Az ODEG-nél is bemutatkozott a KISS
Németországban a tavaly decemberi menetrendváltás óta az Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG) a felelős a vasúti személyszállításért a Rathenow–Jüterbog és a Cottbus–Wismar vasútvonalakon is, azonban az átvett vonalakra szánt új Stadler-vonatok nem készültek el időre. A Berlin-brandenburgi térségben üzemelő ODEG első KISS-szerelvénye csak a napokban közlekedhetett először menetrend szerinti regionális expresszvonatként Rathenow és Jüterbog között.
A svájci gyártó és az ODEG is azzal magyarázta a helyzetet, hogy a német szövetségi vasúti hatóság, az EBA csak akkor jelentette be szabványainak módosítását, amikor a KISS-ek tervezése lezárult és a szerelvények már a gyártósoron épültek. Emiatt természetesen a hatósági engedély megszerzése is késett: a 445-ös sorozatjelű villamos motorvonatok első öt szerelvénynek közlekedését csak tavaly decemberben hagyta jóvá az EBA.
Az ODEG azonnal megoldást keresett a problémára. Már októberben bejelentették, hogy a Rathenow és Jüterbog közötti szolgáltatáshoz alvállalkozó, méghozzá az állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn regionális személyszállítási leányvállalatának segítségét veszik igénybe, előreláthatólag 2013 áprilisáig. A DB Regio a megfelelő számú KISS üzembe állításáig tíz darab 114-es sorozatú villanymozdonnyal és négykocsis, légkondicionált emeletes szerelvényekkel segíti ki az ODEG-et. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy mivel a mozdonyvontatású szerelvények nem tudják tartani a jobb gyorsulási és fékezési mutatókkal rendelkező motorvonatokra írt menetrendet, a vonatok nem állnak meg Breddinben és Brandban a végleges szolgáltatóváltásig – adja hírül az International Railway Journal.
A Stadler KISS-motorvonatcsaládjának eredeti gyári típusneve még Dosto (Doppel Stock, azaz „emeletes”) volt. 2010-ben a FLIRT betűszó után a Stadler folytatta az érzelmi alapon történő elnevezés hagyományát: flörtölés után csók (angolul: kiss) jön, azaz aki beleszeretett a motorvonatokba, az többre is vágyik. A Dosto elnevezést így felváltotta a KISS, ami a német „komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn-Zug” (azaz „kényelmes, innovatív, jól gyorsuló elővárosi vonat”) kifejezésből alkotott betűszó.
Az ODEG-nél futó négyrészes, 3000 kilowatt teljesítményű KISS-ek 428 ülőhelyet és 661 állóhelyet kínálnak az utasoknak. A 105 méter hosszú és 205,8 tonna tömegű szerelvények 160 kilométer per órás sebességre is képesek. A nagy befogadóképesség miatt minden szerelvényben három WC található, amik közül egy a kerekesszékesek által is megközelíthető. A gyors utascserét kocsinként és oldalanként két-két elektronikusan vezérelt dupla ajtó segíti. A teljes hosszában légkondicionált szerelvények audiovizuális utastájékoztató rendszerrel, valamint kerékpárok és babakocsik részére elkülönített helyekkel gondoskodnak az utasok további kényelméről.
Az ODEG jelenleg tizenöt vasútvonalon szállít utasokat, a hálózat hossza 1450 kilométer.