Brit repterek: emelkedő forgalom

iho/repülés   ·   2012.01.22. 11:00
cim2rs

A spanyol Ferrovial cégcsoport többségi tulajdonába tartozó BAA (British Airport Authority) közzétette a 2011-es év legfontosabb összesítő adatait, mely szerint a társaság által üzemeltetett hat angliai repülőtéren az elmúlt évben 4,4 százalékkkal bővült a forgalom, az utasok száma pedig elérte a 108,5 milliót – olvasható a TTG hírlevélben.

Az elmúlt év legnagyobb növekedést produkáló brit repülőtere Aberdeen volt, ahol 2010-hez képest 11,8 százalékkal 3,1 millió főre nőtt az utasforgalom. Dinamikus emelkedést ért el még Edinburgh (9,2 százalék – 9,4 millió utas) és Glasgow is (5,1 százalék – 6,9 millió utas). Az elmúlt évben London Heathrow összesen 69,4 millió utast indított és fogadott, és ezzel végre sikerült megdönteni a 2007-es, 67,9 millió fős rekordot. Az induló és érkező légijáratok száma 476 ezer 197 volt, ami 99,2 százalékos kihasználtságot jelent, mivel a gépmozgások felső határát az illetékes hatóság 480 ezerben állapította meg.

A szakemberek szerint mindez újra ráirányítja a figyelmet a harmadik futópálya hiányára, mely nélkül a repülőtér nem lesz képes a további növekedésre. Egyelőre azonban a különböző civilszervezetek és a lakosság sikeres kampánya nyomán, már a brit kormány sem támogatja a London Heathrow repülőtér új futópályával és terminállal való bővítését. A civil tiltakozás egyik fontos lépése volt a Greenpeace által beindított „Airplot” (repülőtelek) kampány, amely során a bővítés által érintett területen a szimpatizánsok haszonélvezeti jogot vásároltak a beruházás megakadályozása érdekében. A tiltakozók érvei között szerepelt az is, hogy szerintük a Heathrow-ra érkező, és az onnan induló gépek nagy része korántsem repül teljes kihasználtság mellett. Számos nagy légitársaság mellett állítólag a British Airways is azok közé a fuvarozók közé tartozik, amelyek sok esetben szándékosan repültek csaknem üres gépekkel, hogy ne veszítsék el az értékes leszállási résidejüket (slot).

Az igazsághoz tartozik azonban, hogy ez a „ghost-flights”-ra (azaz a szellemjáratokra) keresztelt jelenség más repülőtereken is előfordul. A közelmúltban újra felvetődött az a lehetőség is, hogy 2060-ig a brit fővárostól 50 kilométerre, a Temze folyó deltájában több lépcsőben építsenek fel egy teljesen új, évi 150 millió utas kapacitású repülőteret, de azt egyelőre senki nem tudja megmondani, honnan teremtenék elő az erre előirányzott mintegy 57 milliárd eurót.

Kapcsolódó hírek