Az óriás és az öreg Neptunok: légiharc tűz ellen Kaliforniában
A legfrissebb összesítés szerint még mindig tizenöt helyen küzdenek bozót- vagy erdőtűzzel Kaliforniában, főképp az állam San Franciscótól északra fekvő harmadán, az eddig mérleg szerint a katasztrófának már több, mint negyven halálos áldozata van és több mint 75 ezer embert kellett evakuálni, akiknek otthonait javarészt felemésztették a lángok. Hatalmas a pusztítás a növényzetben és az ültetvényekben (itt van a híres bortermelő vidék, a Napa-völgy). Viszont a szél ereje csökkent, ami a tűzoltók esélyeit javítja, egyre több helyszín mellett szerepel az „eloltva” jelölés.
Ami jelentős részben a repülőeszközök bevetésének köszönhető. A tűzoltógépek legfontosabb bázisán, Sacramento McClellan repterén tizenkét gép majdnem másfél millió köbméternyi vizet illetve oltóanyagot dobott a csütörtöki rekordnap alatt a bázistól 40–80 mérföldre eső gócokra.
Az egyik főszereplő kétségkívül a 747-400-asból átalakított, kifejezetten tűzoltásra felkészített Jumbo, a SuperTanker. Portálunk tavaly adta hírül, hogy megszületett és végrehajtotta első bevetéseit a Spirit of John Muir nevű óriásgép, amely eredetileg a Japan Airlines flottájához tartozott, és amely egy felszállásból 74 ezer liter vizet vagy oltóanyagot képes a tűzre dobni, a fordulóideje mindössze negyven perc. Első éles munkája nem az Egyesült Államokban volt, ahol a hatóságok (US Forrest Service) csak kissé vonakodva és az őszi tűz-szezon levonulása után adták meg az engedélyt a használatára, hanem Izraelben.
Azóta a gép Chilében is oltott, a mostani kaliforniai katasztrófa során a hatóságok megint kissé vonakodva kérték a segítségét, ami nyilván összefügg a használata irgalmatlan költségeivel. Három napra szóló díja 165 ezer dollár, a repült órák pedig 16 és félezerbe kerülnek. Ugyanakkor, mondják a gépet üzemeltető Global Super Tanker vezetői, ha ahhoz mérjük a költségeit, hogy mennyi oltóanyagot tud egységnyi idő alatt kijuttatni, akkor a gép bevetése nem drágább, mint az e célra elég széles körben használt C-130-as tűzoltó Herculeseké. És egyébként is, ha a tűz okozta károk nagyságával mérjük össze, nem biztos, hogy nem éri meg...
Érdekes mozzanat volt, hogy néhány öregebb tűzoltógépet viszont épp a nyugdíjaztatásuk után egy bő héttel helyeztek vissza aktív állományba, hogy segítsenek a lángok megfékezésében. A Neptune Aviation Services Lockheed P2-eseiről van szó, a két+kétmotoros Neptunokat (a csillagmotorok mellett sugárhajtóműveik is vannak) eredetileg tengerészeti felderítőgépként és tengeralattjárók vadászatára használták, majd a hetvenes évek végén történt kivonásuk után alakítottak át számos példányt tűzoltó szerepkörre.
Csak 7800 liternyi vizet vagy oltóanyagot vihet magával, de mozgékonyabb, mint a 747-es, alacsonyabbról lehet vele tűzfészkeket bombázni. Szerencsére az elbúcsúztatott gépeknek még minden papírjuk érvényes volt, így nem lehetett akadálya, hogy megint rárepüljenek a tűzfészkekre, főképp a frissen keletkezett, még kisebb kiterjedésű égések elfojtására.
A Neptune Neptunjai kifejezetten jó műszaki állapotban voltak, a kivonásuk oka a US Forest Service politikája volt, miszerint használjanak fiatalabb konstrukciókat tűzoltásra, ennek megfelelően a Neptune Air Services kilenc módosított Jumbolinóval, BAe-146-ossal dolgozik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!