Az egyiptomi gigaüzlet még nem konkrét

Tevan Imre   ·   2018.12.17. 21:58
dkjj88

„Most nem erről van szó” – hárította el az iho.hu érdeklődését az újabb nyolc Stadler KISS megrendeléséről szóló szerződés aláírásakor Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) Kft. ügyvezető igazgatója. Annyit még hozzátett, hogy az egyiptomi vasút által egy orosz–magyar konzorciumtól vásárlandó ezerháromszáz személykocsi ügylete még „folyamatban van”, ezért sem tud erről beszélni.

Korábban többször is megjelentek hírek arról, hogy az orosz Transzmasholding és a DJJ 1300 vasúti kocsit szállítana az egyiptomi vasútnak. (Sőt, évekkel ezelőtt más termékkel, más darabszámmal és más szereplőkkel már felmerült az egyiptomi szállítás terve.)

Szepessy Tamás a KISS-bemutatón (fotók: Vörös Attila)

Szepessy szavaiból tehát bízvást következtethetünk arra, hogy az egyiptomi üzlet még egyáltalán nem biztos, annak ellenére sem, hogy októberben Moszkvai tárgyalásai után a történetesen Dunakeszin lakó Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kijelentő módban – bár szűkszavúan – nyilatkozott róla, és szeptemberben kész tényként tálalta a magyar sajtó „az aláírását”.

Amit akkor aláírtak, ezek szerint csak egy szándéknyilatkozat vagy hasonló dokumentum lehetett, részleteket mindenesetre nem tudni, akkori érdeklődésünkre Szijjártó tárcájánál nem válaszoltak érdemben.

Szepessy Tamás végül arra azért válaszolt, hogy ha megszületne az üzlet, Dunakeszi hozzá tudna járulni ötven százalékban. (Mivel a magyar Eximbank állná a költségek zömét, az 50 százalékos uniós részvétel feltétel.) Mindehhez persze komoly fejlesztések kellenek, de azok után a cég képes lenne elvégezni a ráeső munkát – állította.

Norvég kocsik felújítása Dunakeszin 2011-ben

Ilyen fejlesztések persze folyamatosan, most is történnek – tette hozzá az ügyvezető igazgató. Az üzem túl van mélypontján, a néhány évvel ezelőtt négyszáz fő alatt vegetáló létszám már 550 körüli. Igaz, ez még mindig messze van az egykori többezres foglalkoztatási számtól.

A jelenleg állami kézben lévő DJJ privatizálásáról is terjednek hírek. Az egyik legesélyesebbnek tartott vevő pedig éppen a Transzmasholding. Sőt, arról is hallani iparági forrásokból – szigorúan nem hivatalosan – hogy a két ügylet nem is független egymástól. Vagyis az oroszok csak akkor szállnának be pénzzel a magyar üzembe, ha egyúttal megkapják a hatalmas, ugyanakkor biztos, mert a magyar állam által finanszírozott egyiptomi üzletet is.

Életkép Mityiscsiből, a Metrovagonmas gyárából

A Transzmasholding és Dunakeszi kapcsolata egyébként nem független a Stadleres üzlettől sem. Dunai Zoltán, a svájci cég magyar igazgatója egyértelműen kijelentette ugyanis, hogy ha a Transzmasholding tulajdonos lesz a DJJ-ben, ők felbontják a KISS-ek itteni részleges gyártására vonatkozó megállapodást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Terepasztalcsodák Szolnokon

MTI/iho   ·   2024.02.25. 14:00

Csaknem kétezer négyzetméteren tíznél is több terepasztallal várják a látogatókat a 10. Szolnoki Országos Vasúttörténeti és Vasútmodell Kiállításon március 15. és 17. között az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban.