Az átmenők ölelésében

Melles Kristóf   ·   2011.07.19. 16:00
00

Németország első távolsági vasútvonala már 1837-ben elindult Drezda és Lipcse között. Noha ennek a vonalnak (mint minden valamire való magánvasútnak ekkoriban) saját végállomása épült, de az elkövetkező hatvan évben megérett a helyzet egy minden vonalat ( a lipcsei mellett a görlitzi, a csehországi, a berlini és a reichenbachi) közös pályaudvarban való összefogására. A nyertes terv az észak felől befutó vonalakat földszinten fejvégállomással fogadta, de ezt két oldalról magasvezetésű átmenő vágányok egészítették ki. Az elrendezés azóta is működik, még a háborús pusztításokat is túlélte.

Drezda belvárosa a helyi közösségi közlekedést lebonyolító cég térképén. A piros vonalak a villamost, míg a kékek a városi buszokat jelölik<br>(forrás: DVB AG)

A DB Station&Service tájékoztatója a vágányok és az állomáson található szolgáltatások feltüntetésével<br>(forrás: DB Station&Service)

A távolsági forgalomban az 50-es ICE-vonal (Drezda–Riesa–Lipcse–Erfurt–Frankfurt(Main) – Wiesbaden), a huszonhetes EC/IC-vonal(Budapest/Bécs–Prága–Drezda–Berlin–Hamburg) érinti a főpályaudvart. Még az InterRegio korszakban működött olyan vonal is, amely Görlitz–München kapcsolatot adott, több mint 550 kilométert befutva. Szászországban a távolsági utasok száma tizede a regionálisakénak (az előbbi négymillió, míg az utóbbi negyven millió körülbelül), ez a vonatszámokban is tükröződik: sokkal gyakoribb 143-as által vontatott ingaszerelvénnyel találkozni, mint ICE-vel. A leggyakoribb vonat az S-Bahn: a Meißen-Triebischtal–Schöna fővonalán már 1973-ban félórás ütemben lehetett utazni. A jelenlegi S2 a repülőtérről vezet a főpályaudvarra, de csúcsidőben felezi a fővonal követését Pirnáig. Az S3-as pedig  a chemnitzi fővonalon jár Tharandtig, de szerepe mindhárom közül a legcsekélyebb. RegionalExpressek indulnak a főpályaudvarról Cottbus, Lipcse, Görlitz, Hoyerswerda, Hof és Zittau felé. A hétvégi turisztikai forgalmat szolgálják nyáron a Decinbe közlekedő Elbe-Labe Sprinterek, míg télen az Altenberg(Erzgebirge) felé induló sívonatok. InterRegioExpressek brummognak Nürnbergbe. Regionalbahn vonatok kötlekednek Reichenbachba, Elsterwerdába (Cossebaude felé), Görlitzbe és Zittauba. A Städtebahn Sachsen Desirójai pedig Kamenzba indulnak.

A Verkehrsverbund Oberelbe területén működő regionális vasúthálózat, amelyet kiegészítenek a zöld vékony vonallal jelzett autóbuszjáratok<br>(forrás: Verkehrsverbund Oberelbe)

Az S-Bahn peronon egy Pirnából érkezett és a repülőtérre közlekedő S2 látható<br>(fotó: Melles Kristóf)

Icike-picike az ICE-T maga. A déli oldal átmenő vágányairól egy Wiesbadenig közlekedő ICE-T indul

A déli átmenők fölött magasodó acélszerkezet. A csarnokban perpillanat nincs vonat, de a mögötte húzódó tehervágányokon egy Csehországba közlekedő tehervonat halad

A földszinti fejállomásról indul a halberstadti szerelvény RegionalExpressként Cottbusba

Desiro RegionalBahnként. Némely kollégája alkalmas Lengyelországban közlekedésre is, így három és félórás menetidejű határátlépő RegionalExpresset alakítanak Drezda és Wroclaw között

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.