Az első Álomgép-átadás a nagy leállás óta

iho   ·   2013.05.15. 14:00
cim_ana

Amint az első Dreamlinert a japán All Nippon Airways vette át 2011 szeptemberében, úgy most ugyancsak az ANA kapta az első gépet a nagy leállás után, a három és fél hónapos repülési tilalom lejártával. A 83-as sorozatszámú gép a légitársaság tizennyolcadik 787-ese lesz, tehát a japán cég továbbra is a kompozit utasszállító legfőbb üzemeltetője. A Boeing számára pedig ismét megindult a listaáron 207 millió dolláros gépek után a bevételek folyama, igaz, eközben ismeretlen összegeket kell kompenzációként visszafizetni vagy árengedmények formájában megadni a késedelmes átadások miatt a légitársaságoknak.

Az utolsó előkészületek az ANA 18. gépén

A lítiumionos akkumulátorok okozta repülési tilalom alaposan megakasztotta a 787-esek átadását, hiszen az ANA gépe idén csak a második, amelyet megkaphat egy felhasználó légitársaság, az átadott gépek száma ezzel 51-re emelkedett. Ugyanakkor a Boeinghoz közel álló All things 787 portál szerint napokon belül várható a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT következő Álomgépének átadása.

Feltételezések szerint a Boeing számára nem lesz túl nehéz teljesíteni az idénre eredetileg tervezett hatvangépes átadást, hiszen ebben a pillanatban is 25 gép vár kisebb-nagyobb befejező fázisokban arra, hogy megkaphassák a légitársaságok, persze ezeken is végre kell hajtani az FAA által elfogadott és előírt változtatásokat.

A japán társaság gépével indultak újra a 787-es átadások Everettben

Mindeközben az NTSB tovább folytatja az ügy vizsgálatát. Mint korábban jeleztük, a két nagy állami szervezet, az FAA, vagyis a szövetségi légügyi hatóság és az NTSB, az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet meglehetősen eltérő módon kezelte és kezeli most is a Boeing 787-esek problémáját. Amíg az FAA elfogadta azokat a módosításokat, amelyek garantálják, hogy az akkumulátorok semmilyen körülmények között és semmilyen hiba esetén nem okozhatnak veszélyt a gépre és utasaira nézve, addig az NTSB tovább folytatja a kutatást az akkumulátorok januári leolvadásának még ki nem derített eredeti oka után: egy erre szakosodott céget azzal bíztak meg, hogy nem kevesebb mint negyven kérdéses akkumulátort vessen alá komputertomográfiás átvilágításnak használat előtt és után. A nagy kérdés, hogy ha ezek a vizsgálatok, az eddigi erőfeszítések kudarca ellenére, valóban eljutnának a hiba eredeti okáig, ez ok lesz-e arra is, hogy újra módosítsák a gépek elektromos rendszerét, netán megint rövidebb-hosszabb repülési tilalom árán.

A hosszabb 787-es vízszintes vezérsíkja Everettben

A Boeing azonban most már a 787-es átadások mellett leginkább az új altípussal van elfoglalva: megérkezett Everettbe a hosszabb, 787-9-es változat vízszintes és függőleges vezérsíkja és szárnya is, napokon belül várható a megnövelt törzsszekciók érkezése, és május végén megkezdődhet a gép összeszerelése. Az All Things portál szerint a ZB001-es gyári számú gép (a 787-8-asok ZA-szám alatt futnak) késő augusztusra készülhet el, ezután viszont egy későbbi, most még nem ismert időpontban szállhat fel először a Dreamliner nagyobbított változata.

Kapcsolódó hírek