Új menetrend, új vonatösszeállítások

Károly Szabolcs   ·   2015.12.06. 18:45
400px_29-05

A december tizenharmadikán életbe lépő új menetrend számos vonalon hoz változást az eddigiekhez képest, az értelmetlenül visszavágott vagy törölt vonatok által csökkenő járatmennyiségről nemrég be is számoltunk. A szerkesztőségünkhöz eljuttatott SZVÖR-t, azaz a Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendjét böngészve pár újdonságot fel lehet fedezni. A MÁV-Start Budapest elővárosi járatai közül egyre többet, nagyjából a kétharmadát már korszerű Flirt-motorvonatokkal fogja tudni kiadni, köszönhetően az elmúlt két év során üzembe állított negyvenkét plusz hat szerelvénynek. Jövő vasárnaptól például az összes veresegyházi vonatot Flirtből állítják ki, a 2016-ban érkező további tizenöt Stadler-vonattal pedig a kunszentmiklósi járatokon is kizárólag modern szerelvényeket lehet majd igénybe venni. A távolsági szegmens nem helyjegyes kínálata a keleti országrészben a felújított kocsikkal és az idén használtan beszerzett járművekkel korszerűsödik. Miskolc környékén a frissen honosított ex-osztrák Hosszú Schlierenek szereznek egyre nagyobb teret, a záhonyi vonalon pedig felújított kocsik váltják ki régebbi társaikat. A pénteki és vasárnapi frekventáltabb időszakban „jolly jokerként” a nemrég felújított fecske Bhv-kat vetik be az intercityk és sebesvonatok erősítéséhez, hasonlóan az eddigi gyakorlathoz. A Dunántúl nem intercity távolsági közlekedésében a halberstadti kocsik válnak elsődlegessé: az 1-es vonali gyorsvonatok megszüntetésével felszabaduló ex-német kocsik miatt a két éve felújított, Szombathelyre állomásított Bp-kocsik nagy része visszakerül Debrecenbe.

Nemzetközi járatok

A nemzetközi járatokon némileg visszaszorulnak a külföldi vasutak által kiállított szerelvények. A Railjet-vonatokat továbbra is az ÖBB állítja ki. A cseh stokkos prágai eurocityken kívül viszont a legtöbb nemzetközi vonatra a Start fogja adni a kocsikat, például a Lehár és az Avala EC-kre, a kassai Rákóczi IC-re, valamint a romániai intercitykre, amelyeknél ismét bevezetik a kürtösi gépcserét, az átjárhatóság felé való nyitásnak egy nagy pofont adva. A nemzetközi gyorssá visszafokozott Citadella Ljubljanáig és onnan közlekedő részébe a Szlovén Vasút (SŽ) két kocsit, a MÁV-Start pedig egy étkező- és egy másodosztályú EC-kocsit ad. Belföldön további három halberstadti kocsival bővül ki a kapacitás. A zágrábi Agram (IC200, IC201) IC-n egy horvát és egy startos EC-kocsi lépi át a határt, a szintén Zágrábba közlekedő Rippl-Rónay IC-n (IC204, IC205) pedig egy horvát és két startos kocsi jelenti a nemzetközi részt. A Bécset most már Nyíregyházával összekötő Hortobágy Eurocity továbbra is lengyel (PKP) kocsikból fog állni. A 120-as vonalon közlekedő a Debrecent Szatmárnémetivel és Nagyváraddal összekötő járatok 20-30-as B-kocsikból fognak állni. A Győrből Ausztriába, Bruckig kijáró Euregio-vonatok is maradnak a Start Bombardier Talent-motorvonatai.

Budapest elővárosi vonalai

A Siemens Desirók kínzópadja egyelőre marad az esztergomi (2-es) vonal, annak várhatóan 2017-ben elkészülő villamosításáig. A nem túl acélos üzemkészséget produkáló motorvonatok miatt a gyorsított járatok közül párat továbbra is dízelmozdonyos vontatásúra terveznek, négy fecske Bhv-kocsival. A Desirókra írt fordaterv elég optimista: a harmincegy motorkocsiból huszonötöt kellene tudni naponta kiadni.

A váci (70-es) vonal továbbra is elég változatos kínálatot mutat: az új Flirtökön és a fecskés ingavonatokon kívül hétkocsis (hat normál és egy bicikliszállító Bmx) mozdonyos szerelvények biztosítják a megfelelő férőhelymennyiséget.

A Budapest–Veresegyház–Vác (71-es) vonalon kizárólag az új, alacsonypadlós, légkondicionált Flirtök fognak járni, teljesen kiszorítva a Ganz-motorvonatokat.

A győri (1-es), fehérvári (30a), pusztaszabolcsi (40a), hatvani (80a) vonalak elővárosi járatain kivétel nélkül Flirtökkel lehet találkozni. A ceglédi és monori (100a), valamint a szolnoki, és sülysápi (120a) elővárosi járatokat vegyesen dupla Flirtből, valamint öt plusz egy, vagy hat plusz egy kocsis fecske-ingából állítják ki. Hatvan és Szolnok között (82-es vonal) hétköznapokon fecske-ingák, hétvégén Stadler-motorvonatok közlekednek.

A főváros elővárosi járatainak kétharmadát korszerű szerelvényekből, leginkább Flirt-motorvonatokból fogják kiállítani. A Stadler-szerelvények hétvégén már Záhonyig is eljutnak! (a szerző felvételei)

A Budapest-Nyugati–Lajosmizse (142-es) vonal ingáin egy fecske-szerelvény forog majd, de Desiróval is lehet majd találkozni hétköznap reggel (2920, 2947, 2949, 2969) és délután (2914).

A 150-es vonalon hétköznap szinte az összes elővárosi szerelvénytípussal lehet majd találkozni: a kunszentmiklósi ingák nagy része dupla Flirtből lesz kiadva, a kelebiai személyvonatokon pedig Ganz-motorvonatokon (BDVmot és/vagy BVhmot), fecske Bhv-s és hagyományos Bhv-s szerelvényeken is lehet utazni. Hétvégénként a kelebiai vonatok egy része is Flirtből lesz kiállítva, csökkentve a „hugyos ingák” és a Ganz-Hernyók számát.

Nyugat-Magyarország

Az 1-es vonal nemcsak menetrendi struktúrájában, hanem a szerelvények összeállításában is változik. A szombathelyi és soproni intercityk már külön fognak közlekedni. A soproni szerelvényeket alapból már a GYSEV adja, néhány járathoz azonban a Szlovák Vasút (ŽSSK) kocsijai forognak be, jelesül: IC939 Scarbantia, IC922 Savaria, IC925 Szent Márton és IC946 Soproni Közgáz. Az Arrabona intercityre (IC948–IC949) a Román Vasút (CFR) egy első- és két másodosztályú kocsija forog be. A többnyire három kocsiból álló járatok száznegyvenes-százhatvanas tempóra történő felgyorsításában nem fognak megizzadni a Traxxok és Taurusok. Az 1-esen megmaradó szombathelyi gyorsvonatokon maradnak a GYSEV halberstadti kocsijai, szombaton azonban a Szombathelyre (9204), vasárnap pedig a főváros felé tartó (9201) kap egy négy fecske-kocsiból plusz egy fecske-vezérlőből álló erősítést is. A munkanap délutáni sűrítő győri gyorsok Flirtekből lesznek kiállítva.

A 10-es, Győr–Celldömölk vonal változatos képet fog mutatni: három GYSEV-es Schlieren-kocsiból vagy három, startos Bhv-ból álló mozdonyos (lesz Ludmilla is!) vonatok, valamint Bzmot plusz Bzx összeállítású szerelvények közlekednek majd.

A 20-as vonal szombathelyi gyorsvonatainak kocsiösszeállítása mostanában néhány évente átalakul: pár éve még fülkés gyorsvonati kocsik jártak, amelyeket 2013-ban a főleg Miskolcról áthelyezett, felújított, termes Bp-kre cseréltek le. 2015 ismét a csere éve: a 29-05-ös sorozatú kocsikat az 1-es vonal megszűnő gyorsvonataiból felszabaduló halberstadti kocsik váltják. Csak néhány veszprémi gyorsvonaton marad felújított Bp, három 29-05-ös és egy BDbh-kocsi összeállításban. Néhány Szombathely és Celldömölk közötti személyvonaton GYSEV-Schliereneken lehet majd utazni.

Zalaegerszeg felé (25-ös vonal) a Göcsej intercityt egy másodosztályú horvát (HŽ), valamint egy másod- és egy első- és másodosztályú startos EC-kocsi alkotja majd. A személyvonatok többségét két halberstadti vagy két Bhv-kocsi jelenti, azonban egy GYSEV-es szerelvény is eljut késő este Zalaegerszegre a 9528 számú vonattal, majd reggel a 9519-cel tér vissza.

A tapolcai gyorsvonatok (29-es vonal) a nyári menetrendi időszakon kívül mindössze három halberstadti kocsiból állnak, amik közül az egyik kerékpárszállításra is igénybe vehető. A Fehérvár–Tapolca személyvonatokat három- vagy négyrészes Bz-szerelvényből állítják ki, hétvégén pedig két pár személyvonat erejéig (9720–9727, 9724–9723) egy Desiro is megjelenik a Balaton északi partján. A déli parti (30-as vonal) gyorsvonatok összeállításában nincs lényeges változás, maradnak a már megszokott négy-ötkocsis halberstadti szerelvények.

A pécsi (40-es) vonalon az intercityk egy első- és két-három másodosztályú, második generációs IC-kocsiból fognak állni. Az esti és reggeli Tubes és Somogy IC-ken két cseh kocsi nyújt plusz kapacitást, hétvégén pedig a főváros felé tartó első két, valamint a Pécsre közlekedő utolsó két járat „tuningolódik” két fecske-kocsival. A dombóvári személyvonatok Flirt-motorvonattal közlekednek a tavaly decemberben bevezetett módszerrel, vagyis a dunaújvárosi járatokkal egyesítve, pusztaszabolcsi szét- és egybekapcsolással. A 2016-os menetrend ősz végén végrehajtott szétbarmolása kiigazítása során kivett délelőtti fordulót pótolva az egyik járatpár (8224–8205) egészen Kaposvárig el fog jutni. Az esti utolsó és a reggeli első Pusztaszabolcs–Dombóvár vonatpáron (8018–8019) szlovén kocsi is található majd, a Citadella szerelvénye fordul ebbe. Dombóvár és Gyékényes között a 41-es vonalon továbbra is az ex-német kocsik jelentik az alapvető szolgáltatást, és a 46-os vonal Sárbogárd–Baja interrégióin is maradnak a pusztametrók, vagyis az Uzsgyik.

A 17-es és 60-as vonalakon közlekedő pécsi sebesvonatokon távolsági személyvonatokon maradnak a halberstadti kocsik. A Sopron–Szombathely–Pécs járat szerelvényét továbbra is a GYSEV biztosítja, hét közben három, pénteken és vasárnap négy Schlieren-kocsival, amik közül egy lehetővé teszi a kerékpárszállítást is.

A GYSEV regionális járatain leginkább a korszerű Flirt-motorvonatokkal lehet majd találkozni

A GYSEV által üzemeltetett vonalak közül Győr és Sopron (8-as), Sopron és Szombathely (15-ös), valamint Szombathely és Szentgotthárd (21-es) között alapvetően Flirt-motorvonatokból állítják ki a személyvonatokat, a Schlieren-kocsikból álló mozdonyos plusz szerelvények csak a reggeli és délutáni csúcsidőben segítenek be. A frissen villamosított 16-os vonalon Szombathely és Csorna között a reggeli győri járat flirtös, a többi csornai, valamint a Csorna–Hegyeshalom járatok mindegyike viszont marad Jenbacher-dízelmotorkocsi, mivel a kapacitás (és a menetrend) nem teszi szükségessé nagyobb befogadóképességű szerelvény használatát. Ugyanígy Jenbacher jár majd továbbra is Zalaszentivánba és Kőszegre is (17-es és 18-as vonalak).

Kelet-Magyarország

A pár hete visszatért kör-intercityk legnagyobb részén egy első- és három másodosztályú, második generációs IC-kocsi fog közlekedni. A Taktán (IC560) és a Vércsén (IC658) három EC-kocsiból álló szerelvényen lehet majd utazni, étkezőkocsit is szállító cseh szerelvény pedig már csak a Hollón (IC650) és a Rózsán (IC566) fog járni. Egy fecske nem csinál nyarat, több viszont plusz férőhelyet biztosít – szólhatna a mondás a Startnál. A hétvégi IC-erősítések fecske-Bhv-k formájában érkeznek: a Rózsát vasárnap négy, a Pávát (IC652) és a Tulipánt (IC568) két elővárosi kocsival toldják meg.

A miskolci (80-as) vonalról a Hernád IC-t (186–187) leszámítva lényegében távoznak a szlovák kocsik, amelyek a Keletiben szombathelyi és soproni IC-kbe forognak majd be. Helyettük a Szinva (502–503), az Abaúj (514–515) és a Sajó (517) IC-ken harmadik generációs IC-kocsik közlekednek, a Rákóczi IC-re (182–183) háromkocsis EC-szerelvény, a Lillafüred IC-re pedig három szombathelyi IC-kocsi kerül. A tervek szerint az összes kör-intercityt, valamint a miskolci IC-k, az újhelyi sebesek és az egri gyorsok jó részét 431-es sorozatú Szili fogja vontatni, csak ritkán ugrik majd be egy-egy Traxx vagy Papagáj.

A sátoraljaújhelyi sebesvonatok változóan négy Hosszú Schlieren-kocsiból vagy három Hosszú Schlierenből és egy több kerékpár szállítására is alkalmas halberstadti (és remélhetőleg hamarosan startos Hosszú Schlieren) vezérlőkocsiból fognak állni. A szerelvényekbe hagyományos fülkés kocsik már csak akkor kerülhetnek, ha nincs elég használatra fogható ex-osztrák jármű. A szerelvényeknek a Keletiben való alap két-, és a járatritkítás miatt esetenként négyórás várakozását lerövidíti, hogy már Eger felé is beforognak. A hétvégi erősítések is szokásosan fecskekocsik lesznek: a Hosszú Lépés elnevezésű gyorson marad a fecskeszerelvény, az 5205-ös vonatot vasárnap Miskolcon két fecske Bhv-val és egy vezérlővel, az 523-ast két 20-05-ös Bhv-val toldják meg, és a Zemplén expressz Desiróit sem cserélik le. Az újhelyi személyvonatok többségét három első osztályú kocsi fogja alkotni, egy hagyományos fülkés szerelvény mellett. Szintén fülkés kocsik közlekednek majd továbbra is a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti járatokon. Munkanapokon egy kora reggeli Hatvan–Füzesabony–Hatvan kanyarra (5010–5027) első osztályú Ganz sebesvonati kocsik (Amx) kerülnek. Eger felé mindössze a reggeli első páratlan (5509) és az esti utolsó páros (5508) marad fecskeingavonat.

A 80-as vonalon a sátoraljaújhelyi sebesvonatok, valamint a miskolci és egri gyorsvonatok elvileg szinte csak Schlieren-kocsikból állnak majd, azonban valószínűleg legalább egy hagyományos szerelvény is marad majd az ex-osztrák járművek ilyen-olyan hibái miatt

Habár a Ganz Hernyók egy bő éve folyamatosan kerülnek át a főváros környékéről Miskolcra, az eddig érkezett kilenc szerelvény közel sem tett csodát: általában csak négy-öt üzemképes. Az egri, tiszaújvárosi, kazincbarcikai, gyöngyösi és vámosgyörki, klasszik Bhv-s ingavonatok kiváltásához hét, stabilan üzembiztos szerelvény kellene hét közben, hétvégén az egri járatok redukálásával, a maradék flirtösítésével viszont elég lenne öt BDV-szerelvény is. Papír szerint egyelőre azonban mindössze három szerelvényt fog fordába adni Miskolc, azokat is Füzesabony és Hidasnémeti közé.

A reggeli Délibáb és az esti Takta IC-ket Miskolc és Nyíregyháza között „intercity-személyvonat” helyettesíti: az 510 és 511 számú járatok a borsodi és a szabolcsi megyeszékhelyek között csak Tokajban és Szerencsen állnak meg, menetvonaluk is pontosan egyezni fog a mostantól Záhonyba küldött Délibáb eddigi menetrendjével. A harmadik generációs IC-kocsik helyett másodosztályúvá deklasszált első osztályú (Ao) kocsik nyújtanak némi kényelmet, a wifitől és a légkondicionálástól azonban búcsúzni kell. A szerelvény napközben miskolci és szerencsi személyvonatokban fog forogni, emelve a környék szolgáltatási színvonalát, mivel a Délibáb-pótló szerelvényt leszámítva papír szerint csak nyíregyházi „hugyos Bhv”-kból fognak állni a Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza járatok, lényegében Északkelet-Magyarország leglepukkantabb regionális vonataiként.

A Flirtök mozgástere hétvégén tovább bővül: visszatérnek Egerbe. Két duplaszerelvény forog majd a Keleti és Eger között: a korszerű járművekkel az 5500, 557, 554, 553, és az 542, 545, 546, 541 számú vonatokon lehet utazni. A kétórás üteműre csökkentett egri ingához is elég lesz egyetlen Stadler-szerelvény, ami a késő esti füzesabonyi járatból forog majd be. Somoskőújfalu felé maradnak az orosz motorvonatok.

A záhonyi (100-as) vonal személy- és sebesvonatai szinte kizárólag felújított kocsikból fognak állni: négy–nyolc, vegyesen Bko és az elmúlt hónapok során megszépült, fülkés debreceni B-kocsi, valamint hat, Szombathelyről visszatérő 29-05-ös Bp emel vonatonként a szolgáltatás színvonalán. A vonatok egy részét a tervek szerint Traxx-mozdonyok húzzák majd, ami a gyakori megállások és indulások okán kedvező fogyasztási mutatókat eredményezhet. Hétvégén továbbra is ellátogat Záhonyba egy hétrészes Bmx-szerelvény (szombaton 6202, 6203 6098, vasárnap 6009, 6202, 16205), valamint fecskekocsik is megjelennek több személy- és sebesvonaton. A Taurus-vontatásúra tervezett Latorca IC vasárnap négy, a nyugati felé tartó Szabolcs IC (IC615) pedig három fecske-Bhv-ból álló erősítést kap. A legnagyobb durranás viszont mindenképp a Flirtök megjelenése! A Nyugatiból kora reggel 5 óra 3 perckor Záhonyba induló 6260-as személyvonat, és a határállomásról 12 óra 57-kor visszainduló 6295-ös sebesvonatot Stadler-motorvonatok alkotják, szombaton két, vasárnap három egységgel. A modern, halk, wifivel, légkondicionálással ellátott, alacsonypadlós járművek megjelenése szemfényvesztés mindenképp fejlődés, azonban az már közel sem biztos, hogy az ülések megfelelő kényelmet nyújtanak egy négy-öt órás utazáshoz.

A Debrecen–Mátészalka–Fehérgyarmat (110-es vonal) és a Debrecen–Füzesabony személyeken (108-as vonal) maradnak a háromkocsis, csörgős ingavonatok, és egy Uzsgyi is besegít. A nagykereki vonalra (106-os) a Bz-szerelvényeken kívül két orosz motorkocsi, valamint az iker-Bz (136 001) jut, utóbbi munkanap délután Nyírbátorba, hétvégén pedig Nyírábrányba is tesz egy kanyart. A biharkeresztesi (101-es) vonal személyvonatain továbbra is két Uzsgyi fog forogni, kiegészítve a Csörgő plusz két Bko-kocsis járatokat. A pénteki és vasárnapi mentesítő járatok, vagyis a zajtai Hétmérföldes és a debreceni, jövő héttől jóval több helyen megálló Kengyelfutó gyorsvonatokon is maradnak a fecskeszerelvények.

A kör-intercitykről lekerülnek a modern mozdonyok: közel kétszer annyi százhatvanas tempóra képes gép kell majd a külön közlekedő szombathelyi és soproni IC-kre

A 120-as vonal gyorsvonatai egy első- és három-négy másodosztályú, felújított kocsiból, fognak állni. Az intercityken ezen felül a fix helybiztosítást egy további, pécsi honú IC-kocsin lehet majd igénybe venni. A Transsylvania IC-t (IC74, IC75) egy első- és két másodosztályú román kocsi alkotja (ez a szerelvény forog majd be az Arrabona IC-re a Keletiben). Negatívum, hogy megszűnik a Budapest és Bukarest között közlekedő nemzetközi járatok gépcserementessége: december tizenharmadikától Kürtösön váltja egymást a startos és a „csefere” gép. Belföldön Szili vagy Traxx biztosítja majd a vontatási energiát. A Szolnok–Mezőtúr, valamint a Mezőtúr–Békéscsaba járatokon két By lesz a kapacitás felső határa.

A Szentes környéki vonalak sem mutatnak újat: vegyesen lehet majd utazni Uzsgyikkal és Bz-szerelvényekkel. Az orosz motorkocsik elsősorban a Szolnok–Szentes (130-as) és a Szeged–Békéscsaba (135-ös) vonalak járatait viszik. Utóbbi vonal mozdonyos vonatainál a Csörgő mögött két By szaladgál majd, amit reggel és késő este egy-két Bhv-val is megtoldanak.

A szegedi hibrid-intercityk szerelvényei sem változnak: marad az egy első osztályú IC- vagy komfortkocsiból és egy-két másodosztályú IC-kocsiból, és további három-öt gyorsvonati, fülkés kocsiból álló stokk. A szerelvények egy részén első osztályúból másodosztályúvá lefokozott szakasz is található. A délelőtti Szeged–Kiskunfélegyháza járatokon is megmarad a „vonatpótló” Bz-szerelvény. A néhány éve még interregionális járatokként jóval hosszabb útvonalon közlekedő Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Baja (154-es és 155-ös vonalak) vonatokat szintén az Alföld mindenesei, az Uzsgyik teljesítik majd.

A külön nem említett térségekben és mellékvonalakon Bz-szerelvények közlekednek, a szükséges kapacitástól függően szóló vagy egy-két mellék- és motorkocsival erősített verzióban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek