Az első az űrben: kockázatok akkor és tanulságok most

Márványi Péter   ·   2016.04.12. 11:15
cim

2012. április 12.-én megjelent cikkünk megírása óta sokat nem változott sem Gagarin repülésének, sem az azóta eltelt 55 évnek a megítélése. Gagarin minden deheroizáló legenda ellenére az emberiség történetének szimbolikusan és valóságosan is egyik legfontosabb figurája; igen, csupán amiatt az egy óra, más adatok szerint 100 perc miatt, amit egy olyan közegben töltött, ahol előtte soha senki nem járt, és ez a közeg, az űr világa minden eddiginél nagyobb kihívás elé állította az embert.

Mindössze három és fél évvel azután, hogy az első ember alkotta tárgy kijutott az űrbe, már kijutott az első ember is. Az eltelt rövid idő akkor a határtalanul gyors fejlődés jelképe volt, mai szemmel nézve inkább arról árulkodik, mekkora kockázatot vállalt az, aki először bele mert ülni/feküdni a Vosztok–1-nek nevezett törékeny és kezdetleges kabinba a szélben enyhén ingadozó hordozórakéta csúcsán.

Az első űrhajós: Gagarin repülésének heroizmusát nem lehet elvitatni (fotók: space.com)

Egyébként amiről akkoriban ugyancsak kevesebbet tudtak, megelőzte ezt az első emberes repülést jó néhány csúnya kudarc is: hordozórakéták robbantak fel a kilövőpadon, volt, hogy nem indult be a második fokozat, a visszatérő kabin pedig a rossz vezérlés következtében vagy kacsázó kavicsként pattant el a légkörről és tűnt el az űr feneketlen mélységében, vagy a kelleténél meredekebben érkezve porrá égett.

A hordozórakétát ráemelik a kilövőpadra

A műszaki berendezések, rendszerek, hajtóművek, kezdetleges számítógépek működéséhez képest még nagyobb volt a bizonytalanság az ügyben, hogyan működik maga az ember a világűrben. Mekkora lesz a sugárzás, ami éri a testét, hogyan reagál a súlytalanságra, megtartja-e a számára leginkább idegen közegben munkaképességét, egyáltalán életben marad-e? A majmok és a kutyák viszonylag biztatóan élték túl a repüléseket, ha nem történt valami baki kilövéskor vagy visszatéréskor. De egészen biztosra nem mehettek azok, akik a fiatal katonatisztet felküldték.

Orvosi vizsgálat repülés előtt: kérdéses volt, hogyan viseli el az ember az űrrepülést

Lehet keresni az igazságot a legendák zűrzavarában akár Gagarin első űrrepüléséről, akár utolsó, évekkel később katasztrófával végződő felszállásáról a vadászgéppel. Lehet mai szemmel nézve lekicsinyelni azt az egyetlen fordulatot a Föld körül, azt a vagy egyórányi repülést, de semmiképp sem lehet elvitatni annak a fickónak a bátorságát, aki egyébként maga is csak hat éve repült először.

Van még valami, amit nem lehet sem az első űrrepüléstől, sem az akkori lelkesítő űrkorszaktól elvitatni: nem voltak még kérdésesek az erőfeszítések céljai. A hidegháborús űrverseny és a rakétafejlesztés, majd a távérzékelés mögötti katonai célok is világosak voltak már a kezdetektől, de akkor még egy űrkísérlet magyarázataképp elég volt az emberek agyában önmagában az is, hogy azért kell odarepülni, hogy ott is tudjunk repülni, létezni.

Sikeres volt a start...

Ma az űrkutatás kockázata minimális az ötvenöt évvel ezelőttihez képest, repülhetnek tudósok és pénzes űrlátogatók, egy-két év és beindul a ballisztikus űrugrásokat végrehajtó turista-űrrepülőgép, nincs messze persze az sem, hogy a néhány perces súlytalanságélmény helyett már igazi orbitális repüléseket kínáljanak a cégek.

...és sikeres volt a leszállás is

Ehhez a naphoz kötődik egyébként az űrhajózás egy másik fontos pillanata: az első űrrepülőgép-indítás 1981. április 12-én. Ehhez az eszközhöz kapcsolódott az a remény, hogy az űrrepülés a mindennapok része legyen. Közben az ember nélküli űreszközök teljesen átalakították az életet a földön is, elég, ha a távközlésre, a kommunikációra, a GPS-re, a modern légi és földi közlekedésre gondolunk.

Közjáték húsz évvel később: az első űrrepülőgépstart

Az idő és a változások üteme azonban lelassult, elsősorban azért, mert az emberi és műszaki kockázatok helyett sokkal inkább határozzák meg a mai űrkutatást a gazdasági rizikótényezők. Ez lett végül az űrrepülőgép-program balvégzete is, az, hogy a shuttle-flotta a közelébe sem ért annak az alacsony üzemeltetési költségszintnek, hatékonyságnak, amit reméltek tőle. Ma nem az a kérdés, hová juthatunk el, hanem hogy megéri-e annyi pénzt költeni arra, hogy eljussunk akár a Marsra, akár vissza sok évtized után a Hold felszínére.

Egy ritka fotó a Vosztok-1 űrhajóról...

Persze akinek eme kockázatok ellenére sikerül akár fizető, akár fizetett űrhajósként eltöltenie egy hetet vagy fél évet a nemzetközi űrállomáson, annak a számára végül is ugyanaz a csoda jut osztályrészéül, mint ma ötvenöt éve annak az első embernek, aki odafentről láthatta a föld görbületét.

...és Gagarinról az utolsó felszállása előtt

Egyébként egyvalamire mindenképp megtanítottak azok, akik fent jártak és járnak. Az űrből még tényleg épnek látszik a Föld, kékek az óceánok és zöldek a kontinensek: az űrhajósok mutatták meg nekünk, milyen különleges világban élünk, ehhez képest például mennyire kietlen és rideg egy másik égitest, a Hold felszíne. Az emberiség az űrhajósok szemével nézve kezdte el igazán félteni bolygónk épségét, szépségét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek