Boeing-rekord: 723 átadott polgári gép 2014-ben

iho   ·   2015.01.07. 13:45
etihad_cim

Megszülettek az első összesítések, a 2014. évi nagy versenyt a Boeing nyerte, legalábbis az átadások számában biztosan. Az adatok tehát: az amerikaiak egy év alatt 723 utas- és teherszállítót szállítottak le a megrendelőknek, ami a cég történetében ugyanúgy rekord, mint a nettó, tehát a lemondások után megrendelt 1432 repülőgép. Utóbbiak értéke listaáron 232,7 milliárd dollár, adja hírül a cég közleménye.

Nagyot alakított tavaly a 737-es gyártórészleg Rentonban

Az Airbus szintén megdöntötte a maga rekordjait, de így is jóval kisebb számokkal büszkélkedhet: 626 átadott géppel és eddig 1400 alatti rendeléssel. Bár az utóbbi mutató még alaposan megváltozhat, ha az Airbus követi saját korábbi taktikáját: egyrészt  a hivatalos bejelentéseket a versenytárs után egy héttel tartja, és addig is lehet olyan üzleteket lezárni, amelyeket 2014-re számolnak el. Vagyis elképzelhető, hogy a november végéig érvényes nettó 1328-nál jóval többet jelentenek majd az európaiak január 13-án.

Az Airbus rendkívül fontosnak tartja, hogy állíthassa magáról, ő a legnagyobb légi ipari gyártó a világon. Tavaly egészen elképesztő kampány zajlott december végén és január elején, hogy sikerüljön a számaival felülkerekednie az amerikai konkurencián. 2014 januárjában, mint akkor beszámoltunk róla, John Leahy eladási főnök úgy magyarázta a váratlanul megugrott 2013-as rendeléseket, hogy előző év decemberben történt néhány nagy flottára szóló úgynevezett „undisclosed” megrendelés, vagyis amikor az üzleti partner nem akarja a nyilvánosság előtt felfedni magát, ezért ezt a száznál több megrendelést „akkor és részleteiben nem publikálták”.

Egy friss átadás, már januárban: az Etihad első Dreamlinere

Most ismét egészen nagy megrendeléseket kellene, hogy hozzácsapjanak ahhoz, hogy 2014-re megint nagyobb üzleti sikert jelentsenek, mint a Boeing, ahogy tavaly 2013-ra 1619, nettó 1503 példányra szóló üzleti összesítést tártak végül a nyilvánosság elé az európai cég vezetői. Az idei kilátások ennél valószínűleg gyengébbek, mert egy Airbus-forrás a Reutersnek „az egyik legjobb évről” beszélt, és nem „a” legjobb évről.

Az átadások száma azonban tavaly is alacsonyabb volt, mint az amerikaiaké, és „undisclosed átadások” nemigen növelhetik a mennyiséget. A hírügynökség megjegyzi, hogy a részvényesek és úgy általában a piac ezt a számot inkább figyeli, mint a rendelésekét, ugyanis a hatalmas gyártók pénzügyeire az átadásokból lehet inkább következtetni, hiszen ezekkel keletkeznek aktuális bevételeik.

Vajon hány megrendelést jelent be egy hét múlva a konkurencia?

Az Airbus mindenesetre tavalyi számításai szerint a 100 személyesnél nagyobb gépek piacának 51 százalékát fedi, ez volt a fő érv a „legnagyobb gyártó” cím mögött. Gyanítható, hogy ezt az adatot valamilyen módon most is ki fogja hozni, például az elmúlt tíz év eladásai alapján. Az amerikaiak valamivel lazábban kezelik ezt a presztízskérdést, megelégednek azzal, hogy saját eredményeiket újra és újra meg tudják tetézni, illetve azzal, hogy nagyjából a piac fele az övék.

Visszatérve a Boeing most nyilvánosságra hozott számaihoz: a keskenytörzsű 737-esből 485 állt forgalomba tavaly, a 777-esből 99, a 787-esből pedig, mint arról korábban beszámoltunk, 114. A megrendelések megoszlása: 1104 most gyártásban lévő 737NG és ennek továbbfejlesztett változata, a 737 MAX, 283 példányban a 777-es, beleértve már az új X-sorozatot, illetve 41 787-es. Ami pedig érthetővé teszi a gyártás ütemének csökkentését ennél a típusnál: nem sikerült egyetlen új példányra sem vevőt találni a hatalmas 747-8-asból.

A szélestörzsű rendelésállomány a 777X-ekkel bővült

Viszont, és ez érdekes, még mindig él a 767-es vonal, és nemcsak az erre a típusra alapozott KC-46-os tanker révén: a polgári gépek listáján erre a veteránnak számító kéthajtóművesre idén is érkezett négy példányra megrendelés, a teljes leszállítandó állomány pedig még mindig 47 gép, igaz, ezek feltehetően valamennyien teherszállítók lesznek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek