Az NKH és a Vasúti Vizsgaközpont működése

iho/vasút   ·   2011.10.13. 21:00
kiskep_nkh-vvk

A Nemzeti Közlekedési Hatóság jelenleg engedélyezési, felügyeleti, piacfelügyeleti és fogyasztóvédelmi szerepet lát el, kezdte előadását Dr. Menich Péter, az NKH vasútigazgatási főosztályvezetője a soproni Vasútgépész napok konferencián. Piacfelügyeleti tevékenységre egyelőre csak az árufuvarozási területen van szükség, a fogyasztóvédelmi szerepet pedig az utaspanaszok kivizsgálásával kapcsolatban hozta fel.

Főleg az utasok nem megfelelő tájékoztatására visszavezethető gondok merülnek fel, hiszen „az utas szerint triviális, hogy odamegyek, felszállok, utazok. De nem, mert a jegy már nem érvényes vagy még nem érvényes. Vagy amikor a pénztárnál megmondják, hogy pótjegyet a vonaton is lehet venni. Aztán a jegyvizsgáló közli, hogy igen, de az hatezer forint lesz pluszban.”

A menetjegyek érvényességére sok panasz volt.<br>(fotó: Arnold Balázs)

Az utasok jogainak védelmén és a széleskörű tájékoztatáson kívül komoly hangsúlyt kívánnak fektetni a teherfuvarozó, és a saját célú pályahálózatot működtető társaságokra is. A főosztályvezető elmondta, hogy jelenleg a Rail Cargo Hungaria részesedése a hazai teherszállításban nyolcvan százalék, a maradék húsz százalékon pedig a kisebb társaságok osztoznak. Oda kell figyelni tehát arra, hogy se az RCA ne éljen vissza piaci helyzetével, de a kisebb vállalatok se bújhassanak ki a szabályozás alól.

A feladatokra nem kap plusz pénzt a hatóság, működését eddig is a vasútvállalatok finanszírozták igazgatás-szolgáltatási díj, illetve vasúti felügyeleti díj formájában. Utóbbi minden esetben az előző évben fizetett hálózat-hozzáférési díj 0,4 százaléka. Hazánkban jelenleg közel száz társaság üzemeltet saját célú vasúti pályát. Ezek többsége üzemeken belüli hálózat. A jövőben kiemelt figyelmet szeretnének fordítani az ezekkel kapcsolatos előírások betartására és betartatására is.

A teherfuvarozásban is egyenlő feltételeket teremt a hatóság<br>(fotó: Arnold Balázs)

A fentiekhez kapcsolódva Novák László, a Közlekedéstudományi Intézet elnöke, a Vasúti Vizsgaközpont vezetője tekintette át röviden a központ feladatait. A jelenleg is tartó átmeneti időszak után a 2011 májusában létrejött egység vizsgáztat majd minden, a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörben foglalkoztatott vasúti dolgozót, az Európai Unió normáinak megfelelően. A központ feladata lesz az NKH-val együttműködve a vizsgáztatás, az oktatás, a vizsgabiztosi, az eljárási és az ellenőrzési tevékenység.

A szimulátornak az oktatásban és a vizsgáztatásban is nagy szerepet szánnak<br>(fotó: MÁV)

Az oktatást a jövőben csak a Vizsgaközpont, illetve az akkreditált vasúttársaságok, felnőttképzési intézmények végezhetik majd. A nem akkreditált vasúttársaságok csak vonal- és típusismereti képzéseket szervezhetnek a továbbiakban, saját munkavállalóik számára. A vasúti vizsgák érvényessége legfeljebb három év lesz, lejáratuk nem tárgyév szerint, hanem adott hónap adott napjától a három évvel későbbi azonos dátumig tart majd. Ettől függetlenül a vasúttársaságok megtarthatják saját belső, éves vagy kétéves vizsgaciklusaikat is.

Kapcsolódó hírek