Az F–35-ös végre bemutatkozik: Fairford, Farnborough!
Felgyorsultak az események az évszázad meghatározó harci gépének szánt F–35-ös körül. Néhány nappal ezelőtt jelentette be a gyártó Lockheed Martin, hogy a jelenlegi (még csak részben hadra fogható) Lightning II flotta összesítésben elérte a 15 ezer repült órát, ami a gyártó szerint már önmagában is az ötödik generációs, alacsony észlelhetőségű típus érettségének jele. A Lockheed azt is kiemeli, hogy ennek az óraszámnak több mint felét már felerészben az alakulatoknál dolgozó gépek repülték.
Jelentős állomása lehet a típus életútjának, ha sikerül a terv, és a gép, egy kisebb airshow-fellépést követően, a fejlesztés tizenhárom évvel ezelőtti beindítása és a hét évvel ezelőtti szűzfelszállás óta először jelenhet meg a legfontosabb nemzetközi helyszíneken is a nyilvánosság előtt.
A brit hadügyminiszter bejelentése szerint a bemutatkozás idén nyáron az idei évad legfontosabb repülőeseményein, először az angliai Fairford légitámaszponton, a Royal Air Tatoo, a legnagyobb katonai repülőtalálkozó során, majd rögtön ezután a legnagyobb idei repülőszalonon, ugyancsak Angliában, Farnborough-ban történik. Egészen pontosan Fairfordban az F–35-ös a földi kiállítás és a légi bemutató résztvevője is lenne, és a gép a továbbiakban is ott maradna, onnan repülne át naponta Farnborough légterébe bemutatót repülni, vagyis a szalonon a földön nem lesz látható.
Az sem kizárt, hogy a bemutatót repülő gép részt vesz az Egyesült Királyság új repülőgép-hordozójának névadó ünnepségén, a skóciai Rosyth-ban, ahol a hatalmas anyahajót készítik.
Ami különösen izgalmassá teszi majd a repüléseket, az az, hogy az érintett altípus az F–35B, vagyis a függőlegesen vagy röviden felszálló, és függőlegesen leszálló verzió. Egy amerikai airshow-n, az arizonai Yuma bázison már megtartotta az első bemutatóját, de az igen erős szél miatt csak limitált programmal, gyors és lassú áthúzással, illetve a teljes leszálló konfigurációban egy helyben lebegett is, de aztán normál módon szállt le.
Európába három gép látogat el, kettő az amerikai tengerészgyalogság F–35-öse lesz, a harmadik pedig az első példány, ami a britek számára készül és már brit pilóta repüli. Az Egyesült Királyság haditengerészete és légiereje összesen 138 gépet üzemeltet majd, és a BAE Systems a Lockheed legfontosabb partnere a fejlesztésben. Az első óceánon túli kitelepülés, vagyis az átkelés Európába maga is fontos próbája lesz a típusnak, és az F–35-ös kapcsolódó logisztikai-üzemeltetési rendszerének.
Ami a gép üzleti sikereit illeti, az ausztrál kormány friss hírek szerint megemeli a rendelésszámot, és összesen hetvenkét F–35-ösre tart igényt. A következő időszak egyik érdekes kérdése, hogy a most meghirdetett dán vadászgéptenderen hogyan szerepel majd a típus annak fényében, hogy Dánia is partnere a fejlesztési programnak. Ami persze nem kell, hogy feltétlenül megakadályozza a dánokat abban, hogy a konkurens típusok, a Super Hornet, a Eurofighter vagy a Gripen E közül válasszanak maguknak harci gépet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!