Az Alstom épít ki Szerbiában biztosítóberendezést

iho/vasút   ·   2017.03.31. 13:45
400px_szerbfelujitas_ovca

Szerbia vasútja már jó ideje a fennmaradásért küzd, a vaspályák többnyire rettentően elhanyagoltak. A 3809 kilométeres hálózat csak a jelen évtizedben kezd magához térni a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően. A szerb nemzeti vasút Železnice Srbije (ŽS) 2010-ben rendelt az orosz Metrovagonmastól tíz új dízel motorkocsit, amik 2011-ben érkeztek meg Szerbiába és 2012-ben álltak forgalomba. A korszerűsítést az utasok meghálálták: az utasszám folyamatosan növekszik, a vasúttársaság pedig jelenleg is újabb fejlesztéseket próbál megvalósítani a megfelelő férőhely-kapacitás biztosításához. A ŽS-t 2015-ben négy részre választották szét: azóta az S Holding és a ŽS Infrastructure a hálózat kezelésével, a Srbija Voz az utasszállítással, a Srbija Kargo pedig az árufuvarozással foglalkozik. A pályafelújítások számos projektjét az orosz RZD International irányítja, amely az Alstommal kötött szerződést a vasúti biztosítóberendezések korszerűbbre történő cseréléséről. A franciaországi központú multinacionális cég a legmodernebb technológiáját építi majd ki Szerbiában, a szerb Mihajlo Pupin Intézettel együttműködve. A vasúti piacon világszerte aktív vállalat termékportfóliója rendkívül változatos: a nagysebességű AGV, TGV, Eurostar és Pendolino-motorvonatoktól az elővárosi, regionális és metrószerelvényeken és a Citadis-villamosokon át egészen a vasúti biztosítóberendezésekig terjed. Az Alstom Smartlock elnevezésű elektronikus biztosítóberendezése több mint huszonöt országban szolgál, ahol különböző elvárások alapján kellett kiépíteni. A mára bevált rendszer több mint ezernégyszáz útvonalat képes irányítani.

Az Alstom legmodernebb, Smartlock 400-as biztosítóberendezése jeletős kapacitásnövekedést jelent az érintett szerb vasútvonalakon (forrás: Smart Rail World)

A biztosítóberendezés alapszabálya, hogy a vonatok keresztezési pontokig juthassanak el, vagy ne függjenek a teljes hálózat forgalmának állapotától, ennélfogva biztonságosan közlekedhetnek, elkerülve a menetvonalak közötti ütközés veszélyét. A rendszer reakcióidejét a minimálisra csökkentették – egy másodpercnél is kevesebb – azért, hogy lehetővé tehessék a hálózat maximális elérhetőségét és biztonságát. Ilyen Smartlock 400 rendszer található például Olaszországban, Dániában, Törökországban és Romániában.

A tizenhét szerb vasútvonal közül nyolc kizárólag a teherforgalom számára van fenntartva. A vasúthálózat egyik legnagyobb és legfontosabb állomása Pancsova (Pancevo), melynek átépítése első lépése a Pancsovát Belgráddal összekötő, húsz kilométeres vasúti szakasz felújításának. A korszerű pálya által sűrű követés hozható létre a két város között, valamint tovább lehet optimalizálni a Romániába tartó nemzetközi tranzit teherforgalmat. Jelenleg naponta hatvan személyszállító- és tehervonat használja a vonalat. Az átépítést követően 2020-ra ennek már több mint a kétszerese, 136 vonat közlekedhet.

Az Alstom nagyon büszke arra, hogy ezt a Szerbiában úttörő jelentőségű projektet a kihívásokkal teli környezet ellenére mindössze húsz hónap alatt sikerült létrehozni a Mihajlo Pupin Intézet közreműködésével. Az új rendszer az egyik első modern biztosítóberendezés Szerbiában, ahol a jelzési és üzemelési szabályok nagyon eltérnek a más európai országokban alkalmazottaktól. A Smartlock-család legfrissebb verziójának számító Smartlock 400 közvetlenül kommunikál a pálya mentén található berendezésekkel, és nincs szüksége közvetítő eszközökre. Ennek köszönhetően a reakcióidő, a pályamenti eszközök mennyisége és a fenntartási költségek is tovább csökkenthetők. A Smartlock 400 a Mihajlo Pupin Intézet által tervezett, gyártott, de ipari szinten eddig még sosem alkalmazott új berendezéssel működik majd együtt. Ezt a megoldást azonban csak egy széleskörű tesztsorozatot követően állíthatják üzembe. Az Alstomtól huszonöt szakember dolgozott a rendszer megtervezésén és kivitelezésén; a romániai csoport a mérnöki tevékenységért és projektmenedzsmentért felelt, míg az olaszországi, bolognai csapat hozta létre magát a terméket, valamint végezte a projekt koordinációját. A szerb vasúttól pedig közel harminc dolgozót képeztek ki a modern technológia használatához – számol be a Smart Rail World.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek