Búcsú a madárembertől: elhunyt Bob Hoover

iho   ·   2016.10.26. 08:45
cim

A világ legjobb pilótájára ezt a minősítést több más pilóta is alkalmazta, akiket egyébként szintén a világ legjobb pilótájaként tartanak számon. Egyikük Chuck Yeager, aki először lépte át a hangsebességet, és aki mellett-mögött és alatt eme fantasztikus repülés alkalmával épp Bob Hoover vezette a P-80-as kísérőgépet, sőt, ő volt Yeager tartaléka.

A másik, aki ugyancsak a legjobbnak mondta Hoovert, az ugyancsak jeles és rendkívüli repülőtudásáról és tetteiről ismert katonapilóta, Jimmy Doolittle volt, az emlékezetes Tokió elleni támadás végrehajtója.

A háborúban Spitfire-en repült, lelőtték, aztán elkötött egy FW-190-est

De igazából Hoover neve Yeagerrel kapcsolódott össze, azonos generációt képviseltek, mindketten az amerikai légierő Mustang-pilótái voltak a második világháborúban. Hoover olyan kalandokkal fűszerezte frontszolgálatát, mint hogy sikeresen megszökött 16 hónapnyi hadifogságból: elkötött egy (természetesen német) Focke-Wolf 190-est, és azzal repült át Németországból a már felszabadított Hollandiába. Később, csak hogy folytassa ezt a fajta tevékenységet, német és japán típusokat repült és értékelt, majd részese volt az első generációs amerikai sugárhajtású gépek tesztelésének is.

Yeager és Hoover 1997-ben, egy X-1 mockup előtt (fotó: David Pride)

1946-tól Hoover és Yeager az X-kísérletek jeles pilótáiként váltak híressé, nagyon jó barátok voltak, azzal együtt, hogy aztán elvált a pályájuk, Yeager maradt a légierőnél, Hoover a North American Rockwellnél polgári és katonai gépek berepülőjeként és airshow-k sztárjaként folytatta karrierjét, a mai modern műrepülés egyik megteremtőjének tartják, több mint 300 típussal járt a levegőben.

A műrepülő-bajnokságokon, illetve a Reno fémjelezte körversenyeken túl jó néhányszor bemutatta kivételes tudását Oshkoshban, a világ legnagyobb repülőtalálkozóján. Ő inkább az Egyesült Államok repülővilágában vált híressé, míg Yeager nevét Amerikán kívül is megismerték, megjegyezték az emberek. Hasonló korúak (hál' istennek Yeager még jól van, 2012-ben 89 évesen repülhetett egy F-15-ös hátsó ülésében is): úgy tűnik, egy-egy ilyen fantasztikus repülőéletút remekül konzerválja az égbolt lovagjait. Hoover nyolcvan éves kora körül is repült, miután egészen a kongresszusig verekedte át azt a módosítást, amellyel már nem kell egyetlen idős pilótának sem félnie attól, hogy csupán a kora miatt letiltják a repüléstől, függetlenül a tényleges állapotától.

Hoover és a Commander, a gép ma a Steven Udvar-Hazy Center kiállításán látható

Hihetetlen érzéke volt mindenfajta típusú géphez és repüléshez, a szuperszonikus harcigépektől az apró egymotorosokig. A madáremberek különleges kasztjához tartozott, akiknek minden porcikájuk pontosan érzi egyrészt a velük össze nőtt szerkezetet, másrészt a testük részévé vált gép helyzetét és főképp dinamikáját a térben, a levegőben, a szelek sodrában. Képességeinek egyik legelképesztőbb bizonyítéka az a néhány felvétel, amikor nem valamilyen könnyű sportgéppel, még csak nem is saját, jólismert sárga Mustangjával, hanem egy kétmotoros üzleti géppel, egy Aero Commanderrel műrepül, (szögletes) orsókat, fél-kubait, tökéletes loopingokat gyárt, mindezt műveli időnként leállított motorokkal, majd a program végén, még mindig vitorlába állított légcsavarokkal leszáll, begurul és pontosan a közönség előtt áll meg a kijelölt helyen, majd kiszáll és olykor öltönyben integett az elképedten ünneplő nőzőknek...

Máskor hogy megmutassa, mennyire kiegyenlítettek lehetnek a gépre ható erők, mennyire harmonikus lehet a repülő mozgása, még teát is tölt 1 G-s manőverek közben a műszerfal tetején.

Legutolsó nagy története pedig arról szólt, hogy egy Mustang-pilóta bajba került, mert a gépének nem jött ki a futója, de szerencsére telefonon elérték Hoovert, aki lediktálta, milyen csúsztatásokkal lehet a légellenállást befogni a futó kiszabadításába, illetve milyen műrepülő figurákkal kell negatív és pozitív terheléssel rávenni a futót, hogy mégis kijöjjön – és ki is jött.

Méltatói egy sorban emlegetik a nevét a repüléstörténet olyan figuráival, mint Orville Wright, Eddie Rickenbacker, Charles Lindbergh, természetesen Jimmy Doolittle és Chuck Yeager, Jacqueline Cochran, és persze Neil Armstrong. Azzal a különbséggel, hogy Hoover nem egyszerűen nagy pilóta volt, hanem különlegesen rokonszenves és kedvelt személyiség, az aviatika derűs népszerűsítője, sokaknak a bemutatója, a vele való találkozás volt az első komoly lökés arra, hogy kipróbálják a repülést. Életútja és jelenléte azt az érzést, azt a tudatot erősítették meg, elsősorban az erre fogékony amerikaiakban, hogy a levegő, az ég is lehet természetes közege az embernek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek