavaros hobbigépek. Ráadásul nincsenek olyan problémák, mint a nagy repülőtereken, amelyeken egyre inkább teherként kezelik a nagygépes forgalom közepette a business jeteket és a General Aviation kategória gépeit.
Egy ilyen életmódváltás feleslegessé teszi a hibrid megoldást, hiszen nem kell otthonról eljutni a repülőtérig, hogy az ember repüljön. De nyilván ettől még a technológiai kihívás és a szerkezet különlegessége vonzó lesz majd sokaknak, akik már előre letették a tízezer dolláros foglalót, hogy aztán negyedmillióért övék legyen egy igazi repülő autó.
A Terrafugia ráadásul már tervezi a következő modellt:a TF-X immár nem két, hanem négyüléses, fly-by-wire kormányzással repülő, függőlegesen le- és felszálló, részben elektromos meghajtású szerkezet lesz. A Terrafugia ígéretei szerint ráadásul ez már a kompromisszumok nélküli megoldás lenne, amelyhez a mostani Transition-tulajdonosok hamarabb és előnyösebb feltételekkel juthatnának hozzá, mint mások. A TF-X révén a Terrafugia cég forradalmat ígér a közlekedésben, igaz, hasonló volt a Transition felvezetése is. A forradalomig pedig ott a fantasztikus élmény a jövendő Transition tulajdonosoknak: nemcsak az, ahogy felszállnak az autójukkal, hanem az elkerekedő szemek látványa, amint a büszke Transition-fanok beállnak a benzinkúthoz a repülő autóval tankolni.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!