Az utolsó Malév-mohikán
A Dash 8-as távozásával egy korszak zárult le a magyar repülés történetében: már csak a Kármán Tódor nevét viselő, a Goldtimer Alapítvány tulajdonában lévő Liszunov Li–2-es, valamint a Malév Repülőklub néhány sportgépe viseli a Malév színeit.
Most azonban búcsúzzunk el a nemrég elrepült kanadai sok(légcsavar)tollútól: a 4062-es gyári számú gép nem volt fiatal. Első repülését 2001. december 18-án tette meg, a tesztelések alatt a C-GDNG lajstromjelet viselte. A gépet eredetileg a SAS Scandinavian Airlines rendelte meg és 2002-ben vette át. A Scandinavian Commuterhez került gép az OY-KCF lajstromjelet és az „Asa Viking” nevet kapta. A repülőgép a korai sorozatú SAS-gépek egyike, melyek végül dicstelen körülmények között távoztak a skandináv légitársaságtól.
Mint emlékezetes, 2007. szeptemberében négy nap alatt két, látványos kényszerleszállással és gépsérülésekkel járó, fél futóműves esemény is történt az SAS-nél. A SAS 1209-es járata szeptember 9-én nem rögzített jobb futóművel szállt le. A futó földet érés után összecsuklott, a gép jobb szárnya súlyosan sérült. Öt utas megsérült, részben az utaskabinba berepülő légcsavar-daraboktól.
Szeptember 12-én szintén a jobb futómű csuklott össze leszállás után Vilniusban. A 2748-as járat Koppenhágából tartott a litvániai Palangára, de a szintén rögzítéshibás futómű észlelése után inkább a vészhelyzetekre jobban felszerelt Vilniusban szálltak le. Itt szerencsére nem történt sérülés. A második esetet követően mind a 27 Dash 8-ast leállították, s átvizsgálásuk során 25 gép futóművében találtak még olyan korróziós problémát, mely a két gép kényszerleszállásához is vezetett.
Október 27-én a SAS 2867-es járatának futóműve már ki sem jött: a gépet pilótái az üzemanyag (a tűzveszély csökkentése miatt szükséges) minimális szintre kifogyasztását követően behúzott jobb futóművel szállt le a várakozó mentőegységek figyelmétől kísérve. Az előző esetekből okulva a pilóta a földet érés előtt leállította jobb hajtóművet, így a légcsavar álló helyzetben találkozott a betonnal, nem repültek szét a nagy sebességgel forgó légcsavar darabjai. A légitársaság másnap kivonta az összes Dash 8-asát.
A Malév a leállított Q402-esekből lízingelt négy gépet, melyek üzemeltetését Lisztferihegyen is számos műszaki probléma tarkította. A gépekkel a CRJ-200-asok és a Fokker F-70-esek leváltását végezte el a nemzeti légitársaság. A most a norvégiai Torp-Sandefjordba MAH5720-as járatjelzéssel elrepült HA-LQC-t 2009. május 5-én vette át a Malév a Flamingo Leasing cégtől és május 6-án érkezett Budapestre. A gép európai desztinációkat teljesített. Az HA-LQA és a Malév retrofestését viselő HA-LQD 2012. február 10-én, pénteken távoztak Lisztferihegyről, míg az HA-LQB jelenleg Innsbruckban van karbantartáson s innen repül majd vissza Norvégiába.
Az utolsó járatot Leposa Attila oktatókapitány és Leposa Edina elsőtiszt repülte. A hölgy énekelve köszönt el mindenkitől, akinek mától egy kicsit még üresebb a légtér Magyarország felett...