BKK-indoklás a kiszervezett járatokkal kapcsolatban

iho   ·   2014.11.26. 09:59

Reagált a BKK a kedd este megjelent cikkünkre. A közleményüket szó szerint közöljük.

„A 2013-as és a 2014-es tenderek között az alábbi alapvető különbségek voltak, melyeket figyelembe kell venni az ajánlati árak értékelésekor:

  • a 2014-es tenderben az egy autóbuszra jutó éves teljesítmény ~ 15%-kal alacsonyabb a 2013-as tenderben meghatározottaktól, ami az egy kkm-re jutó állandó és közvetett ráosztott költségek növekedését okozta (ez minden buszüzemeltető cégnél hasonlóan van),
  • a 2014-es tenderben a járműveknek már az EURO6-os, jelenlegi legmodernebb károsanyag-kibocsátási normát kell teljesíteniük, ami növeli a járművek beszerzési árát, valamint az üzemanyagköltségeket,
  • a 2014-es tenderben magasabb követelményeket kell teljesíteniük az utastájékoztató berendezéseknek,
  • a 2014-es tender a több száz BKV-s járművezető továbbfoglalkoztatási lehetőségének biztosításával kapcsolatos elvárást tartalmazott, ami 2013-as tendernek nem volt része.

A BKV Zrt. jelenlegi és a B3 és B4 tender szolgáltatási díja közti különbség:

 

  • A BKV Zrt. jelenlegi autóbusz járműparkjának átlagéletkora 19 év. A járműpark jellemzően elavult, magaspadlós, EURO 0 – EURO 3  környezetvédelmi besorolású. A néhány millió Ft könyv szerinti értékű járművek műszaki állapotának megfelelő szinten tartása a közeljövőben jelentős felújítási ráfordásokat igényelne, azonban szolgáltatási színvonaluk (akadálymentesség, károsanyag-kibocsátás, utaskomfort, légkondicionálás) érdemben ebben az esetben sem emelkedne. Ezen rendkívül heterogén autóbusz állomány 1 kocsikilométerre (kkm) vetített fajlagos költsége jelentős szórást mutat a korától, műszaki állapotától és futásteljesítményétől függően. A cikkben szereplő 642 Ft/kkm-es ár nem tükrözi a szolgáltatás valós költségszintjét.
  • A két járműpark ilyen mértékben eltérő műszaki paraméterei, valamint az egy járműre jutó éves futásteljesítmények eltérősége nélkül nem teszi lehetővé a szolgáltatási díjak ilyen leegyszerűsített összevetését.
  • Az újabb és a régebbi járművek üzemeltetési költsége a BKV-n belül is érdemben eltérő.

 

A BKV Zrt. által történő új autóbuszok beszerzése:

  • A BKK Zrt. belső szolgáltatójaként közreműködő BKV Zrt. – hitelképessége esetén – megegyező, ill. hasonló tulajdonságokkal és műszaki tartalommal bíró vadonatúj autóbuszokat azonos teljesítménykövetelmények mellett sem lenne képes kedvezőbb díj ellenében biztosítani a szolgáltatást, ezt több számítás alátámasztja.
  • Megjegyzendő, hogy a BKV Zrt. jelenleg hitelképtelen, így egyszerűen képtelen ilyen mennyiségű autóbuszt hitelből vásárolni. Amint sikerül a BKV közel 60 milliárdos örökölt adósságproblémáját megoldani, a BKV is hitelképessé válhat. A BKV így jelenleg a saját beruházási forrásaiból tud új autóbuszokat vásárolni, amelyet tesz is, de értelemszerűen kisebb darabszámban.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.