Boeing-Airbus nyári árháború

iho/repülés   ·   2012.06.18. 18:00
cim

Akár 15 százalékos árengedmények is lehetségesek a két nagy repülőgépgyártó részéről a nyári nagy megrendelés-háborúban – állítja a Reuters friss elemzése. A hírügynökség úgy tudja, hogy már nagyban zajlanak a tárgyalások azokról az óriási  üzletekről, amelyek nagy légitársaságok és nagy lízingcégek részéről várhatók, és amelyeket a Boeing és az Airbus Farnboroughban, a nemzetközi repülőszalonon júliusban szeretne bejelenteni.

A két gyártó kölcsönösen azzal vádolja egymást, hogy a nyári időszakban bekerülési költség alatt kínálja gépeit a megrendelések reményében. Mint ismeretes, mindkét óriásvállalat nyilvánosságra hozta már év elején idei úgynevezett listaárait, amelyek azonban csak nagy vonalakban igazítják el a közönséget a gépek értékéről: a valóságos vételár a kétoldalú tárgyalásokon dől el, és sok tényező határozza meg, például a megrendelt gépek száma.

Az idei nyár elsősorban a keskenytörzsű piacon lesz viharos, folyik a harc a megrendelésekért az A320neo...

A legnagyobb háborúskodás a keskenytörzsű piacon várható, ahová az Airbus után, és némi hezitálást követően a Boeing is bevetette a maga módosított, de a most is gyártásban lévő típus továbbfejlesztett verzióját. Az A320neo és a Boeing MAX versenyében egyelőre az európai gép vezet, hiszen korábban is kezdődött a programja, az Airbus 1425, a Boeing 451 már fixen eladott példánynál tart, az amerikaiak azonban korábban úgy nyilatkoztak, hogy 2012 az ő évük lesz: az opciókkal együtt már ők is ezernél tartanak, és reményeik szerint Farnborough illetve az előtte való hetek üzletkötései az angliai szalon végére 1000 fölé hozzák majd a fix megrendelésállományt.

A háborúskodás eldurvulását jelzi, ahogy az Airbus olyasféle nyilatkozatokkal bombázza a piacot, mint hogy a Boeing gépe a hajtóművek kisebb átmérőjű elülső ventillátorfokozata miatt nem fogja hozni az ígért megtakarítást. A Boeing szerint a fan-átmérő különbsége elhanyagolható, emellett a döntő a MAX aerodinamikai kialakítása és kisebb súlya, ami viszont az új hajtómű mellett hozni fogja a kívánt datokat. A légiközlekedési szakértők egyik legtekintélyesebbje, a Teal Group alelnöke és vezető elemzője Richard Aboulafia szerint azonban még egyik új típus egyik új hajtóműve sem bizonyította a maga paramétereit.

...és a Boeing 737 MAX között

Folyik a nagy vetélkedés a Delta és a United megrendeléseiért, ugyancsak komoly mennyiségben várható üzlet a török Pegasus-szal. A lízingcégek legnagyobbika, az ILFC akár 3-400 gépet is vásárolhat, ugyancsak komoly mennyiségben vehet a GECAS, ami a Boeing esélyeit növeli, hiszen ez a cég a General Electric lízingvállalkozása, és a GE a fő gyártópartnere a 737-esek hajtóműveinek. Az indonéziai Lion Air a korábbi 200-as 737-megrendelés után most bevásárolt a 787-esekből is. Ha az Airbus idén, több év óta először, a második helyre szorulna a nagy megrendelésversenyben, lehet, hogy az óriásgépek piacán kárpótolja magát és új vásárlókat szerez az A380-as szuperjumbóra.

Az Airbus új A380-as eladásokra számít

Bizonytalan faktor viszont a korábban szinte korlátlannak hitt kínai piac: a kínai gazdaság már nem bővül az elmúlt évekhez hasonló mértékben, a légiközlekedés által igényelt gépmennyiség változatlanul többezres nagyságrendű, de momentán kínai társaságok is küszködnek eladósodással, az eddigi gigantikus flottabővítések terheivel. Európa elhúzódó gyengélkedése sem tesz jót az utasszállítók piacának.

Nagy kérdés, mit hoz ez az időszak azoknak a cégeknek, amelyek betörni készülnek erre a piacra. Aboulafia enyhén szkeptikusan nyilatkozik a kanadai Bombardier CSeries-típuscsaládj kilátásairól, ezekre a gépekre, amelyek első példánya idén az év második felében száll fel először, mindössze 143 megrendelés érkezett, és bár a kanadaiak Farnborough-ra megint áttörést jósolnak, ilyen elképzelések már korábbi nagy repülőszalonok előtt is elhangzottak, mint amilyen a tavalyi párizsi Le Bourget volt, a CSeries rendelésállománya azonban jó ideje megrekedt ezen a nem túl magas szinten.

A Boeing további megrendeléseket remél a 787-esre

Gyanítható, hogy a Boeing és az Airbus még azelőtt szeretné bebiztosítani a további komoly megrendeléseket, hogy akár a Bombardier gépe, akár az ugyancsak késésben lévő, de a hazai piacon biztos megrendelésekre számító kínai Comac C919 beleszólna az óriások háborújába.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…