Az akkumulátoros üzemelés gazdaságosabb a hidrogénhajtásnál

iho/vasút   ·   2020.07.28. 15:00
flirt-akku-400

Az Elektromos, Elektronikus és Információs Technológiák Egyesülete (VDE) a napokban publikált Bewertung klimaneutraler Alternativen zu Dieseltriebzügen – Wirtschaftlichkeitsbetrachtungen am Praxis-Beispiel ‘Netz Düren’ (magyarul: Klímasemleges alternatívák értékelése a dízelüzemű motorvonatokhoz – Gazdasági megfontolások a „Netz Düren” hálózat gyakorlati példájának felhasználásával) címmel egy klímasemleges vontatási technológiával kapcsolatos kutatást, melyben arra a következtetésre jutottak, hogy az akkumulátoros üzemű motorvonatok (BEMU) üzemelési költségei hasonlóak a hagyományos, felsővezetékes üzemű villamos szerelvényekéhez. A hidrogénhajtású motorvonatokkal összehasonlítva pedig még jobb választás is az akkumulátor: előbbiek összességében akár 35 százalékkal drágábban üzemeltethetők, kevésbé hatékonyak, ráadásul jóval több pénzbe kerül a beszerzésük is.

Egy frissen publikált német kutatás szerint az akkumulátoros üzem jóval kedvezőbb költségekkel jár, mint a hidrogénhajtás (illusztráció: Stadler)

A német Szövetségi Közlekedési és Digitális Technológiai Minisztérium által finanszírozott kutatás szerzője, Dr. Wolfgang Klebsch elmondta: a különbségek igazolásához a pénzügyi értékek meghatározása mellett kiterjedt érzékenységi elemzést is végeztek, mely jelentős eltéréseket hozott, az akkumulátoros üzem stabil előnyét mutatva. A VDE a kutatás során azt feltételezte, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos célok eléréséhez úgynevezett zöld hidrogént fognak használni. A zöld hidrogént elektrolitikus úton elektrolizátor állítja elő, nyolcvan százaléknál is kisebb hatékonysággal, megújuló erőforrásokból előállított elektromosság használatával. Ennek következtében energiatartalom szempontjából a zöld hidrogén ára mindig magasabb, mint az elektromosságé. Ráadásul a szerelvényen tárolt hidrogént is át kell alakítani a vontatáshoz szükséges elektromossággá, melynek kevesebb, mint hetven százalékos a hatékonysága. Az üzemanyagcella és az elektrolizátor hatékonysága növeli az üzemanyagigényt és az energia árát, ennek következtében a hidrogénüzemű motorvonat költségei jelentősen magasabbak, mint a felsővezetékes vagy akkumulátoros hajtásúaké.

A költségek további különbsége a hidrogénüzemű vontatáshoz szükséges üzemanyagcellák árából fakad, melyeknek ráadásul viszonylag rövid az élettartama: egy jármű életciklusát számítva hétszer kell cserélni. A hidrogéntechnológia fejlődésével a költségek valószínűleg csökkenni fognak, jelenleg azonban még lehetetlen megjósolni, hogy ez mennyi időt vesz majd igénybe.

A tanulmány három, a Rurtalbahn által, az Észak-Rajna-Vesztfália szövetségi tartományban található Düren környékén üzemeltetett regionális vasúti szolgáltatás alapján készült, a 2026-ra (!) tervezett menetrendet alapul véve a szolgáltatási szinteket, a járművek mennyiségét és a sebességkorlátozásokat illetően. A VDE ehhez hozzászámolta a sebességet, a gyorsító- és fékezőképességet, valamint az állomási várakozási időket érintő saját méréseit. Az energiaigényt az útvonalprofilokat, valamint a segédberendezések és az üres szerelvényekkel kapcsolatos műveletek teljesítményét érintő szimulációk alapján számolták ki. Az üzemanyag- és energiafogyasztási értékeket a közzétett műszaki leírásokból vették, az alkatrészek, a telepítés és az üzemeltetés beszerzési költségeit pedig a gyártók által szolgáltatott adatok alapján vették figyelembe – számol be a Railway Gazette.

Az akkumulátoros üzem előnyeiről, valamint a piacon elérhető járművekről egy korábbi cikkünkben, ide kattintva olvashatnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek