Bubi-bringa a világban – 1. rész
Egy dolog biztos: miután a bérek nálunk olyan szinten vannak, amilyenen, kimondhatjuk, hogy bubizni nem lesz olcsó. Még mindig olcsóbb talán beruházni egy biciklibe – állította egy kollégám, de persze számolni kell a ráköltött pénzzel is, ami évente tetemes összeg lehet, ha, mondjuk, valaki naponta használja – tette hozzá egy másik kollégám.
Ami valószínűleg értelmetlen: összehasonlítani a tömegközlekedéssel. Hiszen a sokat szidott tömegközlekedés meglehetősen jól szervezett a fővárosban. Itt majdnem háztól házig mehetünk, esetenként több átszállással, naponta munkába, de kilométereket gyalogolni mégsem kell. Szakemberek mondják, hogy talán éppen ettől olyan drága a fenntartása. Viszont közbringával biztosan nem jutunk el a munkahelyünkre félóra alatt. Egyrészt, mert nem biztos, hogy a házunk sarkában van egy dokkoló, ahonnan felvesszük a biciklit, és az sem biztos, hogy olyan szerencsések vagyunk, hogy éppen a célban van egy dokkoló. Így aztán vagy felugrunk egy éppen akkor érkező buszra, vagy gyalogolnunk kell. Ha buszra szállunk, az megint csak pénzbe kerül… és még folytathatnám.
Brüsszel az egyik legjobban szervezett közbringa-rendszerével büszkélkedhet. A cég honlapja szerint átlagosan 450 méterenként van állomás Brüsszelben, a külvárosban ritkábban, mint a belvárosban. A napijegy 1,6, a heti 7,5 euró, bármilyet veszel, a konstrukció lényege, hogy fél óráig minden további költség nélkül használhatunk egy bringát. A második 30 perc 50 cent, a következő 1 euró, a következőtől kezdve pedig 2 euró minden megkezdett 30 perc. (Talán azt érdemes még tudni, hogy egy sima, 60 percig érvényes tömegközlekedési jegy 2,1 euró, a tízes gyűjtőjegy 14 euróba kerül, a havibérlet 49 euró, az éves 499 euró.)
Hab a tortán: ez a bringa, amin a hölgy ül, a Csepel Kerékpárgyárban készült, és brüsszeli ismerősöm információját Csepelen is megerősítették.
Párizsban is van ilyen rendszer, ezt is, azt is a JC Decaux üzemelteti, a párizsi ugyanilyen, csak ott Vélibnek hívják, Brüsszelben pedig Villo!-nak. Párizsban is rengeteg az állomás, ott 29 euróról indul az éves előfizetés. Ott 600 euró körül jön ki az éves tömegközlekedési bérlet. Hozzá kell tenni, hogy Brüsszelben a bérlet csak a helyi tömegközlekedésre jó (a 10-es papírjegy viszont a vonatra, és városon belül a flamand és a vallon „Volán” járataira is. Azt nem értem, hogy a másik miért nem, de hát Belgiumban minden nagyon nyakatekerten működik).
A francia fővárosban 2007-ben indult a rendszer. Azóta mintegy 20 ezer bicikli, és 1800 dokkoló várja a használókat. Bár beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen már rengeteg bringa és dokkoló van, a párizsiak éppen azt hozzák fel legfőbb kifogásként, hogy nehezen jutsz el A-ból B pontba. Egyrészt azért, mert iszonyatosan forgalmas a város, másrészt azért, mert kevés a bicikliút, harmadrészt azért, mert kombinálni kell a tömegközlekedéssel. Hiszen itt sem a bringázási kedvedtől függ, hogy eljutsz-e a célhoz, hanem attól, hogy a célodhoz képest hol van dokkoló.
Párizsban viszont valódi integrált tömegközlekedés van, a belső zónán belül a bérlet mindenre jó. Ott körülbelül huszada a Vélib éves díja az éves tömegközlekedési bérletnek. Ezeket az arányokat érdemes vizsgálni, meg azt, hogy a brüsszeli 32 euró, az körülbelül 50–60 százaléka egy jó, használt bringa árának. És körülbelül a kilenced-tizede egy olyan új bicikli árának, amivel egy átlagbelga szaladgál, bár Brüsszel nem ideális biciklizős város, mert az infrastruktúra adott hozzá, de a domborzat elég barátságtalan.
Éppen ezért Brüsszelben sok az elektromos bicikli, annak ellenére, hogy akár 1400 euróba is kerülhet. Nem mellesleg erős a gyanúnk, hogy a Vélib és a Villo biciklijeit egytől-egyig Magyarországon gyártják.
Londonban több mint 8000 bringa és 550 dokkoló várja a lelkes közbringázókat. 2010-es elindulása óta mintegy 22 milliószór használták őket.
A Boris-biciklik (Boris Johnson, London főpolgármestere) minimális összeggel, mintegy kétfontos 24 órás regisztrációval használhatók. Az első félóra ingyenes, a költségek úgy növekednek, ahogy használják a kerékpárokat. Vannak mobiltelefon applikációk is, amelyeken bárhol, bármikor megnézhető, hol van dokkoló a közelben.
A dokkolók Londonszerte megtalálhatók a forgalmas helyeken, illetve a nagy parkok (Hyde Park, St. James Park) mentén. Ha egész napra szeretné valaki kibérelni a biciklit, akkor sokkal jobban megéri, ha egy kerékpárkölcsönzőben teszi, mert azok olcsóbbak. Egy hétre 10 fontot, és regisztrált ügyfelek évente 90 fontot fizetnek a használatért.
(Folytatjuk.)
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!