BKK-sáv: pont úgy működik, mint a hagyományos buszsáv

iho/közút   ·   2020.11.25. 12:25
00_bkk_buszsav_metropotlas

Speciális, a köznyelvben viharos gyorsasággal „BKK-sáv” néven meghonosodott forgalmi sávokat alakítottak ki a Múzeum körúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton az M3 metró 2020. november 7-én kezdődött belvárosi pótlásához kapcsolódóan. A forgalomtechnikai megoldás megfelel a KRESZ-nek, célja pedig az, hogy a metrópótló autóbuszok a lehető legakadálytalanabbul közlekedhessenek ezeken a kimondottan forgalmasnak tekinthető belvárosi útszakaszokon.

Az M3 metró belvárosi szakaszán november 7-én kezdődött felújítás és az ezzel párhuzamosan indult metrópótlás napi több százezer közlekedő utazását érinti. Jelentős komfortcsökkenést jelent számukra, hogy a kényelmes, gyors kötöttpályás metró helyett metrópótló busszal vagy más felszíni járattal kell utazniuk a következő másfél évben. Ezért a BKK és a Budapest Közút – ahogy az északi és a déli metrópótlás idején is – a lehető legtöbb forgalomtechnikai módosítással segíti, hogy a pótlóbuszok a lehető leggyorsabban, akadálytalanul, gördülékenyen haladhassanak Budapesten. A forgalmirend- és lámpaprogram-módosítások, illetve a forgalmi sávok kiosztásának racionalizálása mellett a legjelentősebb változás a közúton közlekedők számára, hogy a belvárosi metrópótlás idejére összességében tizenhárom kilométernyi útszakaszon jelöltek ki a fővárosban autóbusz forgalmi sávot. Ennél is nagyobb figyelmet kapott az az összesen mintegy egy kilométernyi hosszon kijelölt speciális sáv, amelyet a sajtóban és a közösségi médiában leginkább „BKK-sáv” néven emlegetnek.

Ki használhatja a BKK-sávot?

A Múzeum körúton a Kálvin tértől az Astoriáig tartó útszakaszon körülbelül 500 méteren, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Károly körúton a Szent István-bazilikától a Gerlóczy utcáig tartó 600 méteres szakaszon olyan egyedi forgalomtechnikai megoldást alakítottak ki, amely szintén a metrópótló buszok előnyben részesítését szolgálja. Azt, hogy ezeket a sávokat ki használhatja, a besorolás rendjét mutató KRESZ-táblák és az ahhoz tartozó kiegészítő táblák szabályozzák, amelyek szerint mindkét útszakasz külső sávjába tilos a behajtás, kivéve a BKK buszjáratai és a motorosok számára. Az útburkolatra felfestett BKK felirat a KRESZ-táblákon jelzett szabályokat csak megerősítik (azaz önmagukban nincs joghatályuk), felhívják a figyelmet arra, hogy ezek az útszakaszok egyedi szabályozásúak.

Az Astoria felé vezető, Kálvin tér és Astoria, valamint a bazilika és a Gerlóczy utca közötti útszakaszt csak a BKK közösségi közlekedési buszjáratai és a motorosok használhatják, arra más járművel, tehát többek között taxival és kerékpárral sem lehet behajtani. Kivételt mindössze a megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek, azaz például a rendőrség, a mentők, a tűzoltók jelentenek. Ez a forgalomtechnikai megoldás Budapesten valóban nem elterjedt tehát, azonban a KRESZ előírásainak teljes mértékben megfelel, és nem példa nélküli. (A II. kerületi Bimbó úton 1996 óta, míg az M1 és M7 autópálya bevezető szakaszán 2013 óta hasonló szabályozású a buszok által használható sáv.)

A november 7-e óta életbe lépett közúti változásokat a legtöbb budapesti már megszokta, a BKK azonban továbbra is arra kéri a belvárosban közlekedőket, hogy fordítsanak kiemelt figyelmet a megváltozott forgalmi rendre.

Tizenhárom kilométer „hagyományos” buszsáv

A november 7-én kezdődött belvárosi metrópótláshoz kapcsolódóan összesen tizenhárom kilométernyi útszakaszon jelöltek ki autóbusz forgalmi sávot a pótlóbuszok akadálytalan, gyors haladása érdekében:

  • a Váci úton a Lőportár utca és a Csanády utca között mindkét irányba,
  • a Váci úton a Csanády utca és a Nyugati tér között a Nyugati tér irányába a korábbi parkolósáv helyén,
  • a Kiskörúton az Andrássy út és a Kálvin tér között mindkét irányba,
  • az Andrássy úton a Jókai tértől az Erzsébet térig az Erzsébet tér irányába,
  • a Kálvin téren a Múzeum körútról az Üllői útra forduló balra kanyarodó sávban,
  • az Üllői úton a Kálvin tér és a Delej utca között mindkét irányban.

Ezekre a „hagyományos” buszsávokra a fővárosban közlekedők számára már ismert szabályok vonatkoznak: a buszsávban a menetrend szerinti közösségi közlekedési járműveken kívül a megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek, a taxik, a motorosok, valamint megfelelő felfestés esetén a kerékpárosok és bizonyos megkötéssel a szemétszállító járművek haladhatnak. Más jármű kizárólag akkor hajthat rá a buszsávra, ha bekanyarodni készül és a közúti jelzések lehetőséget biztosítanak ebből a célból a sávváltásra.

Kerékpározni a most kijelölt, fentebb részletezett buszsávok egyikében sem szabályos jelenleg, sem a Bajcsy-Zsilinszky úton, sem az Üllői úton. A Károly körút Dohány utca és Astoria közötti szakaszán sem buszsáv, sem „BKK-sáv” nincs kijelölve, ott a szűkebb útszakaszon közös, normál forgalmi sávnak minősülő sávon együtt haladhatnak át a kerékpározók a többi közlekedővel. Szabályosan kerékpározni ezeken az útszakaszokon tehát buszsáv melletti, szélső „általános” forgalmi sávban lehetséges.

Arról, hogy hogyan érdemes bringával közlekedni a metrópótlás idején, a BKK honlapján olvashatnak részletesen. Emellett érdemes követni a Magyar Kerékpárosklub Metrópótló Facebook-oldalát is, ahol a metrófelújítás idejére bringabarát útvonalakat és a kezdő bicikliseknek szóló tippeket ajánlanak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.