Búcsú a Delfinektől

Kemsei Zoltán   ·   2015.12.08. 13:45
00kicsi

Örömmel üdvözöltük három évvel ezelőtt a magyar–román viszonylatban a gépcsere nélküli vonattovábbítást. A lőkösháza–kürtösi határátmenetben közlekedő nemzetközi „ablakosokat” felváltva húzták a magyar Traxxok és a CFR Calatori Delfinjei. Igaz, némi üröm is vegyült ebbe a korlátlan örömbe: a sikeres tesztek ellenére – és annak ellenére, hogy hasonló típusú gépek az SBB Cargo színeiben igencsak bizonyították hegyipályára alkalmasságukat – a predeáli hágón túlra mégsem engedték a magyar 480-asokat.

Rákoskertnél hasít a Delfin (a szerző felvétele)

A küszöbön álló menetrendváltással azonban megszűnik ez a gépcsere nélküli átmenet, amit a politika – sajnos – és a vasúttechnológia egyaránt indokol. Románia ugyanis eléggé távol van (hogy ez most Brüsszelen vagy Bukaresten múlik, ne firtassuk) a schengeni egyezménytől, így amit a gépcserén megtakarítunk, az az idő határvizsgálatnál ugyanígy jelentkezik, gyorsabbak nem lettek a vonatok, a menetrend számottevően nem javult. Úgyszintén gond – igen, ez is lehet az! – a Traxxok többáramnemű mivolta, ugyanis Románia ugyanazt a 25 kilovoltos vontatási feszültséget alkalmazza, mint mi, így a gépek az egyik fő funkciójukat nem tölthetik be.

Vége tehát a kölcsönös vendégeskedésnek, december 13-ától a Calatori 477-eseit látni már egészen Kürtösig kell elutaznunk, a magyar oldalon a nemzetközi vonatok élére pedig a Traxxokon kívül a Szilik is visszatérnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.