Az alkotó pihen: gyönyörűen felújították a 327-es gőzöst

iho/vasút   ·   2019.12.08. 16:00
gozos_fabol0

141-esként vonult be, 016-osként született újjá, visszakapva eredeti pályaszámát: a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában elkészült, és Mikulás óta pompázik egy 327-es sorozatú gőzös. A gőzmozdony hiányzó gépezetét, hengereit és egyéb szerkezeti elmeit Gyenes György asztalos mester és faszobrász eredeti gyári rajzok alapján fából készítette el műhelyében.

(fotók: MTI/Máthé Zoltán)

Amikor az átállításáról számoltunk be, megírtuk, a gőzöst már 2016. szeptember végére lefestették, szállításra kész állapotban volt. Akkor is úgy kalkuláltak, hogy a hiányzó alkatrészeket az Operaház fából készíti el.

Az Operaház Inasfüzetek II című füzetében így írnak:

„A most kiállítandó 327-est, mely eredetileg 016-os számúnak született, 1912-ben gyártották (2993-as gyári számmal), majd 1918-ban Jugoszláviába vitték. 1941-ben került vissza a MÁV-hoz, ekkor változtatták meg a pályaszámát 327.141-re, hogy az új számmal eldugják, nehogy a háború elvesztése esetén a repartíciós bizottság megtalálja. Alighanem ennek köszönhető, hogy magyar mozdony maradt. S noha a szovjetek valószínűleg »letrófeázták«, azaz hadizsákmánnyá nyilvánították, nem vitték el.

A háború után a mozdonyon különféle korszerűsítéseket hajtottak végre, például csillagfúvóssá tették. A sokak szerint ronda kéménnyel – melyet a vasutas szakzsargon vödörkéménynek csúfol, de hivatalosan Ister típusú csillagfúvó berendezésnek neveznek – még tovább tudták növelni a gép teljesítményét. A 327-esek általában a miskolci fővonalon teljesítettek szolgálatot gyorsvonati mozdonyként, néha villamosmozdony-menetrendben. A miskolci fővonal villamosítása után ugyanis előfordult, hogy nem volt elég villanymozdony, mivel a gyártás lassan haladt a magas költségek miatt.

(fotók: Vörös Attila)

A kiállítandó 327-est 1969. november 4-én selejtezték le, majd 1988-ig fűtőgépként szolgált a Füzesabony állomáson: leszereltek róla minden olyan berendezést – a gőzhengereket, a rudazatot –, amely a mozdonyüzemhez szükséges. Ez gondot okoz a helyreállításnál, mert nincs belőlük pótalkatrész.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.