Az unió betiltja a röntgenes testszkennereket
Az utazók számára egészségügyi kockázatot jelenthet, ezért az unió betiltja a repülőtereken a röntgentechnológián alapuló testszkennereket.
Az Európai Bizottság közleménye szerint az új berendezések felszerelése csak azután engedélyezhető, miután tudományos alapossággal mérik fel a kockázatokat. Ugyanakkor a bizottság nem tiltja a már meglévő berendezések használatát.
A röntgentestszkennerek alacsony intenzitású radioaktív sugárzással működnek, ami rákot okozhat. Egyes kutatások szerint az Egyesült Államokban évente 100 amerikai utas betegedhet meg rákban a testszkennerek használata miatt.
Siim Kallas, az unió közlekedési biztosa kijelentette: noha eddig a tagországoknak és a repülőtereknek a felelőssége volt használni vagy nem használni a testszkennereket, az új szabályozás „garantálja az alapjogokat és az egészség védelmét”.
A biztos szerint számos olyan biztonsági szervezet, amely korábban javasolta a szkennerek használatát, most aggodalommal nyilatkozik arról, hogy ezekkel a berendezésekkel utasok millióit világítják át.
Akad persze ellenvélemény is. A manchesteri repülőtéren tizenhat szkennert állítottak fel, és a reptér vezetői szerint „kiterjedt vizsgálatok“ azt bizonyították, hogy a berendezések egészségkárosító kockázata „elhanyagolható”. A reptér közleménye szerint felelőtlenség aggodalmat kelteni az utasok körében, csak mert az európai hatóságok még nem végezték el a maguk vizsgálatát.
Az airport-technology.com összefoglalója szerint az európai repülőtereken a jövőben nem röntgensugárzással, hanem milliméteres tartományban működő kis energiájú rádiósugárzással oldhatják majd meg az utasok vizsgálatát.
Az európai döntésre válaszul az amerikai Közlekedési Biztonsági Hivatal nyilvánosságra hozta, hogy az első szkennerek beüzemelése óta több mint háromszáz esetben találtak veszélyes és illegális tárgyakat utasoknál az Egyesült Államokban.
A Budapest Airport kommunikációs igazgatója, Hardy Mihály az iho/repülés kérdésére elmondta: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren nem terveztek és nem is akarnak a közeljövőben testszkennereket felállítani. Az egyik ok, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint ezek a berendezések nem eléggé megbízhatóak, másfelől nem tisztázott a használatuk adatvédelmi szempontból sem: meddig és hol őrizhetők az utasokról készült szkennerfelvételek.