Az Aeroparkban lakik a 41-es oldalszámú MiG-21 Bisz

Kelecsényi István   ·   2021.08.24. 09:50
20191004_143745

Több mint 1600 órát repültek vele, 1998. április 7-én emelkedett utoljára a levegőbe.

A magyar felségjellel 2000-ig repülő MiG-21 flotta utolsó példányainak kivonása után azok nagy része Pápán maradt. Egy ideig a repülőtéren belül álltak sorba a kivont MiG-21MF, BiSz és UM változatok a szintén kivont MiG-23MF és UB valamint Szu-22M3 és UM3K repülőgépekkel, majd később már csak a repülőtéren kívül maradt helyük egy betonúton, később pedig egy közeli mezőn. Az őrzés, a védelem kérdése sem volt teljesen megoldva, repülőgépet ugyan nem loptak el, de különböző mozdítható, leszerelhető alkatrészek, berendezések bizony el-eltűntek még a pilótafülkékből is.

(a szerző felvételei)

A kecskeméti, a pápai repülőbázison, a Hungária körúton a Zrínyi laktanya és Egyetemi Kampusz területén, a Szolnoki Repülőmúzeumban, majd RepTárban, és Kecelen vannak kiállítva megmentett, a bázisokon angolul gateguardnak, azaz kapuőrnek nevezett kiállított példányok és több körforgalomban is láthatók MiG-21 repülőgépek. Magángyűjtők is vásároltak több repülőgépet, Budapesten azonban eddig nyilvánosan látható nem volt. A ferihegyi Aeroparkban július végétől egy gyönyörűen felújított példányt nézhetnek meg az érdeklődők.

A kiállított példány a magyar flotta legpotensebb MiG-21BiSz változatának 75AP verziója. Ez a típus négy fegyvertartóval rendelkezett, akárcsak az előd MiG-21MF változat, de modernebb hajtóművel, lokátorral és fegyverzettel szállította a gyártó. Az első 75AP változat 1975-ben, a 41-es oldalszámú példány, amely legutolsóként állt hadrendbe 1979-ben érkezett Pápára. A BiSz-ek igazi közelharcos repülőgépek voltak, a törzs alatti GS-23 ikergépágyú mellett a fegyverzetükbe tartozó R-13M és R-60 infravörös, valamint R-3R lokátor irányítású légiharc rakéták hatótávolsága nem érte a 10 kilométert, de RP-22SzMA radarja sem látott 20 kilométerig. A repülőgép gázturbinájával rövid ideig képes volt 1:1 tolóerő/tömeg arányra, amely felülmúlta a negyedik generációs Lockheed-Martin F-16A változatokat. A MiG-21BiSz látóhatáron túli légiharcra nem volt alkalmas, és a magyar repülőgépek sem aktív, sem passzív ellentevékenység rendszerrel sem rendelkeztek.

A repülőgéppel lehetett szabadesésű bombákat és nem irányított rakétákkal földi csapásmérést is végezni, de ennek találati valószínűsége csekély volt. A 75AP változat a régebbi 75A-tól az RSzBN navigációs rendszer beépítésével tért el.

A 41-es gyári száma: 75077711 volt, és Gorkijban –ma már (újra) Nyizsnij Novgorod – készült. 1980-ban került hadrendbe és az átvétel során berepülését többek között Kositzky Attila – aki később a Légierő parancsnoka is volt, és jelenleg nyugállományú repülőtábornok – végezte. A 41-es ipari javítás és a rendszerváltás után amerikai idegen–barát felismerő rendszer beépítése után is folytatta szolgálatát és 1998. április 7-én emelkedett utoljára a levegőbe. Az utolsó 2783. leszállása előtt 1652 órát töltött a levegőben. Az adatok alapján tehát élettartamnak kétharmadát repülték ki csak a repülőgépből.

A pápai repülőtéren és környékén töltött két évtized után 2019. novemberben került egy négy repülőbarátból álló kör birtokába, akik több ismerős, és repülést szerető ember segítségével Berekfürdőre szállítottak, és ott elvégezték a repülőgép külső karbantartását, festését. A repülőgép a szokásos „bocitarka” álcázófestést helyett, a magyarországi átvétel idején használt teflonszürke festésmintát kapta vissza, az akkori csillagos felségjelzéssel számozással és összes felirattal együtt.

A felújított repülőgép Berekfürdőn 2021. július végéig volt látható, majd közúton átvitték valószínűleg végleges helyére az Aeroparkba. A repülőgép a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér melletti helyén valószínűleg sok nagyrészt külföldi nézőt fog vonzani, de a felújítási munkák nem álltak le, és a tulajdonosok tervei szerint a pilótakabin teljes rekonstrukciója és további külső munkálatok tovább fognak zajlani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek