Búcsú az ütemes menetrendtől?

iho   ·   2014.07.22. 09:33
00kicsi

Hányszor hallottuk: „nem gazdaságos”, „nincs rá igény”! A cinikusabbak – vasutasok, utasok egyaránt – megjegyzik, akkor jó a vasútnak, ha nem közlekednek a vonatok, nincs velük gond. Meg nem erősített hírek szerint azonban ismét összedugták a fejüket az illetékes főemberek, hogy a vasút jövőjéről tárgyaljanak.

A pályaállapotok olyanok, amilyenek – ez tény. Míg minden a nagyprojektektől hangos – ezek is megérnének egy külön misét – a kisebb-nagyobb hibák miatti ideiglenes lassújelek tönkretehetnek bármilyen utascsalogató, kínálati menetrendet. A kézenfekvő megoldás természetesen az lenne, ha a pályahibákhoz egyből kiküldenének egy karbantartó csapatot, így a lassújelek csak rövid ideig borzolnák utas, vasutas idegeit.

A 150-es vonal örök mostohagyerek-szerepre kárhoztatva<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A könnyebb megoldás a menetrendnek a pályához igazítása, ezt például Budapest „halálra ítélt” villamosvonalainál: Thököly úti 44-es és 67-es, a többször átszámozott jelenlegi 51-es, és a kamaraerdei 41-es vonalon tapasztalhattuk, na meg a pályaállapotokra hivatkozva nagyvasúti mellékvonal is szűnt már meg hazánkban épp elég. A közelmúltban a jelszó a kínálatiság és az ütemesség volt a vasúti menetrendek tervezésénél, azonban úgy tűnik, hogy a karbantartás – és természetesen az anyagi források szűkössége – hamar véget vethet ennek az „arany életnek”.

„Amit a kormány 2010-ben elhatározott, már látszanak az eredményei, de ahhoz, hogy még több utast lehessen visszacsábítani a vasútra, tovább kell növelni a szolgáltatás színvonalát, közös erővel fel kell építenünk a jövő vasúti közlekedését... Ma már látszik, hogy az irány jó, a dolgunk csak annyi, hogy következetesen tartsuk magunkat ehhez.” (Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter a 64. vasutasnapon)<br>(kép: Vörös Attila)

A hivatalos forrásból meg nem erősített hírek azonban visszafordítani látszanak ezt a tendenciát. Állítólag új tanulmánymenetrend készül a valós pályaállapotok figyelembe vételével, és a pályaállapotokhoz igazított menetvonalakról heti egyeztetés is szóba került. Ezek az intézkedések a 80-as, 100c és 150-es vonalakat érintenék. Úgyszintén felülvizsgálatra szorul – a hírek szerint – az ütemes menetrend, azaz hogy mindenáron fenn kell-e tartani.

Túl sok vonat megy Bécsbe?

Gondok vannak látszólag az 1-es fővonallal is. A decemberben életbe lépő új menetrend a jelenleginél kettővel több Budapest–Bécs vonatpárt tartalmazna, ezek közlekedtetése csökkentené a kisebb karbantartásokra kijelölt, úgynevezett zöld sávok számát, tehát a hibaelhárítások csúsznának el, ami további késéseket okozhatna. A zöld sávot nemcsak a hegyeshalmi, hanem több más vonalon is vizsgálat tárgyává teszik, esetenként akár kevésbé kihasznált vonatok megszüntetésével is. Komoly érvágás lenne az intercity-vonatok országos szinten kétórásra ritkítása, Budapest elővárosában pedig a jelenlegi zónázó rendszer megszüntetése, azaz mindenhol megálló vonatok óránkénti közlekedtetése az eddigi, rövidebb-hosszabb útvonalú elővárosi szerelvények helyett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.