Bali baleset: sűrű eső, késői átstartolás

iho   ·   2013.05.21. 19:30
cim

Az indonéz vizsgálók nyilvánoösságra hozták előzetes jelentésüket az áprilisban Bali szgetén történt balesetről, amelynek során a Lion Air egy vadonatúj Boeing 737-800-asa a pálya helyett  a küszöb előtt nem sokkal, a partmenti 2-5 méteres vizeken landolt. Az előzetes jelentés legfontosabb mozzanata, hogy kiderült: a személyzetnek a megközelítési minimummagasság átlépésekor nem volt vizuális kapcsolata a pályával, magyarán nem látta a pályát.

(fotók: NTSC Indonesia)

Az indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság megállapításai szerint, amely a kabin hangrögzítőjén és a gép adatrögzítőjén alapul, a gépet vezető elsőtiszt először 900 láb magasságban jelezte, hogy nem látja a pályát. A gép sűrű esőben tartott a repülőtér felé, ez okozta a látástávolság radikális csökkenését.

550 lábnál a gép automata rendszerei figyelmeztettek a minimumra, a pilóták ekkor lekapcsolták a robotpilótát, kézzel vezették tovább a gépet, és folytatták a süllyedést.

A gép egy percen belül kevesebb mint 150 láb magasságra süllyedt, amikor a kapitány átvette a gép vezetését, miközben a másodpilóta ismét közölte, hogy nincs pályalátás.

A földközelségjelző már csak húsz láb, azaz kb. hat méter magasságot jelzett, amikor a kapitány átstartolást parancsolt, de egy másodperc múlva a gép a víznek ütközött.

A térképek szerint az a pont, ahol vizuális megközelítéskor pályalátás hiányában meg kell kezdeni az átstarolást, a Bali VOR-tól két mérföldre és 465 láb magasságban van. Egy másik, ugyncsak megközelítést végző gép személyzete öt mérfölddel a Lion Air mögött közölte is, hogy a  minimális megközelítési magasságban nem látják a pályát, és átstartoltak.

Egy a küszöb közelében a leszálló forgalom miatt várakozó gép pilótája megerősítette, hogy a látástávolság a sűrű eső miatt 1-2 kilométerre csökkent, és amikor az ő TCAS-rendszere a Lion Air gépét három mérföld távolságban jelezte, ő szabad szemmel még nem látta a 737-est.

A Lion Air utasszállítója a parttól 20, a pályától mintegy háromszáz méternyire állapodott meg, mint akkor elmondtuk, a gépen lévő 117 ember közül senki sem halt meg a baleset következtében, de négyen súlyosan megsebesültek.

Az indonéz közlekedésbiztonsági testület jelentése nem említi a közrejátszó faktorok között a szélnyírást, amelyről korábban sokan feltételezték, hogy a baleste oka lehetett.

A gépparancsnok 48 éves, 15 ezer repült órája van, ebből 7000 órát teljesített a 737-esen, az indiai másodpilóta 24 éves, 1200 órája volt eddig és ebből 923-at repült a típuson.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.