Elárverezik a tiltott rakodáson ért iráni tankert

iho.hu   ·   2025.11.25. 10:00
_arveres_armani_

Az indonéz hatóságok december másodikára írták ki a nyersolajszállító Arman 114 árverését.

Az Armanra azt követően vár ez a sors, hogy 2023-ban hozott, az iráni nyersolaj, földgáz, petrolkémiai és kőolajtermékek behozatalára, vásárlására és szállítására vonatkozó szankciók értelmében illegális hajó-hajó (STS) műveletet hajtott végre egy másik tankerhajóval indonéz vizeken. Ez egy olyan folyamat, amelynek során a rakományt, jellemzően olajat, gázt vagy más folyékony ömlesztett rakományt rakodnak át egyik hajóról a másikra akkor, amikor mindkét hajó horgonyoz, vagy lassan halad egymás mellett.

Az Iránra vonatkozó, az Egyesült Államok által bevezetett korlátozásokra a kőolajexport megnyirbálására irányulnak, de Irán Kínával és Oroszországgal folytatott együttműködése révén, valamint a szankciók kijátszására alkalmas technikák alkalmazásával (például hajóról hajóra történő átrakodás) az ország képes továbbra is kőolajat exportálni. Esetünkben a hatóságok drónfelvételeket mutattak arról, hogy a két, egymáshoz közel álló tankert – a másik fél a Kamerunban bejegyzett Tinos volt – tömlők kötik össze. A hajók nem viselték a zászlóikat, meghamisították az AIS, azaz automatikus azonosítójeleiket, és a nem megfelelő átfejtő-berendezéseik  szivárgása miatt kőolajjal szennyezték a tengert.

Észlelésük után a tankhajók megpróbáltak egérutat nyerni – az Arman 114-et malajziai vizekről, a helyi hatóságok közreműködésével fordították vissza indonéz felségterületre.

Az aukció résztvevőinek hétmillió dolláros garanciadíjat kell befizetniük. A minimális licitdíj 70 millió dollár, a hajó új tulajdonosának pedig harminc napja lesz a monstrum átvételére, hajózhatóvá tételére, majd a távozásra.

Az Arman 114 egy iráni zászló alatt hajózó, 1997-ben épült VLCC (very large crude carrier, nagyon nagy nyersolaj-szállító). Hossza 330,26, szélessége 58,04 méter, bruttó tonnatartalma pedig 330 579 tonna. A hajót 167 ezer tonna könnyűolajjal a rakterében fogták el, és jelenleg a Malaka-szorosnál ébő Batu Ampar kikötőben őrzik, az indonéz bíróság végzésére várva. A hajózási brókerek a tartályhajó árát 16 millió dollárra becsülték, de a licitárat a fedélzeten lévő drága rakomány miatt megemelték.

Indonézia rendkívül szokatlan lépése akkor következik be, amikor a szegmensben egyre nagyobb aggodalmat kelt, hogyan kezeljék azokat az elöregedő, szankcionált hajókat, amelyek egy gyarapodó, világszerte már több mint 1100 tankerből álló árnyékflotta részét képezik, és olyan termelőktől, mint Irán, Oroszország és Venezuela szállítanak üzemanyagot a megrendelőknek. Az elmúlt hónapokban az Oroszországra és Iránra nehezedő egyre növekvő nyugati nyomás azonban arra kényszerítette a kulcsfontosságú ázsiai vásárlókat, Indiát és Kínát, hogy elforduljanak ettől a fajta kereskedelemtől.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek